Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Thermia besvikelse  (läst 33363 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #45 skrivet: 29 oktober 2010, 11:49:58 »
Och det är därför som man kör -32 blandning Thumbsup

vad händer med salt i dem ristfria grejerna samt kopparrören?

Allt är som du nog vet en avvägning. Och -32 funkar.

När det blir -20 så ska jag mäta på en pump och posta här så får vi se. *vinkar*


46% ger -32 grader. Det är klart det går att få det att funka, men som du ser i tråden finns det folk med problem. Det behöver inte vara fryspunkten som orsakar det.. det räcker med nån extra strypning så halkar man utanför pumpens kapacitetsområde.

Bygger man med salt får man använda huvet.. det är inget kul medie. Plast är inte så dumt och rostfritt funkar om man cirkulerar oavbrutet.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Thermia besvikelse
« Svar #46 skrivet: 20 december 2010, 20:26:51 »
 Har en Thermia Atria 8 som är som är 5 Ã¥r gammal och har liknande problem med lÃ¥gtryck larm vid 12 till 15 minusgrader. Hade en servicekille ute och kollade min pump förra vintern, han bytte till lÃ¥gtryckspressostat 0,3 bar och mixtrade lite obegripligt med displayen. Efter det stack han till mig en faktura pÃ¥ 5000 spänn. Fine tänkte jag, det är det väl värt för att fÃ¥ det att funka. Döm av min förvÃ¥ning när första kölddippen kom i Ã¥r, lÃ¥gt tryck löst igen Fan!.

Efter att jag läst denna tråden så funderar jag på om det är nått med glykolen. I papperna som följde med vid nyinstallationen så står det att det är en 43 % blandning (etylenglykol), vilket jag inte vet vad den blandningen innebär.

Det som kan tilläggas är att han mätte koncentrationen på blandningen och skrev Dowcal 10 -42 grader celsiusgrad, det var vi väl överens om att det skulle vara -32. Om han bara skrivit fel är ju en annan sak.

Ska man försöka ta kontakt med firman och fÃ¥ reda pÃ¥ vad man har för nÃ¥n blandning, tänker fan inte betala nÃ¥tt mer med tanke pÃ¥ att han egentligen inte har utfört nÃ¥tt?             

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #47 skrivet: 20 december 2010, 23:24:08 »
Hej, har man blandat Dowcal 10 till en frystemp på -42ºC så måste blandningsförhållandet vara mer än 50% glykol volymbaserat, dvs att vätskan är segare än vad den borde vara. Det är just därför som det är så viktigt med blandningen till en fryspunkt på endast -32ºC.

Försök att få vätskans fryspunkt testad eller ta med en liten skvätt till en bilverkstad eller liknande som har en refraktometer och gör testet själv.

Här är lite uppgifter på Dowcal 10:
http://www.iqlogistics.se/dokument/0all/8713429-Dowcal%2010%20%20DO151SV.pdf
http://www.univareurope.com/uploads/documents/se/Dowcal%2010%20-%20Produktblad%202009.pdf
http://msdssearch.dow.com/PublishedLiteratureDOWCOM/dh_039a/0901b8038039a1d8.pdf?filepath=heattrans/pdfs/noreg/180-01329.pdf&fromPage=GetDoc

mvh

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #48 skrivet: 20 december 2010, 23:45:42 »
Japp 32-  inget annat.   DÃ¥ kan du ge tillbaka fakturan ;)

Utloggad dvil

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
SV: Thermia besvikelse
« Svar #49 skrivet: 22 december 2010, 00:01:37 »
"Optisk glykol- och vätskeprovare" fÃ¥s pÃ¥ Biltema til 359 kronor.  Thumbsup
Espen Graffer,
Akershus - Norge
1960, 2 etasjer i lettbetong, to leiligheter 70+120 kvm,160 kvm garasje/verksted/kjeller. 50-60k kwh/Ã¥r(inkl. oljeforbruk), radiatoranlegg+gulvvarme. Thermia Atria 12ES, 2 kbm acktank (fd oljetank), koplet via platevarmeveksler.

Utloggad strom_robert

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Thermia besvikelse
« Svar #50 skrivet: 22 december 2010, 12:57:42 »
Snackade idag med en kille på den firma som installerat min pump. Han sa att de kör med blandning -42 ºC med motivering för att -32 ºC skulle vara för dåligt, t.ex som idag på morgonen skulle man bara ha 7 grader till godo tills det fryser.

Kan dock tillägga att nu är det -19 ºC och pumpen har inte larmat för lÃ¥gt tryck, mycket skumt eller?   

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia besvikelse
« Svar #51 skrivet: 22 december 2010, 16:18:34 »
be installatøren att han kollar upp viskositeten vid en blandning -42°C.
Vid låg utetemperatur blir den vætskan ungefær lika "lætt"flytande som sirap.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #52 skrivet: 27 december 2010, 17:08:17 »
Snackade idag med en kille på den firma som installerat min pump. Han sa att de kör med blandning -42 ºC med motivering för att -32 ºC skulle vara för dåligt, t.ex som idag på morgonen skulle man bara ha 7 grader till godo tills det fryser.

Kan dock tillägga att nu är det -19 ºC och pumpen har inte larmat för lÃ¥gt tryck, mycket skumt eller?   

Inte alls skumt om den är nyavfrostad. Det är när värmeväxlaren är frostig som temperaturen in sjunker till kritiska nivåer. Eftersom värmepumpen stänger av vid -20ºC är det avfrostningskurvan som styr hur stor marginal man får mot -32ºC.

IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!