Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25  (läst 10081 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joppes

  • Gäst
Joppes
Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« skrivet: 30 augusti 2017, 14:04:02 »
Hej,

första huset och tänkte sätta in en luftvärmepump. Försöker reda ut denna djungel men fastnat på vad jag uppfattat som de lite bättre modellerna?

Huset har över 100 år på nacken, tjockt timmer, tilläggsisolerat, treglas äldre modell. 90 kvm 1 ½ plan. Nederplan går att öppna upp så luft kan cirkulera genom hela det planet. Kommer finnas elradiatorer som stöd/backup i alla rum varav lite bättre grejer på övervåningen.

Varit i kontakt med polarpumpen som rekommenderade antingen Mitsubishi Hero eller Daikin C-35(mest Daikin) jag tog upp Kazan och säljare hakade på och sa bra grejer om den med.

Är det nån större skillnad mellan dessa förutom lite pris och så eller finns det nån som bör vara bättre för mina behov?

Med vänlig hälsning
Joppe

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9631
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2017, 15:45:26 »
Hej!
En viktig faktor vid val av luftluftvärmepump är storleken på innerdelen och var det finns lämplig plats för denna i huset och hur rördragningen kan lösas. Ska den t.ex. sitta över en dörr kan tillgänglig höjd ovanför dörren till innertaket vara avgörande för vilken modell som väljs. Hur stort utrymme finns till förfogande?
/Josth
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #2 skrivet: 30 augusti 2017, 16:35:22 »
Hej!
En viktig faktor vid val av luftluftvärmepump är storleken på innerdelen och var det finns lämplig plats för denna i huset och hur rördragningen kan lösas. Ska den t.ex. sitta över en dörr kan tillgänglig höjd ovanför dörren till innertaket vara avgörande för vilken modell som väljs. Hur stort utrymme finns till förfogande?
/Josth
Kazan 25 är lite svagare med 2,6 kW vid -15 °C jämfört med Hero 25 som har 3,2 kW vid -15 °C
Vad gäller C35R så kan jag rek att vänta ett par veckor så kan du välja en S35X som ligger på 4+kW vid -15 °C
/D

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #3 skrivet: 30 augusti 2017, 18:59:15 »
Det är väl bara att hoppa upp till 35 modellen på Mitsubishis modeller om man behöver 4kW vid -15!

Hur dom olika modellerna ligger till prismässigt och om dom har tex Wifi inbyggt om du har behov av sådant får du jämföra mellan dom 3.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

joppes

  • Gäst
joppes
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #4 skrivet: 01 september 2017, 13:24:15 »
Hej!
En viktig faktor vid val av luftluftvärmepump är storleken på innerdelen och var det finns lämplig plats för denna i huset och hur rördragningen kan lösas. Ska den t.ex. sitta över en dörr kan tillgänglig höjd ovanför dörren till innertaket vara avgörande för vilken modell som väljs. Hur stort utrymme finns till förfogande?
/Josth

Innerdelen kommer sitta på en kortsida i vardagsrummet(fritt under ner till golv), jag har väldigt låg takhöjd 2.05. Kommer takhöjden innebära något problem?

/joppe

joppes

  • Gäst
joppes
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #5 skrivet: 01 september 2017, 13:28:41 »
Kazan 25 är lite svagare med 2,6 kW vid -15 °C jämfört med Hero 25 som har 3,2 kW vid -15 °C
Vad gäller C35R så kan jag rek att vänta ett par veckor så kan du välja en S35X som ligger på 4+kW vid -15 °C
/D

Det här med kW vid -15 är som jag förstått den effekt pumpen trycker ut i värme vid just minus 15 grader utetemp? Dvs högre borde rimligtvis vara bättre?
Men hur vet jag vilket behov jag verkligen har? Jag har inga problem med att betala för bra grejer, men jag vill ju inte köra för mycket overkill heller.

När är det tänkt att S35X ska släppas och vad är då den "stora" skillnaden förutom att det är en ny modell?

/Joppe

joppes

  • Gäst
joppes
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #6 skrivet: 01 september 2017, 13:33:47 »
Det är väl bara att hoppa upp till 35 modellen på Mitsubishis modeller om man behöver 4kW vid -15!

Hur dom olika modellerna ligger till prismässigt och om dom har tex Wifi inbyggt om du har behov av sådant får du jämföra mellan dom 3.

Då jag är novis(om ens det) på detta område vill jag ha en pump som helt enkelt leverar bra värme :) fina funktioner behövs inte, dvs OM de nu inte fyller en större funktion än intresset att pilla. Det optimala för min del hade varit en pump med så lite krav på pill som möjligt!

Har även tittat pÃ¥ Mitsubishis  FH35, men som jag förstÃ¥tt det är det Hero som är uppföljer och skall vara bättre? Sen är frÃ¥gan om den är 4tkr bättre?

/Joppe

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #7 skrivet: 01 september 2017, 13:54:45 »
 effekt och effektivitetsmässigt skiljer det inte sÃ¥ mycket mellan FH35VEHZ och LN HERO 35 ner till -15.

Det du fÃ¥r "extra" pÃ¥ HERO är inbyggd WiFi,  lite bättre rengöring, steglös temperatur frÃ¥n 10 grader till 31, nattsänkning av ljud men med lite reducerad effekt och ett annat utseende.
HERO är effektivare i kyldrift.
Tycker själv att HERO är något tystare eller behagligare ljud vid högre fläkthastigheter men svårt att jämföra om man inte har båda med samma förutsättningar.

FH serien är nog den modellen man får mest för pengarna då den är hårt prispressad från alla håll och kanter.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

joppes

  • Gäst
joppes
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #8 skrivet: 01 september 2017, 14:51:20 »
effekt och effektivitetsmässigt skiljer det inte så mycket mellan FH35VEHZ och LN HERO 35 ner till -15.

Det du fÃ¥r "extra" pÃ¥ HERO är inbyggd WiFi,  lite bättre rengöring, steglös temperatur frÃ¥n 10 grader till 31, nattsänkning av ljud men med lite reducerad effekt och ett annat utseende.
HERO är effektivare i kyldrift.
Tycker själv att HERO är något tystare eller behagligare ljud vid högre fläkthastigheter men svårt att jämföra om man inte har båda med samma förutsättningar.

FH serien är nog den modellen man får mest för pengarna då den är hårt prispressad från alla håll och kanter.

Har fått ett erbjudande(med installaion etc) på Hero och FH25 som bara skiljer en tusenlapp emellan så då känns det som Hero blir det självklara valet om jag kör Mitsubishi, eller tänker jag fel då?

/joppe

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #9 skrivet: 01 september 2017, 17:18:46 »
Skiljer det en tusenlapp skulle jag köra HERO,  dÃ¥ finns ju möjligheten att använda styrning via Wifi om man skulle tycka det är bra.
Kolla bara så utedelen heter VGHZ då det verkar finnas en del "europa" modeller som heter bara VG på utedelen.

Skiljer märkligt lite eller så tar dom skapligt bra för FH
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

joppes

  • Gäst
joppes
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #10 skrivet: 02 september 2017, 07:51:56 »
Skiljer det en tusenlapp skulle jag köra HERO,  dÃ¥ finns ju möjligheten att använda styrning via Wifi om man skulle tycka det är bra.
Kolla bara så utedelen heter VGHZ då det verkar finnas en del "europa" modeller som heter bara VG på utedelen.

Skiljer märkligt lite eller så tar dom skapligt bra för FH

21tkr för FH o 22tkr för Hero inkl markställ 8 meter dragning mellan ute/innedel allt annat material och eventuella oplanerade hinder. Konstiga priser?

/Joppe

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #11 skrivet: 02 september 2017, 09:03:43 »
Totalpris beror alltid på hur mycket jobb det är, ni har lite längre rör än vanligt och ett markstativ bland annat så priset ser inte konstigt ut.
Är mest förvånad över att det "bara" skiljer en tusenlapp då mellanskillnaden i inköpspris normalt är mer än så.
Kolla bara så utedelen heter LN25VGHZ och att du har fått 5års garanti så det inte skiljer där
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #12 skrivet: 03 september 2017, 22:18:58 »
Låter som buffel och båg med det priset på FH25! Men Hero för 22 är rätt standard verkar det som.

TS Comfort, nu är detta lite off topic men jag tror en uppdatering av hemsidan kan vara bra. Jag backar direkt när jag möts av en 15 år gammal sida :) Bara ett tips då du annars verkar jätteduktig och seriös!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #13 skrivet: 03 september 2017, 22:28:01 »
Ha ha Ja hemsidan är frÃ¥n stenÃ¥ldern  tummenupp

Det lustiga är att jag får betydligt fler positiva kommentarer än negativa.
Många som inte vill ha se blinkande flipperspel där varje märke är bäst och bästa köp.
Negativa kommentarer verkar vara från ca 30-35 år och yngre
Borde ha en gammal och ett flipperspel

Men den har varit "på gång" att fixas senaste 10 åren tror jag så en vacker dag händer det....
Det är dock på plats hos kunden man ser vad som är lämpligt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Dreas89

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin C-35/Mitsubishi Hero 25/Mitsubishi Kazan 25
« Svar #14 skrivet: 03 september 2017, 22:53:52 »
Är 28 sÃ¥ skyldig!  a:gl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!