Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bergvärme installation  (läst 48769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
bergvärme installation
« skrivet: 20 januari 2014, 21:45:45 »
Hej är rykande färsk i forumet. Klämmer in lite vanliga frÃ¥gor. Vi är väldigt nära en bergvärme installation. Har nu funderat i ett par mÃ¥nader över vÃ¥rat värmesystem som nu endast matas med elpatron :-\ 9kw >:(. Vi bor i ett 30-tals hus, boyta 110m2 biyta 38m2, delvis källare. Idag har vi utdömt vedsystem, kombipanna frÃ¥n 1977, acktank 700 liter frÃ¥n 1992 med slinga, till detta är ett äldre solvärmesystem kopplat. Solsystemet funkar bra och har en modern huvudenhet.  Till saken.. 

Jag har fastnat för thermias diplomat pumpar.  Har haft besök av en installatör (lokal) och kommer fram till följande. Huset planeras att byggas ut i framtiden med ca 50m2,  och vill inte ha en för liten pump och inte för stor. Huset har idag 8st radiatorer varav 3st nÃ¥got nyare. Ytterligare ett element kommer att installeras i källaren. Installatören vill klämma dit en 8kw pump. Och det tänkte faktist jag med. BorrhÃ¥l 140-150m och allt installerat för 110-120 lappar efter rot. "Muntligt" offerten kommer närsom.

Nu till mina funderingar

Huset är byggt på berg med riktig tomt. Där hålet planeras att borras är det nog nära till berg då en bergs knalle sticker upp lite. Hur blir det då med slangarna sen, om det är bergigt så att säga? Dom ska ju ner en bit. Är det stenkap å knäckning som gäller Sc:,h ?

140-150m borra, ska man försöka förhandla till 160m? Eller räcker det?.
 
Är en diplomat ok, eller bör man välja diplomat optimum då den har varvtalsstyrda cp?

Jag behöver inga flashiga grejer. Vill ha en driftsäker maskin utan massa bös som kan krångla, men det hade vart trevligt och se vad det står på displayen :) .

Hoppas på svar. Ha en trevlig kväll!








           
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2014, 21:59:24 »
Min diplomat har tuffat och gått sedan 2005 helt utan några problem så i alla fall jag är helnöjd.
Lägg gärna på några meter på borran, även om du få betala för det är en rätt billig engångskostnad. Hålet har en livslängd som sträcker sig långt in i framtiden.
Slangarna kan ligga rätt ytligt, bara så djupt att dom inte skadas.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2014, 22:22:19 »
Kul Ã¥ höra att den gÃ¥r fint!. Tror du 160m räcker? Man blir ju nästan sömnlös av detta tänkande!,  jag vill göra rätt frÃ¥n början, sÃ¥ att man slipper massa problem.
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2014, 22:40:44 »
Ditt nuvarande värmesystem klarar utan problem att värma ert hus fullgott? 9kw.
Har du en separat varmvattenberedare också?

Och så ska du klämma på 50m2 extra.

Det gör ju inget om värmepumpen under ett par år får en tusenlapp här och där i form av tillskott. Men när den väl skall bytas, och huset är utbyggt är det kanske läge för en större och då vill det till att hålet pallar.

10 meter kostar 2000kr efter avdrag om jag mins rätt.

Jag har diplomat men jag är överdimensionerad och har mycket få gångtimmar. Ju fler gångtimmar man har desto större anledning att uppgradera då främsta fördelen (enda) är att den har strömsnåla cirkulationspumpar.

Någon kanske vet skillnaden i förbrukning mellan CPna. Jag vet bara att min externa CP, då jag kör med arbetstank, brukar dra mellan 12-15w när den interna skulle dra kring 100w om jag mins rätt. Den cirkulationspumpen är ju därmed gratis så att säga.

Ja, så får man ställa detta i relation till kostnaden för optimum, jag vet inte vad prisskillnaden är.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: bergvärme installation
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2014, 22:44:37 »
Någon räknade lite på det när dom kom för ett antal år sedan och om jag inte mins fel gick det på ett ut på ca 15 års sikt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2014, 23:15:50 »
Acktank med vvb. Orkar värma huset, dock lite klent med varmvatten. Men som sagt, gamla grejor. Att lägga ner pengar på att få systemet till drägligt skick kan jämföras , med att få igång en 240 som stått på en åker i 15år.

Tillbyggnaden är framÃ¥t i tiden, men jag förstÃ¥r ditt tänk. Pris skillnaden har jag inte nu mellan diplomaten och optimum. En vän till mig har 180 m2 hus med en nibe 8kw pump 200m aktivt som rinner över. Fick känslan att 8 dÃ¥ skulle räcka för oss, och att även Installatören sa det  Sc:,h
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2014, 23:22:05 »
Kan tilläggas att han jobbar som borrare :)   har plÃ¥gat han med en hel del frÃ¥gor, dock vill jag inte vinna Ã¥rets pris som tjöt rompa :)
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2014, 23:22:14 »
mm kan tänka mig det. 80% eller mer av drivenergin går ju in i vattnet så det är bara typ drygt två tredjedelar av skillnaden man kan ta med i beräkningen.

Jag har bara ett svagt minne av att det inte skilde mer än typ 4500kr. Det är ju schablon 30% på totalen på bergvärme så kanske blir det ytterligare lite som försvinner.

vore kul att se siffrorna på pumpförbrukningen, kalla och varma.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: bergvärme installation
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2014, 23:25:36 »
Acktank med vvb. Orkar värma huset, dock lite klent med varmvatten. Men som sagt, gamla grejor. Att lägga ner pengar på att få systemet till drägligt skick kan jämföras , med att få igång en 240 som stått på en åker i 15år.

Tillbyggnaden är framÃ¥t i tiden, men jag förstÃ¥r ditt tänk. Pris skillnaden har jag inte nu mellan diplomaten och optimum. En vän till mig har 180 m2 hus med en nibe 8kw pump 200m aktivt som rinner över. Fick känslan att 8 dÃ¥ skulle räcka för oss, och att även Installatören sa det  Sc:,h

Ja om 9kw räcker i dag så kommer ju 8kw räcka i morgon. Om jag förstår dig rätt används samma 9kw elpatron även för att göra varmvatten idag.

Frågan blir då bara vad som händer med tillbyggnaden. Om den ligger långt fram i tiden behöver du inte fundera så mycket på det. I värsta fall blir det som sagt lite spets. Men hålet ska som sagt räcka när du väl uppgraderar om 10-15 år. Varelse det är du eller en framtida köpare, dom tenderar ha bättre och bättre koll från år till år på sådant så det lönar sig nog inte att snåla på borrdjupet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2014, 23:40:30 »
Ja om 9kw räcker i dag så kommer ju 8kw räcka i morgon. Om jag förstår dig rätt används samma 9kw elpatron även för att göra varmvatten idag.

Frågan blir då bara vad som händer med tillbyggnaden. Om den ligger långt fram i tiden behöver du inte fundera så mycket på det. I värsta fall blir det som sagt lite spets. Men hålet ska som sagt räcka när du väl uppgraderar om 10-15 år. Varelse det är du eller en framtida köpare, dom tenderar ha bättre och bättre koll från år till år på sådant så det lönar sig nog inte att snåla på borrdjupet.

Precis exakt så är det, den värmer hela kittet. Jag vill inte vara dum snål med borran. Men får ju säga att det är sjukt jobbigt när någon som jobbar med just borrning och säger att 150m räcker :-\ i mitt fall. Samtidigt som det haglar med kommentarer SNÅLA INTE MED DJUPET. Nästan som psykisk misshandel hehe
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2014, 23:44:38 »
Opps där blev det galet, postar igen

Precis exakt så är det, den värmer hela kittet. Jag vill inte vara dum snål med borran. Men får ju säga att det är sjukt jobbigt när någon som jobbar med just borrning och säger att 150m räcker :-\ i mitt fall. Samtidigt som det haglar med kommentarer SNÅLA INTE MED DJUPET. Nästan som psykisk misshandel hehe
Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: bergvärme installation
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2014, 06:49:49 »
Gällande borrhålet så får du tänka på att det inte ligger i borrarens/installatörens intresse att framtidssäkra din fastighet och skulle ha hela tiden bjuda på 10-20m extra borrhål i utgångsläget så kostar det ju han i form av tid och maskinslitage vid varje borrhål.

Kunden (du) däremot får ju en engångskostnad på nån tusenlapp. Som sagt runt 200:-/m minus rot härikring i alla fall.

 tummenupp

/Christer
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme installation
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2014, 07:40:36 »
Borrdjupet är svårt att uttala sig säkert om då du inte uppger vare sig nuvarande årlig energiförbrukning eller bostadsort.
Även bergarten påverkar mycket, om du har kalkberg så kan du behöva nästan dubbel så djup borra som om du har granit.
8 Radiatorer känns inte som att du skall köpa större värmepump, som regel är en radiator inte så stor att den kan avge över 1000 W/radiator utan att temperaturen måste upp på så höga nivåer att det kan bli driftsproblem.
Nu skriver du att du skall komplettera med fler radiatorer, vilket jag tror är en god ide.

När det gäller borrdjupet så finns det olika skolor, många av de som är i branschen räknar bara så snålt som möjligt, de vill ju vinna dig som kund, en duktig och seriös installatör skulle ge dig några olika offerter, med beräkningar som visar på prisskillnaden, och skillnaderna på den årliga besparingen.
Att borra överdrivet djupt lönar sig knappast under överskådlig tid (<20 år), men att ta till 10-20 meter extra kan löna sig lite fortare, i ditt fall är det väl primärt utbyggnaden som bör styra detta.

Idag föreslås du värma 150 meter bostad/biyta med ett 150 meter djupt borrhål, en utbyggnad blir mer energieffektiv men räkna med att ytterligare 50 meter uppvärmd ytan kan kräva runt 30-40 meter extra borra, med den enkla logik jag använder mig av här.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Grubblan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme
SV: bergvärme installation
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2014, 09:46:15 »
Go morron och tack för många bra svar! Osar kompetens!.

Vi köpte huset nu i somras av en vän till oss, huset har stått "still" strax över ett år, då han ville prova på stadslivet. Därav svårt och få fram rättvis förbrukning/år.Han bodde här själv, eldade i braskamin och snåla med varmvatten (dusch på jobbet), med andra ord så va elpatronen väldigt sparsamt använd!. Vi bor nu 4pers varav 2 barn i hushållet. Därpå så kommer ju förbrukningen upp på en helt annan nivå. Vi bor ca 4mil norr om Göteborg.

Just det med borrningen så låter det som en vetenskap. Ny värld för mig men väldigt intressant!. Är det först när man borrar som man får fram typ av berg, vore ju helt galet att få reda på under själva borrningen att, a tyvärr här va det bara kalkberg så vi får borra vidare, eller vet borr gubbarna detta innan med hjälp av nån kartläggning/system. Vet ingen omkring här på våran väg som har bergvärme, synd då man hade kunnat bollat frågor om borrningen i just detta område :(

Val av installatör: så har vi en lokal firma som vart verksam i många många år. Även borr gubbarna har sitt här. Gillar att ha dom nära. Kanske kostar en slant extra, men är nog värt det. Plus att dom är väldigt trevliga och hjälpsamma i alla lägen.

Men man vill ju ha mer kött på benen, är ju en större investering man gör

Nibe 1226-8kw  180m aktivt
Ett hus med själ från 1930-talet med timmerstomme (oisolerad)
110m2 boyta biyta 38m2
Tillbyggnad under planering.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: bergvärme installation
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2014, 10:10:04 »
Bergarten är nog rätt homogen i stora områden, borrarna borde veta vad de kan förvänta sig.
Däremot är det nog väldigt ovanligt att de som räknar på enskilda projekt någonsin ändrar på inställningarna för val av bergart, de allra flesta räknar med schablonen 3W/mK, men Kalk ligger på ca 2.0 och Granit på ca 3.4.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!