Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Optimering av vattenburna solfÃ¥ngare...  (läst 27870 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jzDunker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
Optimering av vattenburna solfångare...
« skrivet: 29 juni 2011, 20:12:31 »
Spex:
 10 stycken parallellkopplade vattenburna solfÃ¥ngare 1,84 * 0,92 m per styck, höjd ca 8m över marken, 15mm kopparrör,
 vattentank  2500L + 1000L, plattvärmeväxlare, pumpar Grundfors UPS 25-40.

Problem:
 Ger bara ca 40 graders vatten i toppen vattentanken, sÃ¥ nu är det hög tid pÃ¥ börja optimera systemet.
 Har ingen flödesmätning pÃ¥ systemet, planerar att sätta en mätare per panel för att veta vad som händer i systemet,
 men den stora frÃ¥gan vilken givare bore man köpa för system?
 Har noterat att det finns flera typer av givare med olika mätomrÃ¥den,
 men jag har inte en susning om i vilket omrÃ¥de pÃ¥ skalan jag bör röra mig...


Alla tips mottages med tacksamhet, bättre tipps större tacksamhet...


Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #1 skrivet: 29 juni 2011, 20:52:28 »
Reagerade lite på din cirkulationspump (grundfos 25-40) får du verkligen ordentligt flöde genom solfångaren med den?

Personligen tror inte den klarar att lyfta mer än 4 meter (kanske lite mer iom. att du har 15mm rör)
Jag skulle nog sätta dit en Grundfos UPS 25-60 eller 25-70 alternativt Wilo Smart 25/6 eller 25/7

På min gamla pumpgrupp sitter en Wilo RS 25/70 och jag har inte mer än 6meter från källaren till nock
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #2 skrivet: 29 juni 2011, 21:00:26 »
Om systemet är tätt och luftfritt behövs ingen lyfthöjd, och med parallellkopplade paneler borde cirkpumpen räcka till (men jag vet väldigt lite om solfångare).
Kanske är rördiametern lite klen för så pass många paneler, och då hjälper förstås en större cirkpump, får du inte upp maxtempen misstänker jag dock att det är något knas med styrningen...
Istället för flödesmätare på varje panel torde det bli billigare att mäta temp före/efter, med t.ex den produkt jag säljer Logger 2020 : www.logger2020.se
Eller den med inbyggd styrning: http://www.logger2020.se/loggrar-logger2020/sunlogger-2020.html
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jzDunker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #3 skrivet: 29 juni 2011, 21:11:04 »
Mätte just från taket till toppen av tanken och det borde vara ca 5m.

Men problemet är att jag har ingen som helst aning om vilket flöde jag har i systemet,
efter som jag helt saknar flödesmätnig.

Men kanske att man borde börja med att lägga in en mätare på stigarröret bara för att se vad som hände i systemet???

Utloggad jzDunker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #4 skrivet: 29 juni 2011, 21:35:47 »
Styrningen görs medhjälp av en Siemens Logo och den gör bara ett par enkla temperaturmätningar,
för att avgöra om pumparna ska starta.
Så den delen borde vara den lätta delen.
Styrningen har jag full kontroll över så den biten har jag mer eller mindre lagt åt sidan i den här kalkylen.

Har hittat någon givare som har mätområde 2-8 L/min men jag vet inte om det är inom det området jag borde röra mig???

Jag har ingen flödesbegränsning på varken primär eller sekundär sidan av värmeväxlaren, vad jag kunde se idag var ca 8 graders värme differens.
Full sol ca plus 25 grader ute, rak sydlig riktning, ca 50 grader från solfångar sidan och ca 42 grader in i tanken.
Men man tycker ju att det borde vara högre värme från solfångarna en sådan dag...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #5 skrivet: 30 juni 2011, 02:46:58 »
Bygga nÃ¥got utan att veta hur det fungerar  Sc:,h

Siemens Logo, dyrt som fan  :o
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #6 skrivet: 30 juni 2011, 08:45:36 »
Menar du att tempen sjunker från 50 till 42 grader mellan solfångaren och tanken? Det låter som att du har oisolerade rör och lågt flöde...
Vad får du för temp ut från tanken och in i solpanelerna?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #7 skrivet: 30 juni 2011, 08:49:28 »
Hej

Sätt dit en enkel fjäderbelastad flödesmätare för någon hundralapp eller två.

Vad är det för solfångare?

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #8 skrivet: 30 juni 2011, 10:54:55 »
Mät bara temperaturer som Rickard sa. Det är fullt tillräckligt för att förstå
vad som händer.

Om du inte får ner någon energi att tala om till tankarna så stannar den förstås
kvar på taket och där har vätskan kokat ut genom säkerhetsventilen för länge
sedan. I ett system med för lite vätska (och för lågt tryck) så orkar inte din pump
lyfta upp vätska till taket. Det är i alla fall vad jag tror har hänt. Det borde då även
höras oljud från pumpen när den drar luftbubblor genom kretsen.

Vilket tryck har du i solkretsen?
Vilken temperatur är det i solfångaren?
Hur stor volym har du på expansionskärlet i solkretsen?
Har du bara en enda värmeväxlare för 10 paneler?

15 mm matning till 10 paneler är för klent, jag använder 28 mm när det blir över 8 paneler.
Det som kan hända vid parallellkoppling om dimensionen på matning och kollektorrör är
nästan samma, är att flödet bara går genom någon eller några paneleroch övriga inte
kyls alls.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jzDunker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #9 skrivet: 30 juni 2011, 15:13:26 »
trycket är  1,5 Bar.

Tempen är nu 55 grader, men jag borde byta givare, den är antagligen lite dålig, borde ta en handmätare och dubbel kolla tempen.
25 Liter är expansionskärlet.
Jepp, bara en växlaren av typ Wtt typ WP 1-30.

Så du menar att man borde bygga om hela system till grövre koppar rör?
Eller borde man seriekoppla 5 + 5 paneler???
Hittade i några papper att flödet ca 1 L/minut skulle var ok, kan någon bekräfta det???
Nå några flödesmätare borde jag lägga in men jag har sett olika skalor på dem typ 0 - 4, 2 - 8, 4 - 12 osv...
Men om man klarar sig med 0 - 4 L/minut är det bara att beställa hem en knippe av dem.


Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #10 skrivet: 30 juni 2011, 15:35:07 »
Bry dig inte om att mäta flödet. Om diffen mellan taket och tanken är tillräckligt stor
(ofta ca 6 grader start och 3 grader stopp) så är det bara att pumpa allt vad man orkar...

Är säkerhetsventilen också på 1.5 bar? Här brukar man använda 6 bar.
Kärlet är i minsta laget. I ett system som ditt skulle jag använda 50 liter.
Även kärlet skall förstås tåla 6 bar och dessutom glykol...

Det är nog mer än en sak som är på sne' i ditt system. Om du inte får ner någon energi
när solen skiner för fullt så skulle du ju få över 100 grader på taket i ett nafs.

Tvångsstyr pumpen och mät att du får en vettig diff över värmeväxlaren. Lyssna samtidigt
om du hör gurglande och bubblande ljud från pumpen.

Om det nu kommer ner energi från taket så är det givaren (eller styrningen) som är trasig.

Om det INTE kommer ner något så har du MASSOR med luft i systemet...

Själv har jag 5 paneler i halvtaskigt läge (rakt i öster) och jag har nu 70 grader i medeltemp
i 1.500 liter.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad jzDunker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #11 skrivet: 01 juli 2011, 10:13:35 »
Den där teorin med luft kan jag nog tro på, för panelerna har både in/ut anslutningen till slingan i toppen.
Så det är väldigt svårt att lufta.
Övertrycksventilen är på 4 Bar.


 

Utloggad Pjotor2009

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 229
  • Karma +0/-0
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #12 skrivet: 01 juli 2011, 22:40:14 »
Den där teorin med luft kan jag nog tro på, för panelerna har både in/ut anslutningen till slingan i toppen.
Så det är väldigt svårt att lufta.
Övertrycksventilen är på 4 Bar.


 
Fösök att hitta högsta punkten i systemet (på taket) och lossa försiktgt på närmsta rörkopplingen, då pyser luften ut. Kör sen pumpen och lufta igen. Fyll på systemet efter behov. OBS! Gör inte detta när systemet är i drift (risk för brännskada) eller med högt systemtryck.
Bäst är det kanske om du kan bryta systemet och montera ett T-rör med en luftare vid högpumkten. Om det inte har fungerat för dig åp länge finns det risk att vatten/glykolblandingen är förstörd. Passa på att byta ut den när du ändå är på G.
MVH

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #13 skrivet: 01 juli 2011, 23:29:22 »
Det tycker jag inte var något bra råd. Den befintliga pumpen orkar ju inte
ens att lyfta vätskan så högt och än mindre skapa ett övertryck på 1.5 kg.

Det måste till en kraftig extern pump som orkar driva ut gasen ur systemet
och dessutom trycksätta det....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Optimering av vattenburna solfångare...
« Svar #14 skrivet: 02 juli 2011, 02:33:24 »
Den befintliga pumpen orkar ju inte
ens att lyfta vätskan så högt och än mindre skapa ett övertryck på 1.5 kg.

Vadå?? 6-7 meter?

Helt normalt för ett vanligt 2 våningshus.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!