Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VVM240 säkerhetsventil  (läst 705 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad maigaard

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
VVM240 säkerhetsventil
« skrivet: 04 januari 2019, 19:33:15 »
Hej, har en VVM240 & Fighter 2010 som har tuggat på fint-fint sen installationen 2006. Nu undrar jag dock en sak angående säkerhetsventilen på VVM240. Den senaste tiden har jag några gångar haft lite högre vattentryck i vattenkranen i köket än vanligt. Bara når jag slår på kranen, och bara 1 sekund eller så. Inte alltid, bara ibland. Vi har kommunalt vatten. Läste mig till att det kan ha att göra med varmvatten produktionen i pannan och evt säkerhetsventilen ? Jag har alldrig sett att det har läckt ifrån ventilen, men det finns lite vatten i den lilla plastbaljen under röret från ventilen. Dränröret från baljen till brunnen är dock torrt, ser inte ut som att det har runnit vatten där nyligen. Något att oroa sig för, eller något jag kan kolla på pannan ?
« Senast ändrad: 04 januari 2019, 19:37:02 av maigaard »

Utloggad Pickle_rick

  • Är verkligen inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Vs-montör
SV: VVM240 säkerhetsventil
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2019, 07:48:04 »
Hej, har en VVM240 & Fighter 2010 som har tuggat på fint-fint sen installationen 2006. Nu undrar jag dock en sak angående säkerhetsventilen på VVM240. Den senaste tiden har jag några gångar haft lite högre vattentryck i vattenkranen i köket än vanligt. Bara når jag slår på kranen, och bara 1 sekund eller så. Inte alltid, bara ibland. Vi har kommunalt vatten. Läste mig till att det kan ha att göra med varmvatten produktionen i pannan och evt säkerhetsventilen ? Jag har alldrig sett att det har läckt ifrån ventilen, men det finns lite vatten i den lilla plastbaljen under röret från ventilen. Dränröret från baljen till brunnen är dock torrt, ser inte ut som att det har runnit vatten där nyligen. Något att oroa sig för, eller något jag kan kolla på pannan ?

Du kan ju kontrollera funktionen manuellt genom att snurra på hatten på säkerhetsventilen, iallafall på min värmepump så släpper säkerhetsventilen ut lite vatten varje gång pannan tillverkar varmvatten :)
Nibe vvm 320/f2120-12 med 200 liter volymtank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!