Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Udda isolering av hydrofor...  (läst 9806 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Udda isolering av hydrofor...
« skrivet: 15 november 2012, 18:43:30 »
Jag tänkte till lite, Vår källare är i princip helt oanvänd, förutom tvättstugan och pannrummet så jag har utrymmen för udda idéer där.

Vår hydrofortank är på 300l tror jag, den kyler och fäller ut kondens mest hela tiden. Idag testade jag att tejpa på några liggunderlag på tanken och på vattenfiltret. Jag tyckte att jag kände av effekten omedelbart.

Nu vet jag att detta inte är en fungerande isolermetod, så jag lär få göra om det om jag vill ha det bra. Så till min tanke:

Jag behöver typ armaflex för stora pengar, och jag har även tänkt att byta ut både den rostiga vattenpumpen (sjunger nog på sista versen) och hydrofortanken.

Jag tänkte att jag skulle placera både vattenfilter och ny, mindre hydrofortank inne i ett avlagt kylskåp. Jag behåller pumpen på utsidan och borrar mig genom väggarna för de rör som behöver dras. Allt måste naturligtvis byggas på plats, så då är frågan, kommer jag att behöva någon dränering i botten på skåpet?, och skulle det vara någon fördel med att placera det mot yttervägg och dra ut ett ventilationsrör?

Har jag tur kommer det även rymma någon hylla för ölen :)

Synpunkter på detta?

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #1 skrivet: 16 november 2012, 07:05:33 »
Om du gör det helt tätt och har ett dräneringshål så kommer ju luften så småningom att torkas där inne efterhand som fukten kondenseras och rinner bort ? Efter ett tag borde det inte finnas någon fukt nog att kondensera kvar ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #2 skrivet: 16 november 2012, 16:08:17 »
Tack för input tummenupp

Jag tror också att skåpet skall vara slutet, och med en liten dränering dragen i botten ut till brunnen.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #3 skrivet: 16 november 2012, 20:46:13 »
Annars kan du se det som att du har en luftavfuktare formad som en hydrofor  :)
Isolerar du hydroforen förblir ju luften fuktig, visst den kyler rummet en del men om du isolerar hydroforen blir det kallare vatten in till vv-beredaren i stället så det går nog jämnt ut.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #4 skrivet: 16 november 2012, 20:49:38 »
Sommartid med källardörren öppen så blir det snabbt en stor pöl under den, vi förbrukar väldigt stora mängder kallvatten.

Jag vill nog ha den isolerad, för största delen av året känner man riktigt hur den kyler ned rummet.

Utloggad Conquest

  • Pensionerat Elektriker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LinderödsÃ¥sen. SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag fattar inget, förän jag provat själv.
    • Stig Hastrups hemsida.
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #5 skrivet: 16 november 2012, 22:34:12 »
Isoler med liggunderlag bara. Det behövs endast upp till vanliga vattennivån. Om det daggar på över den nivå, är det tid att fylla på luft. Limma på med en bra lim, typ bygglim som inte löser upp plasten. PL 600 är vattenbaserat och jag tror den duger.
CTC 107 Polar 2013 + Norrahammar NG0 + El + Sol + Ack 750 l. med vvb-slinge + 50 liters efterberedare samt extra Ack 500 l.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #6 skrivet: 16 november 2012, 22:41:35 »
Se bara till att det är slutna celler i liggunderlaget, är cellerna öppna kommer dom så småningom att fyllas med vatten och isoleringen uteblir.
Själv har jag förklistrad armaflexmatta plus lite tape i skarvarna, inte en droppe kondens sedan jag satte dit isoleringen.  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #7 skrivet: 02 januari 2013, 15:34:27 »
Tänk på att hydroforen avfuktar luften nu så fukt halten kommer stiga om den isolerars.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #8 skrivet: 02 januari 2013, 15:43:48 »
Tänk på att hydroforen avfuktar luften nu så fukt halten kommer stiga om den isolerars.

??
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #9 skrivet: 02 januari 2013, 15:49:02 »
Vattnet som rinner från hydroforen är vatten som kondenserats från luften runt den som i en avfuktare.
Hindrar men vattnet från att kondenseras kommer fukten vara kvar i luften istället.
Kommer det så mycket vatten att det är något problem så tyder det på väldigt hög luft fuktighet redan nu.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #10 skrivet: 02 januari 2013, 15:53:17 »
Vattnet som rinner från hydroforen är vatten som kondenserats från luften runt den som i en avfuktare.
Hindrar men vattnet från att kondenseras kommer fukten vara kvar i luften istället.
Kommer det så mycket vatten att det är något problem så tyder det på väldigt hög luft fuktighet redan nu.

Samma mängd vatten finns kvar i rummet.....såvida man inte har en golvbrunn under hydroforen dit den kondenserade vattnet kan rinna..
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #11 skrivet: 02 januari 2013, 15:53:56 »
Fast ytan på en hydrofor kan ju vara så kall som fem grader (vi drar upp ~4 gradigt vatten ur vår brunn) så kyler den ner 20-gradig luft så är det klart det fälls ut vatten? Behöver ju inte vara skadligt hög relativ luftfuktighet i den 20-gradiga luften för det? Eller tänker jag galet?

Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #12 skrivet: 02 januari 2013, 15:58:16 »
Det behöver inte vara det men värt att tänka på är det iaf
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #13 skrivet: 02 januari 2013, 16:00:55 »
vi förbrukar väldigt stora mängder kallvatten.

Är det apparaten som behöver kylning?? a:gl
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Udda isolering av hydrofor...
« Svar #14 skrivet: 02 januari 2013, 16:17:08 »
Hehe, nej jag har aldrig bränt hemma :) Det förbrukas dock en del vatten ändå..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!