Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin  (läst 9188 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ab_rolex

  • Gäst
Ab_rolex
Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« skrivet: 10 mars 2013, 19:44:17 »
Jag har idag en vattenmantad kamin som jag tycker fungerar bra tillsammans med acktanken med el i.
Dock funderar vi på att byta ut mot luft/vatten eller frånluftsvärmepump.
Vi gör av med ca 18 000 kWh timmar inkl. Hushållsel/år + 10-12 kubik ved.
De e just dom där 10-12 kubiken jag skulle vilja minska ner och bli lite latare :).

Jag vill fortfarande använda mig av kaminen och elda upp vattnet men inte vara lika beroende av det för att hålla nere elkostnaden. Vi har ju inte någon vansinnigt hög elkostnad så jag är inte sugen på att satsa upp mot 100 000kr heller... Eller måste jag?

Fråga. Vad är lämpligast att köra tillsammans med vattenmantad kamin?
Ctc, nibe, frånluftsvärmepump, luft/vatten??


Hus. 1 plan. 200 kvm. Mekanisk vent. I Falun. Radiator,ej golvvärme... Huset e från -92...

Tacksam för idéer å kunskap !

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2013, 20:04:04 »
Om du vill satsa på frånluft så har du två tips här:
http://www.sfinxsolar.com/index.php?id_category=18&controller=category
http://energicentra.dinstudio.se/text1_2.html

Luft/vattenvärmepumpar finns hur många som helst.

Tänker du göra jobbet själv eller anlita en installatör?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ab_rolex

  • Gäst
Ab_rolex
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2013, 20:09:06 »
Kommer inlita någon som gör det...

Nibe f370? Något för mig?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2013, 20:17:44 »
Hej!
Om din acktank redan har en VVB så tycker väl jag att en F370 inte är bästa valet.
Förutom att du får dubbla uppsättningar varmvattenberedare så är kompressorn i en F370 relativt klen så besparingen riskerar att bli marginell.
Vill du satsa på ett känt märke så finns Comfortzone CE50L som kan köras mot en acktank.
Den säljs av IVT, fast den är inte det billigaste alternativet direkt.

Annars så finns ju många luft/vatten värmepumpar, t ex Nibe, IVT, CTC, Thermia, som kan kopplas direkt mot en acktank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ab_rolex

  • Gäst
Ab_rolex
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2013, 20:32:33 »
Jag har kollat comfortzone och de landar runt 60-70+ installation :(

Precis som du säger så får jag dubbla vvb som känns lite sådär... Men säg att jag slänger ut den gammla... Hur e det då att koppla kaminen mot tex f370?

Jag kan få loss nibe å ctc produkter till riktigt bra priser...

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2013, 11:19:30 »
Hej!
Du ska inte slänga ut din acktank.
Man kan koppla ihop en F310 (och kanske även en F370? ) med en tank på detta viset:
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-6.pdf

Har acktanken VV-slingor så kan du använda dessa för att förvärma varmvattnet.
Har den förrådsberedare så bör du inte använda varmvattnet från acktanken eftersom den blir kall när du inte eldar och då kan legionellakusarna växa till i VVB:n.

Men jag skulle inte gÃ¥ pÃ¥ detta alternativet, dessa frÃ¥nluftsvärmepumpar har mycket klenare kompressorer och ger i värsta fall inte sÃ¥ stor besparing jämfört med att köra pÃ¥ el.  :-\

Vill du ha en hyfsad Nibe/CTC-lösning så köp en Nibe F2026/EcoAir Polar och koppla in på din acktank.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
CTC EcoAir går enkelt att koppla till befintlig acktank med hjälp av deras separata styrsystem EcoLogic.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Ab_rolex

  • Gäst
Ab_rolex
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2013, 12:44:57 »
Gott höra... Det är precis det jag kommit fram tills jäv samt lyssnat runt, en nibe 2026 och när det närmar 10- börjar man peta in ved i spisen... Borde väl bli en bra lösning?

Hur mycket tror ni jag skulle kunna spara? Beror ju så klart på hur mycket jag eldar, men har möjlighet att elda "typ jämt" när de e över 20 - ...:) (bra förklaring :/ hehe ... Men vad tror ni på ett ungefär.
Har idag ca 18-20 000 kWh/år + eldning 10 kubik... Säg att jag drar ner eldningen till 5 kubik.

Tack för bra svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #8 skrivet: 11 mars 2013, 14:08:29 »
Med en korrekt dimensionerad värmepump (jag tror 10 kW är lagom) så tror jag på att du kan komma ner mot 10-12 MWh/år om du eldar då det är som kallast ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Du har idag 18-20 MWh inkl HH-el plus 10 kbm ved, alltså 12-14 plus 20 MWh för bara uppvärmning, summa 32 MWh, och du räknar med att ha kvar 10 MWh ved. De återstående 22 MWh skulle fixas med VP. Med ett cop på 3 skulle du komma ner till 7-8 MWh, plus HH-el 6, vilket ger 15-16 MWh el plus 5 kubik ved per år.
Om jag räknar rätt sparar du alltså 5 kbm ved plus 3-4 MWh el per år, och detta ska betala VP och installation.
Jag tror att du klarar dig med en EcoAir 107.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
En detalj: om ditt radiatorsystem är anpassat för ved/pellets och därmed hög framledningstemperatur så kan du få problem med en del LVVP. men om du liks ska elda när det är riktigt kallt spelar det förmodligen mindre roll.

Om du eldar under vintern så kommer en 10 kW-pump bli för stor, dvs få för många starter och korta gångtider.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2013, 16:18:28 »
Jag var kanske lite optimistisk, 15 MWh/Ã¥r i el är rimligare.  SkämspÃ¥dig

Sen är frågan hur stor acktanken är?
Ju större tank ju större VP kan man docka mot den.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Ab_rolex

  • Gäst
Ab_rolex
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #12 skrivet: 11 mars 2013, 18:25:06 »
Tror det är en panna på ca 1900l (vv innuti)så det är en rejäl pjäs :). Vilket i min värd är bra när jag eldar och kan då "spara" energien om jag eldar på ordentligt...
Ska man kanske satsa på en spets beredare med vv ?
Jag hade tänkt en 2026 nibe... 8 kWh  och som sagt sÃ¥ kommer jag ju stödelda bör det e kallt Ã¥ säkerligen för mys oxÃ¥ under hösten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bästa kombinationen tillsammans med vattenmantad kamin
« Svar #13 skrivet: 11 mars 2013, 18:50:49 »
Jag tror på en 10 kW VP, dina 1900 liter kommer funka bra ihop med en sån.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
Skillnaden mellan en större och en mindre pump är väl bara att den mindre får gå fler timmar för att värma upp tanken till samma temperatur, men drar å andra sidan mindre el när den går och kostar mindre i inköp.

Eller vad menar ni att man skulle vinna på att ha en "för stor" VP? Har en större pump bättre cop när den går, vid samma vattentemperatur?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!