Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varmt vatten frÃ¥n solen för 70 Kronor  (läst 31668 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« skrivet: 17 maj 2011, 22:02:26 »
Världens enklaste solvärmeanläggning .... men det finns också nackdelar ....



och en till



Vad tycks ???

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #1 skrivet: 17 maj 2011, 22:34:34 »
Har en bild till ....  Thumbsup



Vid solsken får man rimligt höga vattentemperaturer ....

Utloggad litenmentuff

  • tekniker
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2011, 22:40:31 »
uppgradera värmen och mÃ¥la slangen i matt svart sÃ¥ vinner du nÃ¥gra extra  ºC att njuta av.
Villa, Stockholm 72+72 boyta 1plan med källare. byggår 1955 inte extra isolerat. 2 vuxna + 2 småbarn.
förbrukning 2009 april - 2010 april = 17500kwh vp = ivt elpanna 2003.
nytt för sommarn 2010- kamin installerad på övervåning och l/l pump ivt 12-khr-n installerad i källare.
nytt för 2011 - l/l pump Zibro sc1326 monterad i hallen på boendeplan.
rullande beräknad Ã¥rsförbrukning  = 10800kwh

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #3 skrivet: 17 maj 2011, 22:52:23 »
Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2011, 23:10:02 »
uppgradera värmen och mÃ¥la slangen i matt svart sÃ¥ vinner du nÃ¥gra extra  ºC att njuta av.

Jag tänker hitta en svart folie eller sådant. Något som är billigt i alla fall .... försökte redan med en bit takpapp ....


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2011, 23:20:06 »
Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...

Jag fick ut ca. 5 l 35 gradigt VV med en 20 m slang. Men 50 !C är inget problem om man stänger av flödet och har en svart folie över slangen.

Skaffade redan en slang till  Thumbsup

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2011, 07:48:50 »
Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...

Jag fick ut ca. 5 l 35 gradigt VV med en 20 m slang. Men 50 !C är inget problem om man stänger av flödet och har en svart folie över slangen.

Skaffade redan en slang till  Thumbsup

Ja, visst funkar det! Skulle man tex inventera ca 2600:- i 600m 20x16 PEM slang sÃ¥ skulle man garanterat fÃ¥ ut bra temp under rinnande. Sen rymmer den slangen ca 80L, sÃ¥ dÃ¥ skulle man kunna duscha lÃ¥ngt o varmt ungefär varannan timma!   
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #7 skrivet: 18 maj 2011, 19:24:55 »
Jodå, ett beprövat och enkelt sätt!! Förra sommaren körde jag med 100m svart PEM slang och vid lågt flöde, ca 1L/min fick jag ut runt 30 gradigt vatten. Stängde man av flödet någon timma kunde man sen få ut ca 15L 50-60 gradigt VV!! Så visst funderar man på typ 300m slang...

Jag fick ut ca. 5 l 35 gradigt VV med en 20 m slang. Men 50 !C är inget problem om man stänger av flödet och har en svart folie över slangen.

Skaffade redan en slang till  Thumbsup

Ja, visst funkar det! Skulle man tex inventera ca 2600:- i 600m 20x16 PEM slang sÃ¥ skulle man garanterat fÃ¥ ut bra temp under rinnande. Sen rymmer den slangen ca 80L, sÃ¥ dÃ¥ skulle man kunna duscha lÃ¥ngt o varmt ungefär varannan timma!  

Beror säckert på takets lutning också. Mitt tak är lutat mot syd-väst ... 2600 Kronor är redan ganska mycket ... en poolsolfångare kostar mindre skulle jag tro... beror sen vilken det är.
« Senast ändrad: 18 maj 2011, 19:58:55 av Ewald »

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #8 skrivet: 18 maj 2011, 20:24:35 »
Jo, 2600:- kanske verkar lite mycket när det gäller "slangsolvärme" och ska nog inte jämföras med 70:- alternativet. Men det intressanta med 600 meters alternativet är att den slangmängden har totalt ca 15kvm belyst "absorbatoryta", alltså en solfångare på 15kvm för "bara" 2600:- nu blev det helt plötsligt mycket billigt.....

Nu brukar ju oglasade  lÃ¥gtemps lösningar ha bra verkningsgrad under bra förhÃ¥llanden sÃ¥ under en solig och vindstilla sommardag sÃ¥ skulle man säkert fÃ¥ ut bortÃ¥t 40-50kWh typ teoretiskt.. Nja, dessa 40-50kWh skulle ju kunna höja 4000L 10grader, vill säga att man fÃ¥r till en kraftig pump som hÃ¥ller uppe flödet för lagom temphöjning, samt hinna flöda runt dessa 4000L...

Ja, är nog som sagt var lättare med lite mindre mängd slang...           
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #9 skrivet: 18 maj 2011, 21:42:10 »
En vanlig solfångare med Solar Keymark brukar landa kring 300 EUR.

Vet inte vad poolmattor kostar just nu, men mycket billigare per m² i alla fall.

Man måste sen ju alltid ha ett system som är dimensionerad för behovet över hela året. På sommaren behövs det ju bara varmvatten för att man kan duscha eller tvätta handtvätten osv.

Det är fram för allt systemverkningsgraden som är bättra jämfört med lösningar där man har en tank skulle jag tro ...

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #10 skrivet: 19 maj 2011, 09:56:13 »
En skillnad är att poolmattorna inte tål så högt tryck. PEM-slangen kan du leda tappvattnet igenom om du inte vill ha en tank med varmvattenberadare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #11 skrivet: 19 maj 2011, 10:32:08 »
En skillnad är att poolmattorna inte tål så högt tryck. PEM-slangen kan du leda tappvattnet igenom om du inte vill ha en tank med varmvattenberadare.

Ja, min slang klarar upp till 20 bars tryck.

PÃ¥ vintern blir det väl ingen effekt.... Men jag har en rörsolfÃ¥ngare ocksÃ¥  ^-^ ...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #12 skrivet: 19 maj 2011, 10:54:41 »
Jag skulle nog inte köra tappvatten genom en slang på taket på vintern.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #13 skrivet: 19 maj 2011, 10:57:09 »
Jag skulle nog inte köra tappvatten genom en slang på taket på vintern.

Frysrisken är för stor ..... nog klarade min slang när det var lite frost på taket ... men på vintern är det ingen idé att ha en slang på taket.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Varmt vatten från solen för 70 Kronor
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2011, 11:07:39 »
Det är ju bara att krana av slangen på vintern. Man behöver ju inte tappa ur den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!