Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia besvikelse  (läst 33411 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #30 skrivet: 06 februari 2010, 20:08:41 »
Hej Larm_HP!

Ni verkar använda samma pressostater för i stort sett alla era värmepumpar, 0,08 MPa.
Nu är jag kanske ute lite på djupt vatten, har ingen aning om era interna rutiner. Men om 0,3 bar är skillnaden mellan -23ºC och -32ºC och detta är så viktigt just på Atria så har jag ett tips om hur vi på vårt företag fick göra i en liknande situation.
Vi använde flödesvakter av en speciell typ och dessa har alltid en spridning på gränsen för larm vid lågt flöde och ett visst fysiskt läge. För en typ av utrustning där dessa fanns monterade fick vi helt enkelt sortera ut de vakter som hade exakt larmgräns. De övriga som inte klarade kraven var det inga problem med, de fungerade ju i alla andra produkter där kravet inte var så högt.
Visst var det ett merjobb, en man fick sitta i labbet och göra mätningar en dag, men sedan blev det inga akuta serviceresor med flyg, hotell och traktamenten pga detta. Så den lilla merkostnaden att manuellt sortera ut flödesvakterna gav en avsevärd besparing i andra änden. Framförallt nöjda kunder som litade på att deras utrustning fungerade direkt från start, för det förväntade man sig.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #31 skrivet: 15 mars 2010, 09:09:31 »
Har en Atria 8, installerad 4 år sedan. Första rejäla köldknäppen hade jag samma felmeddelande som trådskaparen. Mätte fryspunkten på etylenglykolen i brineslingan och det var kring -20. Där var problemet. ÅF blev inkallad, körde i öppet kärl och blandade samtidigt till ny vätska. Fryspunkt på -33 och den har knallat sedan dess.

Annars håller jag med en del kommentarer i tråden angående Thermias ÅF och brist på kunskap. Lång historia...
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #32 skrivet: 17 mars 2010, 16:04:31 »
Erkka, glömde nämna att du mÃ¥ste tömma brinevätskan som ligger i manteln när du kör i öppet kärl. Annars ligger den mängden kvar oblandad. Görs manuellt under servicemenyn. Men detta har du säkert redan tänkt pÃ¥...  Thumbsup
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad haz_69

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Thermia besvikelse
« Svar #33 skrivet: 27 oktober 2010, 06:24:39 »
Har en Atria 8, installerad 4 år sedan. Första rejäla köldknäppen hade jag samma felmeddelande som trådskaparen. Mätte fryspunkten på etylenglykolen i brineslingan och det var kring -20. Där var problemet. ÅF blev inkallad, körde i öppet kärl och blandade samtidigt till ny vätska. Fryspunkt på -33 och den har knallat sedan dess.

Annars håller jag med en del kommentarer i tråden angående Thermias ÅF och brist på kunskap. Lång historia...
Hur kollar du fryspunkten ?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Thermia besvikelse
« Svar #34 skrivet: 28 oktober 2010, 10:28:13 »
Har en Atria 8, installerad 4 år sedan. Första rejäla köldknäppen hade jag samma felmeddelande som trådskaparen. Mätte fryspunkten på etylenglykolen i brineslingan och det var kring -20. Där var problemet. ÅF blev inkallad, körde i öppet kärl och blandade samtidigt till ny vätska. Fryspunkt på -33 och den har knallat sedan dess.

Annars håller jag med en del kommentarer i tråden angående Thermias ÅF och brist på kunskap. Lång historia...
Hur kollar du fryspunkten ?

Det finns många fall där fryspunktsmätningar har blivit fel för att man har mätt etylenglykol med en glykolprovare graderad för propylenglykol eller tvärt om. Riktigt illa är det om man inte är säker på vilken sorts glykol det är, eller om etylen- och propylenglykol har råkat bli blandade i okända proportioner.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #35 skrivet: 28 oktober 2010, 15:17:01 »
Hur kollar du fryspunkten ?

Man kontrollerar fryspunkten med en glykolprovare. Finns i huvudsak två typer av glykolmätare, sugpipett eller refraktometer. Den första typen mäter genom att ca en deciliter vätska sugs upp i den och en flottör sjunker till en viss nivå beroende på vätskans densitet. Den kostar några tior.
Med en refraktometer tar man bara en liten mängd av vätskan och droppar på ett mätglas. Den mäter vätskans brytningsindex istället, är mer exakt och kostar därefter. Kostar normalt någon eller några tusen, men finns även på biltema för ca 400 kr.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #36 skrivet: 28 oktober 2010, 15:32:06 »
Anmärkningsvärt att man valt glykol som brine vid så låga temperaturer då flödet har så stor betydelse. Glykoler blir i princip till sirap redan vid -10 och mycket svårpumpat. Att man inte har sprit förstår jag men det finns ju både salt- och ammoniaklösningar med betydligt bättre lågtempsegenskaper.

Hade jag ett sånt här system skulle jag definitivt kräva en flödesmätning om jag hade problem vid låga temperaturer.

Ursäkta att jag klipper in i en Thermiatråd.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #37 skrivet: 28 oktober 2010, 15:49:18 »
Saltlösningar och ammoniak kan ha lite andra problem om man inte konstruerat för det.
Det är väl därför man valt etylenglykol som trots allt är det bästa glykolalternativet då man redan använder glykol/sprit på kalla sidan i sina andra produkter.
Värmepumpen har dessutom en larmingång för flödesgivare om man tycker att flödet är ett problem. Givaren är ett tillbehör och inte standard tyvärr.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #38 skrivet: 28 oktober 2010, 16:12:10 »
Det kan säkert funka bra med salt etc. Men det funkar bra om man har 32- på etylenglykolen. Har man mindre så blir det problem, har man mer så blir det problem.

Man blandar till 32- sedan fyller man. Inga problem :)

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #39 skrivet: 28 oktober 2010, 16:41:38 »
Det kan säkert funka bra med salt etc. Men det funkar bra om man har 32- på etylenglykolen. Har man mindre så blir det problem, har man mer så blir det problem.

Man blandar till 32- sedan fyller man. Inga problem :)

Det är säkert inga problem  ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #40 skrivet: 28 oktober 2010, 17:39:29 »
Jag vet ju att det funkar eftersom jag gjort det 30 gånger. Vad är det du vill ha sagt? att thermia borde köra salt istället :)

Ditt diagram bevisar ju bara att det är noga med 32 minus, lite väl känsligt kan man tycka men det är väl ingen större skillnad att blanda 17 minus eller 32
« Senast ändrad: 28 oktober 2010, 17:43:35 av VP ORAKLET »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Thermia besvikelse
« Svar #41 skrivet: 28 oktober 2010, 17:43:08 »
Det kan säkert funka bra med salt etc. Men det funkar bra om man har 32- på etylenglykolen. Har man mindre så blir det problem, har man mer så blir det problem.

Man blandar till 32- sedan fyller man. Inga problem :)

Det är säkert inga problem  ::)

Gäller det där diagramet 'brukslösning' eller ren glykol?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Thermia besvikelse
« Svar #42 skrivet: 28 oktober 2010, 19:42:32 »
Fan va mycket skitsnack det förekommer ibland. De mest pålästa har fattat att det är -32 ºC som gäller på brinevätskan och inget annat! Glykol gäller! Och då fungerar Atrian ner till -20 ºC utomhustemp! Med ordinarie pressostat monterad!

Sen kan jag bara beklaga att det finns klåpare till installatörer som inte fattar att det ska vara på det viset! Eller inte KAN pröva frysnivån.

Over and out
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #43 skrivet: 29 oktober 2010, 08:53:55 »

Gäller det där diagramet 'brukslösning' eller ren glykol?

Diagrammet visar just en 46% blandning av etylenglykol och vatten. Det är alltså viskositet på y-axeln. Ovanför 0-strecket är ju blandningen som vatten ungefär.. det kan man inte säga om det som sker nedanför nollan.

Viskositeten är ju med då man räknar Reynolds tal : Re=(Densitet*hastighet*diameter)/viskositet

Reynolds används sedan för att bestämma friktionfaktorn i rören vilken sen används för att bestämma tryckfallet i rören.

Med andra ord finns ett direkt samband mellan glykolblandningens temperatur och tryckfallet i röret... vilket innebär att flödet påverkas negativt med en given pump och sjunkande temperatur.

Sjunker flödet så minskar utgående temp ur förångaren, det innebär att förångningstemperaturen sjunker och därmed lågtrycket. Vid tillräckligt lågt tryck slår pressostat ifrån.

Det finns alltsÃ¥ ett flertal mätningar man kan gööra för att klura ut vad som gÃ¥r snett i de här värmepumparna... jag röstar i alla fall pÃ¥ glykolen  *vinkar*
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #44 skrivet: 29 oktober 2010, 10:12:19 »
Och det är därför som man kör -32 blandning Thumbsup

vad händer med salt i dem ristfria grejerna samt kopparrören?

Allt är som du nog vet en avvägning. Och -32 funkar.

När det blir -20 så ska jag mäta på en pump och posta här så får vi se. *vinkar*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 410
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!