Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme eller Luft/vatten?  (läst 19579 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheMillfield

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme eller Luft/vatten?
« skrivet: 02 februari 2016, 15:50:59 »
Jag tänkte posta detta både här och i forumet för luft/vatten-VP, för jag hittar inget gemensamt som passar min fråga. Moderator får rätta mig om jag har fel.

Jag står med nyinköpt hus och ska besvara den klassiska frågan, bergvärme eller luft/vatten. Det verkar finnas många svar på den frågan, som ibland utgår ifrån gammal fakta, t.ex. att COP är mycket sämre på LVVP. Vad jag förstår har dock detta förändrats radikalt de senaste åren. Det andra misstaget många ”förståsigpåare” gör är att man inte alltid tar hänsyn till så avgörande faktorer som var i landet huset står. Eller vad kostnaden blir totalt för hela anläggningens livstid. Att bergvärme, när den väl är på plats, är något effektivare än LVVP när det är riktigt kallt vet jag mycket väl, men för mig är det endast det helheten som räknas, där den totala kostnaden kanske är allra viktigast.

Så för att försöka få era kloka tips kommer här min egen uppställning för och emot resp lösning.

Förutsättningar
Trähus från 1972 med tegelfasad, ok isolerat, oljeeldat idag, ligger i Stockholm, 180 kvm, radiatorer med enkelrör.

Argument för LVVP
Sällan under –10 grader ute
Stor vägg utan fönster nära pannrum där utedel på LVVP kan placeras utan att störa nämnvärt.
Slipper kostnad för tillstånd = 5400 kr och byråkratin runt detta
Ingen åverkan på tomten
Installationskostnaden lägre

För BVP
Inga andra borrhål nära
Relativt enkel åtkomst för borrigg utan att sabba för mycket tomt
Borrhålet håller längre än pumpen, dvs ett byte något billigare om ca 15 år jmf m LLVP
Inga störande ljud jmf med LVVP och mer diskret installation

Min slutsats
Om man tänker bort merkostnaden är BVP bäst för mig. MEN. Jag är tveksam till att jag räknar hem effektvinsten i en BVP med den högre installationskostnaden. Många säger att pumpen blir billigare vid byte (eftersom hålet finns kvar), men det skiljer väl inte mycket mer än 10000 kr var jag kan se. Och hur ofta är det svinkallt i Stockholm? Minus 20-30 grader händer ju aldrig här. Snarare är det väl strax under nollan större delen av vintern. Så när jag räknar får jag inte riktigt ihop kalkylen de närmaste åren. Jag tänker mig att differensen mellan BVP och LVVP är åtminstone 40000kr. Minst.

Alltså: Vad har jag missat? Varför förespråkar ”alla” BVP? Råd mottages tacksamt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2016, 15:52:39 »
Jag tänkte posta detta både här och i forumet för luft/vatten-VP, för jag hittar inget gemensamt som passar min fråga. Moderator får rätta mig om jag har fel.

Det är samma forum, men olika avdelningar. Att starta flera trådar med samma fråga skapar bara förvirring.


Vad behöver du för temperatur på radiatorerna när det är som kallast ute?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2016, 16:00:54 »
Ta in offerter på bådadera.
Sen finns aspekten att bergvärme höjer värdet på huset lite mer än luft/vatten, på gott och ont.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad TheMillfield

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2016, 16:14:57 »
Det är samma forum, men olika avdelningar. Att starta flera trådar med samma fråga skapar bara förvirring.


Vad behöver du för temperatur på radiatorerna när det är som kallast ute?


@purjo: Jag har ingen aning om vilken temp jag behöver ut i systemet, men relativt mycket sannolikt eftersom det är ett högtempsystem idag med oljepanna.

BTW: I din signatur står att du förbrukar 18-20 MWh. Låter lite som du behöver ett eget värmeverk på tomten... ;) KORR: Sorry, tänkte fel, hade bara inte sett tidigare att man räknade i megawatt när det handlar om privata prylar. Men fel är det ju inte. Och låter ju lite coolare kilowatt.  :)
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 16:24:16 av TheMillfield »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2016, 16:20:48 »
En totalförbrukning på 18-20 MWh för ett äldre i hus i Norrland måste väl vara helt okej!? Bra tycker jag.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2016, 17:16:21 »
10000? Billigare bvp än en lvvp?
Kanske, men under en livstid så sparar den ju in typ både sig själv och borrhålet och mkt mer därtill. Årsbesparingen blir större med bvp, och nästa bvp kostar en bråkdel jfrt med första gången. Har du dessutom inte så fördelaktigt värmesystem för en vp så är det lättare för en bvp att gå hyffsat ändå.
Dessutom är investeringen i borrhål ju direkt värdehöjande för huset den dag det skulle säljas, så man kan i princip anse att den inte kostar något.
« Senast ändrad: 02 februari 2016, 19:59:17 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2016, 17:18:15 »
Glöm inte att bergvärmepumpen står och burrar inomhus. Luft/vatten pumpen burrar utomhus. Beroende på var du har pannan idag så tänk efter. Inte kul att tex ha sovrummet intill pannrum/tvättstuga om du ska ha bergvärme.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2016, 18:22:06 »
Om vp står på betong golv i rummet intill tror jag inte du hör den men står den på trä bjälklag kan det nog vara värre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2016, 19:51:52 »
Många verkar inte tänka på/bry sig att utedelar låter, ute. Det var anledningen att jag valde värmeväxlare till min pool. Vill inte ha något som för oljud på min tomt. Vill kunna njuta av tystnaden. Räcker att jag hör grannens när jag är på den sidan av tomten.

Har du oljeeldat gissar jag att du har ett lämpligt pannrum där lite ljud inte gör något.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2016, 20:01:50 »
Den del av året när man normalt sitter ute är värmebehovet så lågt (endast vv) så jag tror inte vi skulle störas av en luft/vatten vp det var andra orsaker som fick mig att välja bergvärme men helt klart ska man tänka igenom buller biten på båda alternativen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TheMillfield

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2016, 21:24:13 »
10000? Billigare bvp än en lvvp?
Kanske, men under en livstid så sparar den ju in typ både sig själv och borrhålet och mkt mer därtill. Årsbesparingen blir större med bvp, och nästa bvp kostar en bråkdel jfrt med första gången. Har du dessutom inte så fördelaktigt värmesystem för en vp så är det lättare för en bvp att gå hyffsat ändå.
Dessutom är investeringen i borrhål ju direkt värdehöjande för huset den dag det skulle säljas, så man kan i princip anse att den inte kostar något.

Ja, de priser jag kollar ligger nånstans där i krokarna. 70-80k för en komplett LVVP och kanske 55-65 för en BVP. Så hur menar du att en BVP (i Stockholmsklimat) sparar mig så mycket pengar jämfört med LVVP? Årsbesparingen är större förvisso men om den kostar betydligt mer att installera äter det ju upp en del av skillnaden. Vi snackar ändå 40-50000 mer skulle jag tro. Jag är ute efter TOTALkostnad inom någon slags rimlig tidsram. Och nästa BVP kostar väl inte en "bråkdel" utan snarare en tredjedel av en nyinstallation med borrning. Minst. Alltså bara något mindre än en ny LVVP. Och varför går BVP lättare än LVVP med mitt värmesystem? Jag tvivlar inte på att du kan dina saker men vill gärna ha lite stöd för påståenden.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #11 skrivet: 02 februari 2016, 21:33:04 »
1. Att de tar ca 10000 mer för att installera en lvvl ser jag som ren extra vinst eftersom de vet att kunden slipper borra i berget...
2. Jag menar att en bvp är effektivare och därmed sparar mer el.
3. Nu blandar du ihop installera med borra. Det senare gör du ju endast en gång, och ökar direkt värdet på huset som jag ser det. Vill man inte se det så, så är borran iaf intjänad efter 5-6 år jfrt med att köra på direktel.
4. Fattar inte hur du menar, nästa bvp blir också billigare att installera än en lvvp, hur ser du det som negativt för bvp..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #12 skrivet: 02 februari 2016, 22:01:58 »
Den del av året när man normalt sitter ute är värmebehovet så lågt (endast vv) så jag tror inte vi skulle störas av en luft/vatten vp det var andra orsaker som fick mig att välja bergvärme men helt klart ska man tänka igenom buller biten på båda alternativen.

Låter som en som går i jeans och gympaskor och tycker det är istid när det är -10 :) Vi är då ute årets alla månader.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Åre
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #13 skrivet: 02 februari 2016, 22:24:55 »
Kostar det inte ungefär samma att byta kompressor på en utedel som en bvp? Således borde slitagekostnaden vara  densamma.

En bergvärmeanläggning är dyrare engångskostnad tack vare borrhålet men en lägre driftkostnad tack vare lägre elförbrukning. Kollade lite snabbt på nibes sida och bvp och llvp låg i samma prisnivå. Så frågan rent ekonomiskt är ju egentligen bara hur lång tid det tar att tjäna in borrhålet tack vare lägre elförbrukning.

Tar det 10-20 år så kanske man kan fråga sig hur det ser ut då. Kanske har solceller kommit så långt att det är mer lönsamt att köra solceller+elpatron, vem vet?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #14 skrivet: 02 februari 2016, 22:49:17 »
@purjo: Jag har ingen aning om vilken temp jag behöver ut i systemet, men relativt mycket sannolikt eftersom det är ett högtempsystem idag med oljepanna.

Det är en väldigt viktig faktor. Värmepumpar är dåliga på höga temperaturer. Luft/vattenvärmepar är särskilt dåliga på det i kombination med låga lufttemperaturer. Krävs det för hög temp så kommer VP'n att slå av så fort det blir kallt och all uppvärmning görs av elpatronen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!