Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kondensvatten  (läst 5122 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
kondensvatten
« skrivet: 06 juli 2006, 19:47:12 »
Hur kör ni med kondensvattnet?
jag har tänkt att instalera en konvektor i varje sovrum, men tror jag inte kan lyckas med det då jag inte vet ur jag löser drenering av kondensvatten.

jag ahr en lång baklång längs huset & alla sovrum ligger på rad längs balkången, man vill ju inte släppa ut vattnet på balkångan, då blir ju dels balkången blöt & sen så droppar det på uteplatsen under.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kondensvatten
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2006, 20:13:03 »
Limma ihop ett litet avloppssystem av pvc-rör utvändigt väggen på balkongen, drag ned en ledning eller ett rör från balkongen och ned i avlopp eller ut på gräset. Det blir inga stora mängder, så det infiltreras ganska lätt i marken.

Tänk på att röret kan behöva rengöras nån gång, rensluckor på kortändarna kanske?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: kondensvatten
« Svar #2 skrivet: 06 juli 2006, 20:37:19 »
rumet i mitten måste ju då ha et avlopp som paserar minst en balkångdörr.
eller så får man dra rörer rakt över balkången & det är ju inte heller snyggt.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: kondensvatten
« Svar #3 skrivet: 06 juli 2006, 20:47:44 »
Hos mig drog de 3 rör, 2 för kylvattnet och ett för kondensvattnet ner i källaren till ett golvavlopp.  studs
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: kondensvatten
« Svar #4 skrivet: 06 juli 2006, 20:51:05 »
Hos mig drog de 3 rör, 2 för kylvattnet och ett för kondensvattnet ner i källaren till ett golvavlopp.  studs

enda plaseringen för konvektorerna blir i takhöjd & rördragningen kan jag bara göra på vinden. tyver så rinner ju vannen dåligt i uppförslut huvuddunk
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: kondensvatten
« Svar #5 skrivet: 06 juli 2006, 21:04:42 »
Hos mig drog de 3 rör, 2 för kylvattnet och ett för kondensvattnet ner i källaren till ett golvavlopp.  studs

enda plaseringen för konvektorerna blir i takhöjd & rördragningen kan jag bara göra på vinden. tyver så rinner ju vannen dåligt i uppförslut huvuddunk

Hmmm.... Sc:,h

Dra ett rör till fönstret och ner i närmsta blomkruka.  *roflmao*

Seriöst så verkar det inte bli så mycket kondensvatten, jag har haft min kyla på hela dagen men inte en droppe syns i kondensvattenröret. Jag tror du kan dra rören till balkongen, bygg en liten ränna utmed väggen och led bort vattnet, om det ändå skulle komma mycket.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: kondensvatten
« Svar #6 skrivet: 06 juli 2006, 21:31:53 »
Jag har min konvektor takmonterad pÃ¥ andra vÃ¥ningen (sÃ¥ den sticker upp i krypvinden alltsÃ¥).  Jag har dragit kondensvattnet genom taket och under betongpannorna ned till takrännan.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: kondensvatten
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2006, 19:35:26 »
var o köppte en begagnad fläckt konvektor & han jag köpte den av trode inte att det tidigare varit nått anslutet till kondensvatten uppsamlaren.

hur är det ni som har anläggningar igång, hur mycke vatten får ni ut / dygn om vi tar ett dygn med hör luftfuktighet.

jag vet att en ac anläggning kramar ut flertalet liter på ett sådan dugn, upp emot 10 liter är nog inga problem får en liten portabel ac
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kondensvatten
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2006, 21:54:12 »
Jag har ju min frikyla i en takkonvektor med pump som pumpar ur vattnet, skulle tro att den tömmer ca 2 dl/gång den startar. I höstas när det var som fuktigast startade den ca var 20:e minut, vad det ger på ett dygn får du räkna ut själv....

Nu, hittils i sommar har jag hört den starta ca 10 gånger (har friår, så jag är hemma mycket) , säg att den har startat totalt 40 gånger hittils, 8 liter totalt hittils i år, men som sagt, under "rötmånaden" så får kondensvattenpumpen arbeta desto hårdare - och det är ju då, när det är fuktigt som man verkligen vill ha kyla/avfuktning!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: kondensvatten
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2006, 22:02:07 »
En pump, det har jeg inte tänkt på...
Är den nått hemma byggt, eller ett tilbehör till din konvektor?

Hur grovt rör bör man ha om man kör med själv fall på kondensvattnet.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: kondensvatten
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2006, 22:24:33 »
Kondensvattenpump är närmast standard pÃ¥ takkassetter dÃ¥ det är svÃ¥rt att hitta nÃ¥gonstans att tömma kondensvattnet med självavrinning vid takmontering.  Min konvektor (takkassett med kondensvattenpump) har en 18mm diameter pÃ¥ slanganslutningen.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kondensvatten
« Svar #11 skrivet: 09 juli 2006, 09:41:38 »
Jag har ett 18 mm pex-rör som passade perfekt på anslutningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: kondensvatten
« Svar #12 skrivet: 09 juli 2006, 12:26:47 »
Min anslutning är också 18mm utvändigt. det jag funsra på var om det vart för klant, när fallet blir sämre.
Jag kommer att köra själv fall. första 50 cm blir det nästan inget fall alls, san går det rakt ner 2,5m, för att till sist ha extremt lite fall i sidler 4m
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: kondensvatten
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2006, 13:25:42 »
Min anslutning är också 18mm utvändigt. det jag funsra på var om det vart för klant, när fallet blir sämre.
Jag kommer att köra själv fall. första 50 cm blir det nästan inget fall alls, san går det rakt ner 2,5m, för att till sist ha extremt lite fall i sidler 4m

Teoretiskt borde det inte ha någon betydelse om du har nåt fall där nere, fallhöjden uppifrån (2.5 m) övervinner eventuellt obefintligt självfall. Har du vatten stående i ledningen finns dock en risk för alg/slembildning som kan proppa igen ledningen... En urblåsning/år borde göra den risken obefintlig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 701
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!