Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 - DÃ¥ligt med VV men husvärme OK  (läst 2383 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ae-larsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
IVT 490 - Dåligt med VV men husvärme OK
« skrivet: 04 november 2011, 08:40:09 »
Hej på er alla VP-gurus!

Som renodlad VP-novis (flyttade in förra sommaren) har jag nu fått ett litet bekymmer...
Det är väldigt dåligt med varmvatten (räcker inte ens till en dusch...), husvärmen är ok (ca: 20,5 ° med innegivare ställd på 21°). Upplvde inga problem förra hösten men då körda jag parallellt LV-pumpen (Panasonic ?!? 9E nå´nting). Vintern kördes enbart FLVP utan bekymmer. För någon månad sedan började det bli lite sämre med VV varefter jag ställde pannan i "Normaldrift", hade haft den i ekonomiläge sedan inflyttning. VV kom tillbaka men bara någon vecka, det börjar bli tunt igen alltså. Jag har inte kontrollerat olika temperaturer då jag inte riktigt har begreppen klara än. Jag tror mig ha förstått att IVT490 ska prioritera varmvatten (i kran) före värmevatten (radiatorer) vilket gör mig konfunderad då det känns som det omvända hos mig.

Vore mycket tacksam för tips om vad jag själv kan kontrollera samt om det finns några andra jägartips innan jag måste kontakta ÅF. Har läst en tråd här om nå´n norrman vars shunt strulade men då jag inte har koll på hur en shunt fungerar vet jag inte om jag ska ge mig på det.

Har även en annan fråga. Har sett på forumet att det finns en del användare som har järnkoll på elförbrukningen (uppdelat på värme, vatten, hushållsel et.c.), hur kan man separera de olika förbrukarna? Själv läser jag av mätaren den siste varje månad men det vore ju fridens att kunna särskilja värme/hushållsel.

/Andreas

IVT 490 (-07), Panasonic LLVP (-06)
120m^2, 1½ plan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 490 - Dåligt med VV men husvärme OK
« Svar #1 skrivet: 04 november 2011, 10:25:45 »
Läs av GT3:1, GT3:2 och GT3:3 på din 490 så ser vi om nått är galet där.
Det kan också vara överhettningsskyddet som löst ut (tror det endast påverkar elpatron).

Vill du ha koll på hur mycket el din VP drar så skaffa en undermätare.
Annars kan man uppskatta energiåtgång genom att läsa av drifttiden för VP:n och multiplicera med uppskattad effektförbrukning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ae-larsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Dåligt med VV men husvärme OK
« Svar #2 skrivet: 05 november 2011, 19:06:02 »
Hej igen gott folk!

Hade väldigt låga värden på GT3:1 - 3 (26° - 28°).
Skruvade bort plåten framför kretskorten och såg att något har gått väldigt varmt på Kraftkortet. En kabel hade isoleringen smält på och "plasthöljet" omkring kabelskon (på KK) hade oxå smält. Efter ett snack med firman som sålde den slog jag över till manuellt läge några timmar för att sedan återgå till "Auto". Nu fungerar den igen med GT3-värden mellan 48° - 51°. Kretskortet bör väl dock bytas.

Vill passa på att säga att detta verkligen är ett kanonforum för nybörjare som mig själv :)

/Andreas
IVT 490 (-07), Panasonic LLVP (-06)
120m^2, 1½ plan

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!