Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia besvikelse  (läst 33365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #15 skrivet: 17 januari 2010, 15:28:10 »
Nu åter till trådens problem:
Ett väldigt vanligt problem på Thermia Atria verkar vara att det INTE är något fel på pumpen i sig.
Istället verkar det som om installatören varken gått kursen eller läst manualen, dvs inte sett till att blanda brinevätskan med etandiol, dvs etylenglykol så att det blivit ett frysskydd ner till minst -32ºC. Eller lyckats blanda vätskan så att den är jämt fördelat i kretsen.
Ett typiskt fel när lågtryck löst!..........................................................................

viktigt oxå att man inte blandar den så den blir för "kall" mellan 32 och 38 skall den hålla för att man skall få anläggningen att fungera felfritt

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #16 skrivet: 17 januari 2010, 15:44:20 »
Kan det vara så att installatören trott sig använda färdigblandad etylenglykol? Om de använt sig av enbart koncentrerad glykol så fryser den redan vid -13ºC.
Inte så konstigt om pumpen då stannar vid -12ºC. Inte heller om det råkar vara många av deras kunder som har samma problem.
Etylenglykol blandat 50/50 ger frysskydd mellan -35 och -40ºC.

Det kan ju även vara lågtryckspressostaten som felar. Den ska bryta på 0,08 MPa, vilket är svårt att kontrollera om man inte är kyltekniker.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #17 skrivet: 17 januari 2010, 20:35:25 »
Det låter som att thermia borde blanda i hop den blandningen om det nu skall vara så noga och sälja på fat/dunk till sina återförsäljare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #18 skrivet: 17 januari 2010, 20:42:15 »
suck......för ett tag sen sa dom att det var 32 minst som gällde.......för 2 veckor sen när jag snackade med supporten var det 32-38...........många svar blir de :o

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #19 skrivet: 17 januari 2010, 20:54:25 »
I bilar fyller man normalt med blandning 50/50, i undantagsfall så kan man fylla till 60/40, dvs mer glykol än vatten. Då får man en fryspunkt ned mot -59ºC. Men har man mer glykol än så går det åt andra hållet och fryspunkten blir högre igen.
Att man försöker vara noga med fryspunkten har med viskositeten att göra och att värmeöverföringen blir sämre med mer glykol än vad som behövs. Bäst viskositet och värmeöverföring har vatten men för att undvika frysning så måste det till glykol.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia besvikelse
« Svar #20 skrivet: 18 januari 2010, 13:06:35 »
-32°C är vad som står i all dokumentation Thermia tillhandahåller. Notera, det står varken "mellan 32-38°C."Visst KANSKE kan det funka med -35°C men då det klart och tydligt står -32°C är det naturligtvis testat och kontrollerat.

Gör om, gör rätt är ett bra motto.
Ingen anledning att hålla på att diskutera om det fungerar med -36°C. Om man ändå blandar glykol, varför inte blanda rätt med en gång. Kan väl inte vara svårare att blanda -32 som det är att blanda -38 ?
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #21 skrivet: 18 januari 2010, 18:06:50 »
-32°C är vad som står i all dokumentation Thermia tillhandahåller. Notera, det står varken "mellan 32-38°C."Visst KANSKE kan det funka med -35°C men då det klart och tydligt står -32°C är det naturligtvis testat och kontrollerat.
................Till Larm_ HP.....
visst står det så i manualen men om man ringer supporten så får man lika många svar som de jobbar folk där....om de nu är så noga på graden varför svänger siffrorna när man snackar me thermia????

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia besvikelse
« Svar #22 skrivet: 18 januari 2010, 22:17:22 »
alla människor är väl individer och har egna Ã¥sikter och synpunkter och olika bakgrunder och erfarenheter. Men om det stÃ¥r -32 i manualen, varför frÃ¥ga Thermia?  :o
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad no1_martin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bohuslän
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VVS Certifikat Kylcertifikat
SV: Thermia besvikelse
« Svar #23 skrivet: 20 januari 2010, 18:25:18 »
Eller att företaget inte anser sig ha råd att skicka alla sina anställda på utbildning.
Min erfarenhet är att man oftast får gå kurserna när man redan jobbat ett tag med produkterna.
Det är både på gott och ont, för har man jobbat ett tag så vet man så mycket att man kan ställa de vettiga frågorna på kursen. Vet man inget från start så är det inte alltid så klart att man begriper vad det är man ska kunna när man åker hem från kursen.
Givetvis har kursupplägg och lärare stor del i vad man i slutändan lärt sig.


Jag menar inte att ALLA måste gå kurserna men som problemlösare bör man skicka dem med mest kött på benen.
Enplans lösvirkesvilla med källare 95+95m2 och vidbyggt garage 20m2 byggt 1966. Thermia Atria Duo Optimum 12 2xMBH 300l utjämningskärl Golvärme i hela huset. SystemAir FTX med roternade växlare samt frikylakyla via tilluften.

Utloggad El_-micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #24 skrivet: 20 januari 2010, 18:57:59 »
alla människor är väl individer och har egna åsikter och synpunkter och olika bakgrunder och erfarenheter. Men om det står -32 i manualen, varför fråga Thermia? ............

som du säkert känner till så är det lite trix att få till exakt gradtal när man blandar så av den anledningen ringde jag o kollade hur noga på graden det var....... och i min enfald trodde jag att alla som supportade hade samma svar att ge på lika ställd fråga.............. ;)

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2010, 07:45:03 »
Intressant tråd eftersom jag har samma problem med en installerad Thermia Atria Optimum 8.
Denna driftsattes 22 oktober och gick bra tills den 18 december (2009).
Denna Atria är installerad i en mindre villa som brukas som fritidshus av kund som bor 30 mil bort.
I och med det så ingick Thermia Online i installationen. Bra för både installatören & kunden att hålla lite koll på värmepumpen.
Fick första lågtryckslarmet och åkte ut för koll. Allt verkade ok. Tryckkärlet för glykolen visade 1,0 bar och en koll med refraktometern visade att etylenglykolen låg på ca -31 grader.
Återstartade igen och vp gick bra några dagar igen.
Nästa lågtryckslarm gjorde att jag tog med påfyllnadstunna & mer 45% glykol och körde runt i systemet.
Visade sig då att en pressning mot en av slangarna i utomhusdelen var opressad... Hmmm...
Slangen flög isär och en del glykol rann ut. Ändå skönt att hitta felet trots allt.
Fixade pressningen och återfyllde med tunnan igen.
Tre dagar senare var det dags igen. SMS med lågtryckslarm...
Gemensamt för larmen är alltid låg temp ute och runt -23 grader på glykolen ut enligt graferna på Thermia Online.
Sedan har det pågått flera gånger. Jag kollat allt. Filter, luft, refraktometerkoll, pressostat mm.
Kunden börjar tröttna på dessa fellarm. SMS kan ju komma mitt i natten. Inte så kul.
Dessutom inte så kul att köra på tillskott i onödan...

Min fråga är till experterna på detta forum:
kan glykolen skikta sig? Tänkte på den delen i vvb-manteln som används vid avfrostningen.
Nu har jag även kört med påfyllningstunna och avfrostat samtidigt för att få med denna vätska i urluftningen.
Vad kan vara felet här? Känner mig rådlös. Pratat med Thermiasupporten två gånger. En ny pressostat med lägre bryttryck nämndes.

Någon Thermiaexpert här på forumet med liknande problem?
« Senast ändrad: 25 januari 2010, 07:53:18 av Errka »

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Thermia besvikelse
« Svar #26 skrivet: 25 januari 2010, 11:10:00 »
Intressant tråd eftersom jag har samma problem med en installerad Thermia Atria Optimum 8.
Denna driftsattes 22 oktober och gick bra tills den 18 december (2009).
Denna Atria är installerad i en mindre villa som brukas som fritidshus av kund som bor 30 mil bort.
I och med det så ingick Thermia Online i installationen. Bra för både installatören & kunden att hålla lite koll på värmepumpen.
Fick första lågtryckslarmet och åkte ut för koll. Allt verkade ok. Tryckkärlet för glykolen visade 1,0 bar och en koll med refraktometern visade att etylenglykolen låg på ca -31 grader.
Återstartade igen och vp gick bra några dagar igen.
Nästa lågtryckslarm gjorde att jag tog med påfyllnadstunna & mer 45% glykol och körde runt i systemet.
Visade sig då att en pressning mot en av slangarna i utomhusdelen var opressad... Hmmm...
Slangen flög isär och en del glykol rann ut. Ändå skönt att hitta felet trots allt.
Fixade pressningen och återfyllde med tunnan igen.
Tre dagar senare var det dags igen. SMS med lågtryckslarm...
Gemensamt för larmen är alltid låg temp ute och runt -23 grader på glykolen ut enligt graferna på Thermia Online.
Sedan har det pågått flera gånger. Jag kollat allt. Filter, luft, refraktometerkoll, pressostat mm.
Kunden börjar tröttna på dessa fellarm. SMS kan ju komma mitt i natten. Inte så kul.
Dessutom inte så kul att köra på tillskott i onödan...

Min fråga är till experterna på detta forum:
kan glykolen skikta sig? Tänkte på den delen i vvb-manteln som används vid avfrostningen.
Nu har jag även kört med påfyllningstunna och avfrostat samtidigt för att få med denna vätska i urluftningen.
Vad kan vara felet här? Känner mig rådlös. Pratat med Thermiasupporten två gånger. En ny pressostat med lägre bryttryck nämndes.

Någon Thermiaexpert här på forumet med liknande problem?

Inte för att jag är någon Thermiaexpert, men ett par funderingar:
-Är det etylenglykol eller propylenglykol som används i systemet?
-Vilken glykoltyp är refraktometern avsedd för? Eller har den skalor för båda sorterna?

Jag har aldrig sett några tecken på eller ens hört talas om att en glykol/vattenblandning skulle kunna separera eller skikta sig. Glykol och vatten får man nog anse som obegränsat blandbara i vilka proportioner som helst.

Men man bör tänka på att glykol/vattenblandning blir ganska trögflytande när temperaturen går ner mot -20 °C. Kan det tänkas att cirkulationspumpen inte orkar med av den anledningen, antingen pga att det helt enkelt går för tungt att pumpa runt blandningen eller för att det blir kavitation? Fast med 1 bar övertryck i systemet borde det senare inte vara något problem.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Errka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hultsfred
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Greenline E7 - 200/70 - 29 radiatorer 1-rörs
    • Errkas RadioHeaven!
SV: Thermia besvikelse
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2010, 13:47:39 »
Om man läser noggrant mitt inlägg skriver jag Etylenglykol... Lätt att missa...

Som sagt, känner att jag kört fast här, med detta problem.
Kunden, 30 mil bort, är ju heller inte speciellt glad...
Vad göra? Har funderingar på att byta ut all glykol.
I natt gick glykoltempen ut mot utomhusdelen ner under -24 utan att det löste på lågtryck. Otroligt störande med intermittenta fel!
Thermiaexperter, var är ni :)

/Errka

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia besvikelse
« Svar #28 skrivet: 25 januari 2010, 17:39:03 »
Hej!
Vi har ett likadant objekt.
Har fått information av thermia att det finns en serie med dåliga pressostater.

Mvh Martin
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Thermia besvikelse
« Svar #29 skrivet: 27 januari 2010, 07:05:00 »
serie med dåliga pressostater är nog bara snack. Däremot bryter den vid 0,8 och har en feltolerans på 0,3. Dvs den kan i värsta fall bryta vid 1,1 bar. Denna kan bytas ut mot en 0,3 bars pressostat men är glykolen fel hjälps det nog icke.
Vattenglaset är halvfullt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!