Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kollektor ide  (läst 5640 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

emu

  • Gäst
emu
Kollektor ide
« skrivet: 18 mars 2012, 22:10:51 »
Läste en tråd ang sommarkollektor längre ner i forat, Tänkte komma med en annan fundering, då jag är i behov av ett längre "borrhål" då jag numera även har en pool att värma.

En pemslinga på taket som är glykolfylld, ner till pannrum där man kan växla till brine eller förvärma vv.
vad tror ni? hur lång slinga skulle behövas för en luftkollektor till en 11kw vp?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kollektor ide
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2012, 10:57:19 »
hur lång slinga skulle behövas för en luftkollektor till en 11kw vp?

En luftkollektor, eller energifångare ger väl ca 35w/m optimistiskt räknat.
Då behöver du 300m för 11kw.

Sedan så kommer fukten i luften att kondensera och kanske tom frysa på slingan.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34914
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kollektor ide
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2012, 11:36:45 »
35 W/meter är väl i en borra, med vatten som värmetransportör.
Luft leder värme betydligt sämre, så effekten/meter borde bli åtskilligt mindre, eller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kollektor ide
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2012, 11:40:32 »
35 W/meter är väl i en borra, med vatten som värmetransportör.
Luft leder värme betydligt sämre, så effekten/meter borde bli åtskilligt mindre, eller?

Säg 20w/m då men han får kondenseringsvärmen och eventuell påfrysning också.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kollektor ide
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2012, 13:15:29 »
Säg 20w/m d tummenuppå men han får kondenseringsvärmen och eventuell påfrysning också tummenupp.

Ispinnarna är ju snygga.   ;)

emu

  • Gäst
emu
SV: Kollektor ide
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2012, 17:53:49 »
Blir det verkligen så kallt på sommaren. Min tanke är från borrhålet kommer tex 7grader in i vp, ut från vp säg 4 grader in i växlare där den möter sommarkollektorn som håller låt oss säga 15grader en sommardag. då borde man iallafall kunna lyfta brine ut
till 7grader med en hyffsad växlare, och sen tillbaka till berget. Då borde man ha kvar effekt i berget som räcker till vintern när inte poolen annvänds.

Blir jag dumförklarad nu? :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Kollektor ide
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2012, 18:12:42 »
Jag tror inte du har nån nytta på vintern av att ha laddat hålet på sommaren. Såvida du inte har ett helt torrt/tätt borrhål, men då borde det funka väldigt dåligt i dag.
Däremot kan du säkert avlasta hålet på dagen och få igen det på natten, men i oavsett så skulle jag ha värmt brinen innan den går in i VP'n eftersom verkningsgraden ökar med varje grad temperaturen ökar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Kollektor ide
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2012, 18:22:56 »
Det vill väl till också att kunna kyla slangen sommartid för att glykolen inte skall fördärvas,så när pumpen står still måste avkylning ändå till, då kan väl borran få ta emot det oavsett lagringskapacitet eller ej.

 Vad händer om man fÃ¥r in kanske 60-70 °C brine i pumpen, pallar den det, eller gÃ¥r den över i nÃ¥got felläge? Kanske bäst att VP:n fÃ¥r ligga efter borrhÃ¥let pÃ¥ slingan ändÃ¥?




emu

  • Gäst
emu
SV: Kollektor ide
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2012, 18:35:02 »
Jag tror inte du har nån nytta på vintern av att ha laddat hålet på sommaren. Såvida du inte har ett helt torrt/tätt borrhål, men då borde det funka väldigt dåligt i dag.
Däremot kan du säkert avlasta hålet på dagen och få igen det på natten, men i oavsett så skulle jag ha värmt brinen innan den går in i VP'n eftersom verkningsgraden ökar med varje grad temperaturen ökar.

vad är max brine temperatur för en ivt (rego 600)

emu

  • Gäst
emu
SV: Kollektor ide
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2012, 18:37:21 »
Det vill väl till också att kunna kyla slangen sommartid för att glykolen inte skall fördärvas,så när pumpen står still måste avkylning ändå till, då kan väl borran få ta emot det oavsett lagringskapacitet eller ej.

 Vad händer om man fÃ¥r in kanske 60-70 °C brine i pumpen, pallar den det, eller gÃ¥r den över i nÃ¥got felläge? Kanske bäst att VP:n fÃ¥r ligga efter borrhÃ¥let pÃ¥ slingan ändÃ¥?

Glykolen klarar sig nog. körs ju i solfångare med betydligt högre temperaturer tummenupp

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kollektor ide
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2012, 20:48:24 »
vad är max brine temperatur för en ivt (rego 600)

20 grader

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: Kollektor ide
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2012, 22:00:05 »
Läste en tråd ang sommarkollektor längre ner i forat, Tänkte komma med en annan fundering, då jag är i behov av ett längre "borrhål" då jag numera även har en pool att värma.

Det behövs i praktiken inget djupare borrhål om man börjar värma poolen. Poolen värms sommartid och huset vintertid så värmebehoven kolliderar inte.

Bortsett frÃ¥n det sÃ¥ skall det gÃ¥ att ta ut ungefär 2 W/meter slang för varje grads temperaturdifferens mellan brine och luft om slangen är fritt upphängd och det blÃ¥ser nÃ¥gra meter per sekund. Skiner solen pÃ¥ slangen kommer det till nÃ¥gra tiotal W per meter. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

emu

  • Gäst
emu
SV: Kollektor ide
« Svar #12 skrivet: 20 mars 2012, 13:32:23 »
Detta tror jag på så detta ska testas. Har ganska mycket grejer liggande så det behöver inte bli så dyrt. det värsta som kan hända är väll att jag får gräva ner alltihop. Om inte annat så har jag en solfångare.

Tack för alla synpunkter.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Kollektor ide
« Svar #13 skrivet: 20 mars 2012, 13:43:34 »
Detta tror jag på så detta ska testas. Har ganska mycket grejer liggande så det behöver inte bli så dyrt. det värsta som kan hända är väll att jag får gräva ner alltihop. Om inte annat så har jag en solfångare.

Tack för alla synpunkter.

Sök på energifångare för det är vad de är.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!