Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta lager  (läst 791 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta lager
« skrivet: 23 februari 2024, 18:26:56 »
Jag har en IVT AirX 409 som glappar ordentligt i fläkten, jag hade tänkt byta lager på den och skulle behöva hjälp. Jag har monterat av fläkten, men kommer inte längre…

Hur kommer jag in till själva axeln? Se bild. Andra tips på vägen?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta lager
« Svar #1 skrivet: 23 februari 2024, 18:46:25 »
Fel hÃ¥ll. Du mÃ¥ste vända pÃ¥ fläkten sÃ¥ du kommer Ã¥t att börja skruva bort elektroniken och frilägga motorn. Finns säkert  instruktioner för liknande fläkt pÃ¥ Youtube.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta lager
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2024, 17:25:43 »
Fel hÃ¥ll. Du mÃ¥ste vända pÃ¥ fläkten sÃ¥ du kommer Ã¥t att börja skruva bort elektroniken och frilägga motorn. Finns säkert  instruktioner för liknande fläkt pÃ¥ Youtube.

Okej, jag tog mig fram till kretskortet senast men vågade mig inte längre av rädsla för att ha sänder något. Men då är det bara att köra på med andra ord!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta lager
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2024, 17:30:40 »
Precis, kretskortet måste bort så man kommer åt under det.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta lager
« Svar #4 skrivet: 03 mars 2024, 17:12:01 »
Precis, kretskortet måste bort så man kommer åt under det.

Grymt, vet du vad jag kommer hitta för hemskheter. Kan inte hitta någon beskrivning eller film. Behöver jag något mer än en lagerdragare? Funkar denna tro:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/avdragare-0---75-mm-2000051456?gad_source=1&gbraid=0AAAAADowiYhJ3g_tI-XXUZmXrsl9Q10c3&gclid=CjwKCAiA3JCvBhA8EiwA4kujZlYUr4M6Bo4_f0ExEzOL6RmbYYt2OdW7zBXba18uC0PH0D_C3RI3gBoCs5kQAvD_BwE

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: Byta lager
« Svar #5 skrivet: 03 mars 2024, 20:23:47 »
Tycker det är oftare denna används vid olika fläktmotorer:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/demonteringsverktyg-2000051414
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonteringsverktyg/demonteringsverktyg-2000019463

Separata skruvar eller gängstänger behövs.

Men använder kloavdragare så ofta det går. Vissa behöver vissa enklare specialverktyg som man kan göra själv. Bäst är det om man kan byta lager utanför värmesäsong.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta lager
« Svar #6 skrivet: 04 mars 2024, 17:05:08 »
Tycker det är oftare denna används vid olika fläktmotorer:

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/demonteringsverktyg-2000051414
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/karosseriverktyg/demonteringsverktyg/demonteringsverktyg-2000019463

Separata skruvar eller gängstänger behövs.

Men använder kloavdragare så ofta det går. Vissa behöver vissa enklare specialverktyg som man kan göra själv. Bäst är det om man kan byta lager utanför värmesäsong.

Toppen, tack för svar!

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta lager
« Svar #7 skrivet: 05 mars 2024, 11:15:32 »
Ytterligare en fråga: hur gör jag för att bara stänga av ytterdelen så att vi kan ha igång varmvattnet?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta lager
« Svar #8 skrivet: 05 mars 2024, 11:35:54 »
I servicemenyn ska det gå att ställa in "Drift utan värmepump". Meny 11.1? Man håller inne Meny-knappen tills servicemenyn visas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta lager
« Svar #9 skrivet: 05 mars 2024, 14:34:20 »
I servicemenyn ska det gå att ställa in "Drift utan värmepump". Meny 11.1? Man håller inne Meny-knappen tills servicemenyn visas.

Toppen, tack!

Mikael Bentzen

  • Gäst
Mikael Bentzen
SV: Byta lager
« Svar #10 skrivet: 25 mars 2024, 17:42:18 »
Hej Har precis råkat ut för samma problem att lagret är slut i min fläkt IVT AIRX 90, och undrar om du lyckades att yta lagret eller om man måste köpa en ny fläkt?

Utloggad Hjulmakaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta lager
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2024, 12:38:54 »
Hej Har precis råkat ut för samma problem att lagret är slut i min fläkt IVT AIRX 90, och undrar om du lyckades att yta lagret eller om man måste köpa en ny fläkt?

Tjena! Det är bytt, var faktiskt busenkelt! Kopte kullager: 6001-2RSH SKF Kullager 12x28x8. Sen sitter det en lÃ¥sring annars bara skruv för att fÃ¥ bort kretskortet 👍

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!