Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: UVL-tanken  (läst 42097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
UVL-tanken
« skrivet: 28 februari 2012, 09:00:41 »
Här diskuterar vi UVL-tanken.
Än finns ju ingen offentlig information om hur tanken fungerar, men när det kommer ser jag gärna att vi benar ut precis hur den fungerar och huruvida det är en volymtank, en arbetstank eller en systemtank.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UVL-tanken
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2012, 11:08:26 »
Jag har en 300l Nibe UKV tank som buffert/arbetstank och den är kopplad enligt UVL. När jag beställde min anläggning våren 2011 så var inte UVL-tanken färdig. Då priset ligger på ungefär samma nivå som UKV-tanken har jag fått ok att få min UKV utbytt mot en UVL på samma storlek.

Prismässigt är det som sagt ingen större skillnad. Listpriserna pÃ¥ en UKV är faktiskt högre och min tank är mer eller mindre ny sÃ¥ jag gissar att detta inte resulterar i nÃ¥gon större ekonomisk förlust för tillverkaren som kan använda min "gamla" tank i andra projekt. Rörarbeten mÃ¥ste göras i anläggningen oavsett dÃ¥ det är nÃ¥gra kranar och lite annat pilleplock som saknas och som glömts vid installation - innan anläggningen är 100% klar.  SÃ¥ för mig innebär det inga kostnader annat än att jag ursprungligen betalade för en nÃ¥got dyrare tank. 

Jag är i alla fall glad för att fÃ¥ testa nÃ¥got nytt  :D

Jag har inte blivit ombedd att göra något som motprestation. Men jag gör ju en massa löpande tester och kommer ju så klart göra en massa nya och specifika tester för jag är en nyfiken själ och jag kommer ju så klart publicera loggning från båda mina av varandra oberoende loggsystem. Good or bad.


Mina förhoppningar är att jag ska kunna fÃ¥ bättre skiktning och därmed kunna buffra lite mer när stort värmebehov inte föreligger. Det skulle innebära färre starter, längre körningar utan att systemet behöver pressas upp onödigt högt i temperatur. Därutöver hoppas jag pÃ¥ en ännu bättre "knäppfunktion". För dom flesta skulle fördelen vara att fÃ¥ ta del av UVL-tekniken utan att vara certifierad installatör men i mitt fall har jag ju redan en UVL kopplad tank. 

Tanken är fyrkantig med vita täckplåtar (eller när jag tänker efter kanske det inte är täckplåtar utan att den är byggd så helt enkelt) så det kommer säkert se finare ut i pannrummet också :P
Den har 4st anslutningar. VP in och ut samt "radiator" in och ut. Anslutningarna verkar väl tilltagna, ungefär som på UKV tanken från Nibe.

Tanken stÃ¥r i min carport och väntar pÃ¥ installation. SÃ¥ vill ni sno en UVL tank är det ganska bra läge just nu dÃ¥. Mitt enda krav är dÃ¥ att ni även snor min 300l NIBE el-vvb som stÃ¥r bredvid. Den är använd i 1.5 Ã¥r och vore ju trÃ¥kig att slänga. Jag tänkte mig ju nÃ¥gon typ av betalning men om ni ändÃ¥ ska sno UVL tanken sÃ¥ är det väl lika bra att sno Niben ocksÃ¥ - sÃ¥ kan jag alla fall parkera bilen där. Eventuellt fÃ¥r man i sÃ¥ fall skynda sig för det ryktas att installation kanske kan ske denna vecka. Men jag gissar att jag för stunden inte ligger pÃ¥ nÃ¥gon priolista direkt (hur prioriterad blir man pÃ¥ backjobb)  --/.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: UVL-tanken
« Svar #2 skrivet: 28 februari 2012, 11:21:00 »
Vart bor du?
Har funderingar pÃ¥ en gammal VVB som utjämningstjäl  Thumbsup

Ska tillägga att jag inte tänkt att göra inbrott hos dig  ;D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UVL-tanken
« Svar #3 skrivet: 28 februari 2012, 11:31:31 »
tokholm, tyresö, trollbäcken, hanviken :D

i huset där det stÃ¥r tvÃ¥ vita tankar under carporten  *roflmao*
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: UVL-tanken
« Svar #4 skrivet: 28 februari 2012, 11:48:24 »
tokholm, tyresö, trollbäcken, hanviken :D

i huset där det stÃ¥r tvÃ¥ vita tankar under carporten  *roflmao*

Blir för lÃ¥ngt bort ändÃ¥ dÃ¥  Thumbsup

BTW: Nöjd med Eos:en  ;)

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: UVL-tanken
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2012, 14:28:16 »
Ok, det är en fyrkantig tank med fyra anslutningar. Vad är den tänkt att göra?
Jag har hört lite förut om den, men för någon annan som inte är så mycket på forumet kan det vara på sin plats med en funktionsbeskrivning.

David, är 300 l en lagom extra volym för din anläggning?

Jag har ocksÃ¥ en tank som stÃ¥r och väntar, en LAVL   >:D
Det blir en tank som är en ren volymförstorare, fast med arbetstanks och varmvattenförvärmningsfunktion.  :)   
Eftersom den nästan var gratis så får det bli den, även fast jag egentligen gärna vill ha en systemtank.
« Senast ändrad: 28 februari 2012, 14:53:33 av Lelle »
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UVL-tanken
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2012, 15:19:49 »
Den är väl tänkt att fungera som en buffer/arbetstank enligt den här UVL principen som jag personligen inte vet vad den innebär då jag inte är VVSgubbe. UVL-kopplingen/systemlösningen går ju bevisligen att göra med andra tankar, jag har ju en sådan på min UKV, och utförs då av UVL certade installatörer. Men med den här tanken är väl tanken (hehe) att vem som helst kan få en sådan koppling då det är 4 anslutningar och kopplingarna sitter i tanken gissningsvis.

jag har klöst på med 18kw mot min 300l tank UKV med UVL koppling. Det kan jag göra med samtliga termostater stänga om jag vill. Om jag överladdar är det så klart, precis som med allt annat, att jag får en högre returtemp från tanken då denna efter ett tag börjar bli full (annars vore det en evighetsenergislukare så att säga).

Om tanken är väl konstruerad misstänker jag att inte går upp lika mycket i temp under ett sådant driftscenario och därmed bättre utnyttjar buffertfunktionen.

Jag har som sagt 0 koll på vad som händer där i tanken. och jag har heller inga grafer och sådant ännu. Det blir så fort tanken är installerad!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: UVL-tanken
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2012, 18:37:05 »
Hur är din tank du har nu inkopplad standard 4 rör inkoppling eller är det nå special *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UVL-tanken
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2012, 21:29:38 »
special
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: UVL-tanken
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2012, 21:44:54 »
Hur hög är en Nibe 300l VVB?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: UVL-tanken
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2012, 21:46:08 »
Lås dörren Rinnan, snart kommer det en Mazda på bredställ in på uppfarten ;D

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: UVL-tanken
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2012, 21:47:44 »
 ;D
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UVL-tanken
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2012, 21:52:28 »
haha ja den är ju inte jättehög. typ 180 max.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: UVL-tanken
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2012, 21:55:32 »
haha ja den är ju inte jättehög. typ 180 max.

Skulle vara perfekt för mig när jag kastar ut oljepannan.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: UVL-tanken
« Svar #14 skrivet: 28 februari 2012, 22:24:49 »
I ett system med typ en arbetstank så får man ju en utblandning av systemreturen när den går in i tanken och ut från tanken kommer ju alltså en blandning av tankvatten och systemreturvatten.

Om man mäter dessa två så kan man plotta ett delta i en graf.

Har man en stor tank och bra skiktning alternativt en stor andel av det totala flödet över radiatorerna så kommer värdet inte skilja sig så mycket. Det finns även tillfällen där deltat blir negativt. Dvs att tanken är kallare än radiatorreturen. Osv....

Om vi tänker oss ett fall där radiatorerna stryper ner, som i mitt fall just nu på grund av att jag testar och utvärderar linken så kurvan är hela tiden för hög, så kommer ju flödet över radiatorerna i vissa lägen vara litet. Framför allt kommer inte radiatorerna göra sig av med så mycket effekt.

Om vi tänker oss att INGET gör av med effekt, som ett extremt fall, så måste ju ändå körningen avslutas någon gång, eller hur? Det sker när vattentemperaturen i tanken har ökat så pass mycket att returtempen börjar öka och skickar tillbaks lite varmare returvatten, vilket höjer framledningen och till slut får vi stopp på värmepumpen, även om ingen värme avges.

ok... som jag förstår det är det så att ju bättre vi kan skikta, för att fokusera på ett litet ämne av alla möjliga tank-ämnen, desto mer effekt kan vi lagra i tanken innan temperaturen på returen börjar öka.

I nedan bilder som alla är från idag så gör linken så att mindre effekt hämtas än normalt. Vilket är helt ok. Kurvan är ju dock lite väl hög, vilket också är ok då det sätter lite extra press på saker och ting.

När tempen sticker i väg mot slutet är det oftast för att börvärdet är ökat ganska nyligen innan körningen. Rent tekniskt blir ju resultatet av detta att vi får en artificiellt senare start och därmed högre slut-temp.

I dessa fall ligger jag mellan 17.5 och 18kw i effekt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!