Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur koppla el pÃ¥ ytterdelen  (läst 20181 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Hur koppla el på ytterdelen
« skrivet: 21 november 2010, 16:55:57 »
Har kommit över en Appliance AAC 11000A-PTC till en mycket lågt pris. Håller som bäst på att installera. En bekant ska hjälpa mig med vaacumpumpning.

Funderar lite på hur man ska koppla elen på utedelen. Det är ju med en svart tvåledare från innedelen. Den finns en kontakt till vid kopplingsplinten. Antar att det är något slags kommunikationskabel mellan delarna.

Men i själva kopplingsplinten finns fem skruvar, 1,2,3,4,5..

En är märkt noll, en märkt C. Nollan begriper jag, liksom anslutningen till jorden. Men de andra skruvarna. Var ska den andra ledaren, fasen, kopplas in. Det står att den ska gå på 220 volt. Alltså en fas. Nolla, fas och en jord.

Någon som har en sådan pump kanske skulle vilja ha den stora vänligheten att bara lätta locken över plinten och kika hur era är inkopplade.??

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 18:33:17 »
Hur är plinten märkt? Jämför mot innedelen och titta, vissa skall ha matningen till innedelen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #2 skrivet: 21 november 2010, 19:03:55 »
Finns ingen plint på innerdelen, en stickpropp. samt den här signalkabeln.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #3 skrivet: 21 november 2010, 19:06:45 »
Då har du ju inkopplingen där, du måste ha en plint på innerdelen, följ sladden med stickproppen..borde vara märka likadant som ytterdelen..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #4 skrivet: 21 november 2010, 19:53:15 »
 Det finns ingen plint som gÃ¥r att komma Ã¥t. Innerdelen är skyddsisolerad, elanslutningen är alltsÃ¥ delvis injutern och gÃ¥r inte att komma Ã¥t. Det finss ingen märkning eller plint.  Ytterdelen ska ha egen strömanslutning. Det framgÃ¥r dessutom av instruktionsboken. Där stÃ¥r dock inte hur elen ska kopplas pÃ¥ plinten.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #5 skrivet: 21 november 2010, 20:13:28 »
Klart det måste vara en plint på inndelen, hur skall annars utedelen kunna styra innerdelen? Har aldrig varit med om att både delarna skall ha ha egen matning, har du instruktionsbok borde det stå där hur denna skall kopplas..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #6 skrivet: 21 november 2010, 20:38:57 »
Det finns som sagt en instruktionsbok. Där framgår tydligt att ytterdelen ska ha en egen anslutning till elnätet. Ja det finns en elanslutning i innerdelen, ingen plint. Elförsörjning lödd direkt på vad som ser ut att vara en motor. Asnlutningen är omärkt.

Innerdelen saknar helt utgÃ¥ngar. Det enda som gÃ¥r ut är en tunnare tvÃ¥ledare, kopparören och en plastslang. Enligt instruktionsboken styr innerdelen ytterdelen via tvÃ¥ledaren. Innerdelen har dessutom en märkeffekt pÃ¥ 800 watt ytterdelen har en märkeffekt pÃ¥ 840. Skulle ytterdelen drivas av innerdelen skulle kabeln mellan dem vara grövre och minst treledad. Dessutom skulle märkeffekten pÃ¥ innerdelen motsvara förbrukningen pÃ¥ bÃ¥da maskinerna, vilket  den alltsÃ¥ inte gör.

Med all respekt Apan. Jag vänder mig i första hand till de som faktiskt har en sÃ¥dan  värmepump som jag beskriver. Generella gissningar är jag dessvärre inte särskilt hjälpt av. Värmepumpar ser uppenbarligen rätt olika ut.
Jag har installerat två luftvärmepumpar av helt andra fabrikat tidigare. Båda dessa hade, i likhet med denna, separat elförsörjning för ytterdelen. Den ena dessutom med trefas 380 volt. De har också en tunn tvåledare som kommunicerar mellan delarna. På dessa pumpar var dock elanslutningen tydligt märkt

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #7 skrivet: 21 november 2010, 22:33:33 »
Följ denna 2ledare, borde som sagt vara märkt, nån borde anslutit denna tidigare, eller lyssna med han som du köpte denna av.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #8 skrivet: 21 november 2010, 22:42:31 »
Du måste ha en 5 ledare för att få ström till utedelen

Denna post kan var av intresse
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=16307.msg170577#msg170577

Om det är som övriga Midea pumpar (tex. Zibro som förövrigt numera äger varumärket Appliance) så finns det en lite lucka på höger gavel/hörn med en skruv i på innerdelen.
Bakom denna lucka finns en kopplingsplint märk på samma sätt som i utedelen
och om jag inte missminner mig så är
1 fas
2 Nolla
3 signal
4signal
Jord

Den kabel som du har fått med är bara för kompressorvärmaren
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #9 skrivet: 21 november 2010, 23:12:20 »
Tack LMF:
Börjar nästan misstänka att jag fått fel innerdel, stämmer varken med din beskrivning eller instruktionsboken. Kanske vådan av att köpa saker på fel sätt. Får efterforska det lite.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #10 skrivet: 22 november 2010, 05:34:38 »
Kom på att det fanns en sida som hade lite grejer om Appliance 11000 maskinerna
http://fasongrafik.se/appliance/index.htm

Tyvärr verkar det som om just instruktionen från Silvan saknas men jag tror du kommer att ha nytta av att titta i Vertu manualen samt Midea lockalike manualen
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #11 skrivet: 27 november 2010, 23:01:26 »
Obs nr 5  pÃ¥ inomhusdelen är jord (gulgrön kabel ) ska kopplas till chassie .
Det finns en gulgrön kabel som sitter i närheten av kopplings plinten på utomhus delen
lossa på skruven och stoppa in den gul gröna kabeln där .

Nr 5 på utomhus delen ska inte kopplas in alls . Den är till för en extra innerdel.


Inomhus                          Utomhus
1                                     1
2 Nollan  blÃ¥ kabel               2
3                                      3
4                                       4
5  Jord   gul/grön                           obs ej nr 5 utan skruvas direkt i chassie  
« Senast ändrad: 27 november 2010, 23:14:14 av Raketaren »

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #12 skrivet: 12 december 2010, 13:47:34 »
Precis som jag befarat hade säljaren av värmepumpen skickat med fel låda med instruktioner. Det stämde liksom inte alls, i någon ände.

Med rätt inner del OCH instruktionsbok, gick det hela lite lättare. Då blev plötsligen det här med strömförsörjning från innerdelen mer rimligt.

Pumpen är igång nu och går utmärkt. Tack ni som lade ut kopplingsshemat. Varmt trots att det var ner åt 15 - i natt.

Den inner del jag fick hörde till en mycket större värmepump. Den skulle ha två innerdelar varav den jag fick med tydligen skulle sitta vid golvet. Med tanke på det kanske ni kan förstå förvirringen.

Kort fråga, till er som har sådan här pumpar och liknande. Kör ni med Follow me-läge eller med givaren på apparaten? Har inte bestämt mig riktig för vad som är bäst än.

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #13 skrivet: 12 december 2010, 14:05:07 »
På forumet har det stått mycket om follow me läget.
Har aldrig provat då detta bara verkar orsaka igenisad pump.

Så om man ska tro dem . Använd absolut inte Follow me läget !
Sedan verkar inte temperaturen på innerdelen fungera riktigt .
Bry det inte om vad det står på dem , åtminstone om värmepumpen
inte täcker hela uppvärmningsbehovet .
GÃ¥ mer pÃ¥ hur varmt du vill ha inne .  SÃ¥ krävs det att pumpen stÃ¥r inställd
på 25 grader ibland då det är kallt kör på det. Den ger ändå mer än vad du stoppar in.
.Ha inte den för lÃ¥gt ställd , dÃ¥ räcker inte inomhusluftens temperatur till för  att avfrosta pumpen.  Kör pÃ¥ Heat aldrig Automatic
då kyler den tex när du tänder en brasa ! Kör på full fart på fläkten allt annat är
värdelöst ! Och ställ in svingern så den blåser snett ut. Ändra den med fjärren
absolut inte med handen. Pumpen är ju billig så du får nog förvänta dig att
hälla på nåt varmvatten på utedelen när det är nollgradigt och mycket fuktigt.
Avfrostningen är väl inte den bästa på den här pumpen. Har en IVT nu och den
är rena drömmen. Men sÃ¥ kostar den mer .  
« Senast ändrad: 12 december 2010, 14:13:08 av Raketaren »

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2011, 18:12:13 »
Follow me funkar bra tills det blir hög luft fuktighet.
Vid hög luft fuktighet blir det ordentligt med is.
Man bör nog bara använda Follow me vid + grader.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Skogstorparen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2011, 12:52:55 »
Jag tycker inte igenisning är något större problem så här långt. Snarare motsatsen. Upplever att pumpen avisar lite omotiverat. De flesta gånger den avisar finns så vitt jag kan se ingen is på den. Ibland är det ett tunt lager vit frost på den, det är allt. Har ju sett andra pumpar som ser ut som rena isklunsar.

Utloggad Raketaren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundbyberg
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2011, 13:39:01 »
Problemet uppkommer vid mildare väder och fuktig utomhusluft.
Alt. för låg inomhustemperatur

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hur koppla el på ytterdelen
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2013, 21:28:29 »
Jag har för mig att appliance inte har någon avfrostningsgivare utan är tidstyrd så det spelar ingen roll om det finns is eller inte.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!