Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.  (läst 14026 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Naveus

  • Gäst
Naveus
Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« skrivet: 05 mars 2017, 15:14:22 »
Hej, som rubriken lyder så har vi problem med vårt värmesystem i huset där vi bott i ca 1 år nu.
Pannan är en Nibe Vedex 3300 + laddomat 21 som går mot 3x500L acc tankar. (se mer info längre ned)

Det problem jag har nu är att jag inte får upp någon temperatur i tankarna trots ett flertal ilägg i pannan, efter ca 4-5 iläggningar så har jag kanske 80 grader i toppen och 45 grader i botten av den innersta tanken. Mittersta tanken har inga termometrar men den yttersta tanken där tappvattnet också bereds håller vid denna stund ungefär 70 grader i toppen och 40 grader i botten.
Detta är vid plusgrader ute, vid minus lyckades jag bara få ut värme på radiatorkretsen och som morgonen efter var slut.

Jag tycker även att ett fullt vedmagasin brinner slut väldigt fort (ca 1.5 timme) och gör ingen otrolig effekt på temperatur i tankarna.

Till slut avbryter jag eldningen pga tidsbrist (klockan blir mycket på kvällen då jag kommer hem sent) eller pga att jag oroar mig för att murstocken ska bli för varm.

Jag tycker också att jag får dålig värme på övervåningen, det kanske kan ha en naturlig förklaring med dåligt isolerat vindsutrymme men jag tycker samtidigt att det blev lite bättre när jag höjde cirkpumpen på radiatorkretsen till läge 2 istället för 1 och även toppfyllde systemet igen.

Som det är nu så går det åt en otrolig mängd ved, tid och tålamod för att hålla inneklimatet någorlunda i schack. Och eftersom det är första vintern vi bor i huset så står vi nu inför en vedkris då vedboden är tömd och vi inte har någon mer torr ved till förfogande..

Då jag läst att de flesta med denna panna värmer ca 1500-2000L acc till ca 85 grader på en iläggning så blir jag otroligt irriterad när jag står nere i pannrummet och lastar iläggning efter iläggning men ALDRIG lyckas ladda hela tankarna. En helg började jag elda vid ca kl 9 och avslutade eldningen (efter ett antal ilägg á 1.5 timme) vid kl 16 och inte ens då var tankarna laddade.

Det jag har testat är:
Luftat (inkl cirkpump), provat olika träslag som bränsle för att se om det var veden som var felet, höjt cirkpump från läge 1 till 2 ut till rad, laborerat med olika inställning på den manuella shuntventilen.

Info om systemet:
Nibe Vedex 3300 installerad 2011, 40kW max (33kW medel)
Laddomaten tar sin strömmatning från eluttaget på baksidan av pannan och är inställd på läge 3 på pumpen enligt instruktionsmanual.

Manuell ESBE TM20 shuntventil.

Maxtemp på pannan inställd på ca 95 grader och laddningstemp på 60 grader (spelar väl ingen roll eftersom den termiska ventilen i laddomaten inte öppnar förrän vid 72)
Rökgastempen ligger normalt mellan 170-250 grader vid eldning och nytt bränsle fylls på vid ca 150 grader då det är en fin glödbädd.

Min cirk pump mot radiatorkretsen är inställd på läge 2 (av 3) då jag tyckte att jag på läge 1 fick upp för dåligt med värme på övervåningen.

Om huset: Huset är 1 1/2 plan med källare beläget i Södermanland, ca 100 m2 boyta + källaren. Huset är tilläggsisolerat men byggt år 1920 och har kopplade 1+1-glasfönster som nu är försedda med fönsterband och vadd.

Jag eldar med torr blandved, sotar pannan ca 1 gång i veckan.
Eldar dagligen, speciellt nu men skulle nog behöva elda (ett antal ilägg) 2 gånger per dag som systemet fungerar nu för att få behaglig värme.

Jag har planer på att införskaffa en ESBE CRB122 shuntreglering med innetempstyrning inom en snar framtid för att slippa springandet upp och ner i källaren för att ändra inneklimatet och förhoppningsvis jämna ut temperaturen inne en del. Nu är det för varmt..för kallt..för varmt och sedan är det lilla varmvatten jag har i tankarna slut.

Är det någon som har några råd/funderingar eller idéer kring mina problem och som kan dela med sig av tankarna?
Min fru och vår 6 månaders son är mindre nöjda över att de får frysa under stora delar av dagen..

Mvh Naveus

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag tror huset kräver mycket värme om man eldar massor med ved så måste energin ta vägen nånstans även om pannan vore lite sliten antar att den har keramik så sjunker inte verkningsgraden massor även om den naturligtvis sjunker. Håller ni jämn värme i huset att börja elda mot ett utkylt hus kräver en del extra energi och då tar det tid.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, som rubriken lyder så har vi problem med vårt värmesystem i huset där vi bott i ca 1 år nu.
Pannan är en Nibe Vedex 3300 + laddomat 21 som går mot 3x500L acc tankar. (se mer info längre ned)

Det problem jag har nu är att jag inte får upp någon temperatur i tankarna trots ett flertal ilägg i pannan, efter ca 4-5 iläggningar så har jag kanske 80 grader i toppen och 45 grader i botten av den innersta tanken. Mittersta tanken har inga termometrar men den yttersta tanken där tappvattnet också bereds håller vid denna stund ungefär 70 grader i toppen och 40 grader i botten.
Detta är vid plusgrader ute, vid minus lyckades jag bara få ut värme på radiatorkretsen och som morgonen efter var slut.

Jag tycker även att ett fullt vedmagasin brinner slut väldigt fort (ca 1.5 timme) och gör ingen otrolig effekt på temperatur i tankarna.

Till slut avbryter jag eldningen pga tidsbrist (klockan blir mycket på kvällen då jag kommer hem sent) eller pga att jag oroar mig för att murstocken ska bli för varm.

Jag tycker också att jag får dålig värme på övervåningen, det kanske kan ha en naturlig förklaring med dåligt isolerat vindsutrymme men jag tycker samtidigt att det blev lite bättre när jag höjde cirkpumpen på radiatorkretsen till läge 2 istället för 1 och även toppfyllde systemet igen.

Som det är nu så går det åt en otrolig mängd ved, tid och tålamod för att hålla inneklimatet någorlunda i schack. Och eftersom det är första vintern vi bor i huset så står vi nu inför en vedkris då vedboden är tömd och vi inte har någon mer torr ved till förfogande..

Då jag läst att de flesta med denna panna värmer ca 1500-2000L acc till ca 85 grader på en iläggning så blir jag otroligt irriterad när jag står nere i pannrummet och lastar iläggning efter iläggning men ALDRIG lyckas ladda hela tankarna. En helg började jag elda vid ca kl 9 och avslutade eldningen (efter ett antal ilägg á 1.5 timme) vid kl 16 och inte ens då var tankarna laddade.

Det jag har testat är:
Luftat (inkl cirkpump), provat olika träslag som bränsle för att se om det var veden som var felet, höjt cirkpump från läge 1 till 2 ut till rad, laborerat med olika inställning på den manuella shuntventilen.

Info om systemet:
Nibe Vedex 3300 installerad 2011, 40kW max (33kW medel)
Laddomaten tar sin strömmatning från eluttaget på baksidan av pannan och är inställd på läge 3 på pumpen enligt instruktionsmanual.

Manuell ESBE TM20 shuntventil.

Maxtemp på pannan inställd på ca 95 grader och laddningstemp på 60 grader (spelar väl ingen roll eftersom den termiska ventilen i laddomaten inte öppnar förrän vid 72)
Rökgastempen ligger normalt mellan 170-250 grader vid eldning och nytt bränsle fylls på vid ca 150 grader då det är en fin glödbädd.

Min cirk pump mot radiatorkretsen är inställd på läge 2 (av 3) då jag tyckte att jag på läge 1 fick upp för dåligt med värme på övervåningen.

Om huset: Huset är 1 1/2 plan med källare beläget i Södermanland, ca 100 m2 boyta + källaren. Huset är tilläggsisolerat men byggt år 1920 och har kopplade 1+1-glasfönster som nu är försedda med fönsterband och vadd.

Jag eldar med torr blandved, sotar pannan ca 1 gång i veckan.
Eldar dagligen, speciellt nu men skulle nog behöva elda (ett antal ilägg) 2 gånger per dag som systemet fungerar nu för att få behaglig värme.

Jag har planer på att införskaffa en ESBE CRB122 shuntreglering med innetempstyrning inom en snar framtid för att slippa springandet upp och ner i källaren för att ändra inneklimatet och förhoppningsvis jämna ut temperaturen inne en del. Nu är det för varmt..för kallt..för varmt och sedan är det lilla varmvatten jag har i tankarna slut.

Är det någon som har några råd/funderingar eller idéer kring mina problem och som kan dela med sig av tankarna?
Min fru och vår 6 månaders son är mindre nöjda över att de får frysa under stora delar av dagen..

Mvh Naveus
Hej Värmen kommer inte upp i tankarna , kanske det som hände mig förut , har en klen panna  men bor pÃ¥ sydligare breddgrader  25 kw laddade mot 2X750L serie  tyckte att det inte hände nÃ¥got , eldade eldade , pannan orkade inte värma upp sÃ¥ ett större flöde kom till  , orsaken var att den hela tiden tog kallt vatten frÃ¥n botten pÃ¥ tank 2 , renderade i att det vart dÃ¥ligt flöde ( inget varmt pÃ¥ returen )  kopplade om sÃ¥ allt gÃ¥r igenom tank 1 till att börja med , dÃ¥ ökar tempen pÃ¥ flödet radikalt till 1;an när returen ökar  vid ca 75-80C pÃ¥ tank 1 slÃ¥r en ventil  om och laddar 2;an ,  ävensom att tankarna är parallellkopplade kan detta inträffa , mycket kallvatten

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #3 skrivet: 05 mars 2017, 17:05:14 »
Hej

Någonstans måste värmen ta vägen. Din rökgastemp ligger ungefär som andras så upp i skorstenen i en ovanligt stor omfattning verkar det inte vara. Att höja tempen på 1500l vatten från 10-80°C kräver ca 120kWh. 120kWh/33 kW (pannans medeleffekt) = 3,7h är vad det borde ta att komma upp i temp. Väldigt teoretiskt och inte räknat med förluster samt husets egen värmeförbrukning. En m³t gran (travat mått) är ca 1400kWh, björk 1900kWh, allt angivet med låg fukthalt. Du kan kontrollräkna från det hållet med om det är helt orimliga mängder energi som försvinner.

Det låter som om det går åt väldigt mycket värme någonstans. Med reservation för att att jag fattat fel eller räknat fel...
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Någonstans måste värmen ta vägen. Din rökgastemp ligger ungefär som andras så upp i skorstenen i en ovanligt stor omfattning verkar det inte vara. Att höja tempen på 1500l vatten från 10-80°C kräver ca 120kWh. 120kWh/33 kW (pannans medeleffekt) = 3,7h är vad det borde ta att komma upp i temp. Väldigt teoretiskt och inte räknat med förluster samt husets egen värmeförbrukning. En m³t gran (travat mått) är ca 1400kWh, björk 1900kWh, allt angivet med låg fukthalt. Du kan kontrollräkna från det hållet med om det är helt orimliga mängder energi som försvinner.

Det låter som om det går åt väldigt mycket värme någonstans. Med reservation för att att jag fattat fel eller räknat fel...
Tycker jag med , han säger att det blir för varmt och för kallt sÃ¥ vad jag förstÃ¥r eller tror mig är det  att han mÃ¥ste försöka hitta nÃ¥got läge pÃ¥ shunten som passar vid olika värme i huset
men att hitta det i förhållande till vad som behövs är nästan omöjligt då tankarna går upp pch ner temperatur , en shuntautomatik snarast löse nog en del problem

Naveus

  • Gäst
Naveus
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2017, 21:27:41 »
Hej och tack för alla svar!

En innetempsstyrd trådlös shuntreglering är på gång och även 8m2 torr blandved.

Ja, som kyltekniker har jag förstÃ¥else för hur energi och värme fungerar och att den mÃ¥ste ta vägen nÃ¥gonstans men jag har sÃ¥ svÃ¥rt att tro att vÃ¥rt hus har ett sÃ¥dant enormt energibehov  Sc:,h dontknow
Min rökgas stiger stundvis över 250 grader under delar av förbränningen beroende på bränslets kvalitet och dyl, borde dock inte resultera i sådana enorma energiförluster.
Suck, att eldning skulle vara mer komplicerat än en VP  tummenupp

Jag kan inte säga att huset håller en jämn temperatur, då skulle jag i dagsläget behöva ställa klockan för att gå upp mitt i natten och shunta upp.

Har höga förhoppningar om att regleringen ska kunna hÃ¥lla temperaturen inomhus i schack och pÃ¥ köpet resultera i att jag inte "slösar" ved och därmed energi genom att fÃ¥ 24 grader inomhus för att sedan shunta ner när jag lägger mig och vakna med 17  ::)
Sen är det bara att börja elda upp tempen igen..

Är det någon som har en vedex 3300 och kan dela med sig med hur länge ett fullt vedmagasin brinner i era?
Tycker att min brinner kort tid, ca 1.5h och gör inga underverk på acctemp trots stängd shunt.

Skriver när regleringen är i drift och om jag ser några eventuella förändringar i eldningen!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och tack för alla svar!

En innetempsstyrd trådlös shuntreglering är på gång och även 8m2 torr blandved.

Ja, som kyltekniker har jag förstÃ¥else för hur energi och värme fungerar och att den mÃ¥ste ta vägen nÃ¥gonstans men jag har sÃ¥ svÃ¥rt att tro att vÃ¥rt hus har ett sÃ¥dant enormt energibehov  Sc:,h dontknow
Min rökgas stiger stundvis över 250 grader under delar av förbränningen beroende på bränslets kvalitet och dyl, borde dock inte resultera i sådana enorma energiförluster.
Suck, att eldning skulle vara mer komplicerat än en VP  tummenupp

Jag kan inte säga att huset håller en jämn temperatur, då skulle jag i dagsläget behöva ställa klockan för att gå upp mitt i natten och shunta upp.

Har höga förhoppningar om att regleringen ska kunna hÃ¥lla temperaturen inomhus i schack och pÃ¥ köpet resultera i att jag inte "slösar" ved och därmed energi genom att fÃ¥ 24 grader inomhus för att sedan shunta ner när jag lägger mig och vakna med 17  ::)
Sen är det bara att börja elda upp tempen igen..

Är det någon som har en vedex 3300 och kan dela med sig med hur länge ett fullt vedmagasin brinner i era?
Tycker att min brinner kort tid, ca 1.5h och gör inga underverk på acctemp trots stängd shunt.

Skriver när regleringen är i drift och om jag ser några eventuella förändringar i eldningen!
Hur laddas tankarna , med laddomat  shunt eller sjävcirk

Naveus

  • Gäst
Naveus
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #7 skrivet: 06 mars 2017, 22:06:17 »
Accarna laddas av en laddomat 21.

Jag har några bilder på hur mitt system ser ut men jag har ingen aning hur jag bifogar dem eller om det ens går på detta forum!

Utloggad Fuzz

  • Kopplar allt själv men är inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gnällbältet
  • Antal inlägg: 451
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • fd vvs lärling
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #8 skrivet: 06 mars 2017, 22:19:43 »
Sänk laddomaten till två och minska draget lite med spjället. Om detta inte funkar kan det vara på sin plats att rengöra laddomaten. Kyler man ner tankarna mycket kan det vara läge att byta termostat från 72 till 63
Timmerhus från 60 talet, 85m2 boyta+ 75m2 källare , 30 m2 uppvärmd gäststuga via egengrävd kulvert, dåliga 3-glasfönster. Egenbyggd mekanisk frånluft med utblås till garaget. Klimatzon 3. Ombyggt från högtemp ( 75 °c) till lågtemps (45 °c) system med klassiska sektionsradiatorer. Planerad utbyggnad

Egeninstallerad begagnad vedex 2000 som samkörs med Lunnatekniks LVVP LTEVI 11,2 kW mot 300l + 1700 l + 500 l ack , 5 kw LLVP som backup och AC

Vintern 2015/2016 är den första vintern som jag sluppit frysa inomhus sedan jag flyttade in.

Utloggad Naveus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #9 skrivet: 06 mars 2017, 22:50:29 »
Tyvärr har jag inget spjäll för att ställa draget då pannan har rökgasfläkt. Har bara ett spjäll för att styra luften i pannan så att man får en jämn förbränning.

Panna och laddomat installerades nytt 2011, kan det alltså vara dags för rengöring tror du Fuzz?
Hur går man tillväga i så fall?

Bifogar (om det fungerar) några bilder på hur mitt system ser ut och är kopplat.
Första bilden på pannan har en pil, den pekar på anslutningen till expansionskärl (som sitter på vinden)
Andra bildens pil visar rör från pannan till tankarna, krysset är rör till CP till radiatorsystem och det inringade är varm och kallvatten (tapp)
Tredje bilden visar hur det är kopplat i nederdelen av tankarna och även elpatronerna i tanken med tappvarmvatten.

Är det nÃ¥got där som ser konstigt ut? Jag är en riktig novis när det gäller vedpannor och acctankar, speciellt när det kommer till hur de ska vara kopplade. Sorry för dÃ¥lig bildkvalitet förresten och att mitt pannrum behöver fÃ¥ lite tlc   Sc:,h
1 1/2-planshus med källare (totalt ca 120m2) byggt 1920 som värms upp med en Vedex 3300 försedd med laddomat 21 mot 3x500L ackumulatortankar och en ESBE CRB122 trådlös shuntautomatik.
Tilläggsisolerat och kopplade 1+1-glas fönster.

Elförbrukning under vårt första år i huset (2016): 8999kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Att du får fylla på ved vid 1,5 timme är nog normalt pannan har ganska litet ved utrymme. Vad jag vet är laddamat 21 drift säker och kräver sällan nått underhåll men allt kan ju hända 72 eller 78 graders termostat följer med vid leveransen och är de enda jag vet finns men 78 grader brukar ofta användas men det spelar nog mindre roll den är till för att pannan inte ska få för kallt vatten i retur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #11 skrivet: 07 mars 2017, 17:07:20 »
Det lÃ¥ter som att tankarna är parallellkopplade under tiden du eldar gÃ¥r det Ã¥t värme , som gör att det blir kallt i botten ,litet flöde gör att det blir varmt i toppen men är svalt i botten  flera tankar mycket kallvatten i botten , varav det tar ett bra tag att fÃ¥ upp tempen , den orkar inte pressa upp värmen , flödet blir litet , det kostar pÃ¥ att koka vatten frÃ¥n 40 - 70 C .1500L

Utloggad Naveus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Södermanland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #12 skrivet: 07 mars 2017, 19:03:22 »
Det lÃ¥ter som att tankarna är parallellkopplade under tiden du eldar gÃ¥r det Ã¥t värme , som gör att det blir kallt i botten ,litet flöde gör att det blir varmt i toppen men är svalt i botten  flera tankar mycket kallvatten i botten , varav det tar ett bra tag att fÃ¥ upp tempen , den orkar inte pressa upp värmen , flödet blir litet , det kostar pÃ¥ att koka vatten frÃ¥n 40 - 70 C .1500L

Ni kan se på ovan bilder hur det är kopplat, jag har ingen aning omen det är rätt men parallellkopplat skulle jag säga att det är.

Någon som har några tankar kring inkopplingen? Samt så är det ca 2m från pannan till första tanken, är det långt utan isolering på rör?
1 1/2-planshus med källare (totalt ca 120m2) byggt 1920 som värms upp med en Vedex 3300 försedd med laddomat 21 mot 3x500L ackumulatortankar och en ESBE CRB122 trådlös shuntautomatik.
Tilläggsisolerat och kopplade 1+1-glas fönster.

Elförbrukning under vårt första år i huset (2016): 8999kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Säger som vanligt energin måste ta vägen nånstans om mycket energi skulle försvinna via ditt oisolerade rör skulle det bli väldigt värmt där. Det enda som jag ser som fel på rördragningen är att nedre röret till tanken går via taket då blir det ingen självcirk vid strömavbrott men så länge cp i laddomaten går lär det inte spela nån roll.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Alara

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • PÃ¥gÃ¥ende husrenovering, med allt därtill...
SV: Problem med eldning Vedex 3300 + laddomat 21 mot 1500L acc.
« Svar #14 skrivet: 07 mars 2017, 20:04:07 »
Hej,

Först, ett riktigt långskott... Det är inte så att du har en SYR-ventil till pannan som råkar läcka igenom och dessutom mynna ut på ett ställe där det inte syns?

Annars får jag nog hänvisa till vad jag och Smurfen antyder, någonstans måste energin ta vägen. Får du inte ens upp tempen i tankarna med shunten stängd så måste det försvinna med rökgaserna. Det är inte så att fläkten går på högvarv hela tiden, även med luckan stängd? Det sitter väl en mikrobrytare i luckan som ökar till högvarv när luckan öppnas. Kolla runt lite mer och se vad andra brukar ligga på för rökgastemp. Stoppa i fler tubulatorer i om du ligger för högt.

Skulle problemet vara att du inte fick ut värmen skulle pannfläkten stoppas av pannvattentermostaten, och det skulle tydligt märkas.   
Värmepump: Nibe F1145-8. Flytande/fast kondensering mot ackumulatortank.
Extra klimatsystem: Nibe ECS 40
Tank: Värmebaronen Aqualux Teknik 500
Solvärme: Ca 6kvm plana solfångare, mot solslinga i botten av tanken.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!