Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fler annonser?  (läst 32752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Fler annonser?
« skrivet: 04 augusti 2010, 22:38:55 »
Sedan länge har jag mer eller mindre slutsålt på annonsplatser, men intresset är fortsatt stort från marknadens aktörer att synas på värmepumpsforum.
I www.poolforum.se och www.atvforum.se har jag en kolumn med annonsplatser även till höger om forumet, ingen klagar på detta, och jag funderar därför på att införa det även i detta forum.
Anledningen till att jag har slutsålt beror naturligvis på att jag håller låga priser, och jag vet att om jag höjde priserna skulle jag troligen kunna se en större omsättning av annonsörer, och antagligen få högre intäkter, men som det nu är när jag bara har en deltidsanställd, så behöver jag egentligen inte höja priserna för att få större intäkter.
Jag skulle dock vilja ha en möjlighet att erbjuda fler intressenter en möjlighet att synas i forumet.
På något sätt anser jag att fler annonsörer som inte har så stor annonsbudget är ett värdefullt innehåll i forumet, här kan man se annonsörer som inte annonserar på något annat ställe, just för att jag håller låga priser som gör att även mindre och nya aktörer kan anse sig ha råd att synas inför en större publik.

Vad tycker ni, känns det sniket att jag inför detta, eller känner ni att nyttjandet av forumet kommer att påverkas menbart?
Kom helt enkelt med era kommentarer.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fler annonser?
« Svar #1 skrivet: 05 augusti 2010, 07:32:59 »

tryck till en höger med annonser som skiftar när man byter sida.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Fler annonser?
« Svar #2 skrivet: 05 augusti 2010, 19:24:55 »
Jag störs inte alls av annonser.

Tryck in en högerkolumn om efterfrågan finns.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fler annonser?
« Svar #3 skrivet: 05 augusti 2010, 19:42:02 »
Antalet annonser spelar inte så stor roll för min del. Dock störs jag en del av de blinkande/animerade annonserna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
SV: Fler annonser?
« Svar #4 skrivet: 05 augusti 2010, 19:51:10 »
Både annonsörer och läsare borde vara betjänta av att annonstypen hör ihop med trådens ämne. Dvs om tråden handlar om bergvärmepumpar så är inte annonser för luftvärmepumpar så intressanta, eller ...

Men detta har kanske inte stöd för detta?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fler annonser?
« Svar #5 skrivet: 05 augusti 2010, 21:42:47 »
Både annonsörer och läsare borde vara betjänta av att annonstypen hör ihop med trådens ämne. Dvs om tråden handlar om bergvärmepumpar så är inte annonser för luftvärmepumpar så intressanta, eller ...

Men detta har kanske inte stöd för detta?
Nja, inte direkt, om jag skulle lägga in googleannonser så visas annonser som hör ihop med innehållet på just den sidan, men jag gillar inte riktigt googles affärsmodell, sen vill jag inte ha annonser som laddas från en annan server då det riskerar tröga ned sajten i sin helhet.
Animerade annonser kan vara lite irriterande, och jag försöker påverka annonserna så mycket jag kan att inte använda detta, jag kanske skulle kunna ha animationsförbud i höger kolumn...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Fler annonser?
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2010, 22:00:30 »
Både annonsörer och läsare borde vara betjänta av att annonstypen hör ihop med trådens ämne. Dvs om tråden handlar om bergvärmepumpar så är inte annonser för luftvärmepumpar så intressanta, eller ...

Men detta har kanske inte stöd för detta?
Nja, inte direkt, om jag skulle lägga in googleannonser så visas annonser som hör ihop med innehållet på just den sidan, men jag gillar inte riktigt googles affärsmodell, sen vill jag inte ha annonser som laddas från en annan server då det riskerar tröga ned sajten i sin helhet.
Animerade annonser kan vara lite irriterande, och jag försöker påverka annonserna så mycket jag kan att inte använda detta, jag kanske skulle kunna ha animationsförbud i höger kolumn...

Det behöver ju inte vara nån intelligent koppling till innehållet. Det räcker väl att utgå ifrån vilken 'tavla' man tittar på.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fler annonser?
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2010, 22:48:50 »
Annonser stör ej, och märks ej..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fler annonser?
« Svar #8 skrivet: 06 augusti 2010, 06:40:38 »
Både annonsörer och läsare borde vara betjänta av att annonstypen hör ihop med trådens ämne. Dvs om tråden handlar om bergvärmepumpar så är inte annonser för luftvärmepumpar så intressanta, eller ...

Men detta har kanske inte stöd för detta?
Nja, inte direkt, om jag skulle lägga in googleannonser så visas annonser som hör ihop med innehållet på just den sidan, men jag gillar inte riktigt googles affärsmodell, sen vill jag inte ha annonser som laddas från en annan server då det riskerar tröga ned sajten i sin helhet.
Animerade annonser kan vara lite irriterande, och jag försöker påverka annonserna så mycket jag kan att inte använda detta, jag kanske skulle kunna ha animationsförbud i höger kolumn...

Det behöver ju inte vara nån intelligent koppling till innehållet. Det räcker väl att utgå ifrån vilken 'tavla' man tittar på.

Mmm, jag kan sälja annonsplatser för specifika tavlor, problemet med detta är att annonserna då hamnar i själva ämnestråden, som ett inlägg, vilket jag inte anser vara rimligt att drabba er användare av så länge jag inte är tvungen av ekonomiska skäl.
Jag skall kolla upp lite mer när det gäller ditt förslag, har faktiskt inte tittat så mycket på vad som är möjligt när det gäller just ämnesspecifika annonsplatser.
Skulle ju kunna prova lägga in en egen "annons" som ni får ta ställning till om jag hittar någon form av ämnesspecifika annonsplatser.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fler annonser?
« Svar #9 skrivet: 06 augusti 2010, 09:56:28 »
Det är ett dilemma när man mÃ¥ste ta hänsyn till en färdigprodukt som inte är sÃ¥ lätt att bygga om. En kontsant höger sida ala vänstern är väl enklast. Slumpa fram annonserna. Sälj dem efter tex 10000 unika visningar.  

Funderat på att ha en ruta med privatannonser?
« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 10:01:09 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fler annonser?
« Svar #10 skrivet: 06 augusti 2010, 10:59:41 »
Störs inte av annonser pÃ¥ ngt vis, är ju reklam och annonser överallt annars sÃ¥ varför inte här  :-\
För 10 år sedan skulle jag nog ha svarat "bort med skiten" eller nåt i den stilen men nu är man så van med annonser och reklam överallt att det inte spelar nån roll.
Så släng du upp en högerspalt med annonser med gott samvete.

Citat KGKea:
Funderat på att ha en ruta med privatannonser?

Varför det Sc:,h
Annonserna som är nu är ju relaterade till VP:s, ventilation och värme och hör dit.
En privat annons hör inte dit, vill du sälja gammal bråte privat finns det ju redan en köp & sälj avdelning på forumet.
Duger inte det finns bÃ¥de Blocket och Tradera  ;)

 *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Fler annonser?
« Svar #11 skrivet: 06 augusti 2010, 12:02:21 »
Precis blocket smäller nog högst..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Fler annonser?
« Svar #12 skrivet: 06 augusti 2010, 14:45:45 »
Citat KGKea:
Funderat på att ha en ruta med privatannonser?

Varför inte? Här har du ju intresset för vp:s. Blocket pÃ¥ finns skojarna om inget kan om vp:s  ;)
Ser det mer som ett sätt att förfina redan befintlig möjlighet på forumet ... kanske blir det ingen hit ... bara ventilerade en ide.
Att via rutan sälja skumma frukter eller bilpÃ¥sar hade jag inte tänkt mig ...  ;)

Skall man resonera som du gör om privatannonser sÃ¥ kan man väl likväl hoppa överforumet och ta det med sin lokala VVS:are pÃ¥ en gÃ¥ng som de normala medborgarna gör.  

Tänker inte jiddra om detta mer.  a:gl
Trevlig helg på Er!
/Magnus
« Senast ändrad: 06 augusti 2010, 15:03:06 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Fler annonser?
« Svar #13 skrivet: 06 augusti 2010, 19:20:44 »
Som sagt, privatannonserna finns ju redan under köpes/säljes i forumet, och det blir för tidskrävande om jag skall debitera 20 kr/annons från privatpersoner.
Man skulle iofs kunna lägga in ett block som visade senaste inlagda annonsen i köpes/säljes,  bara för att lyfta intresset, men ta betalt kommer jag inte att göra.

Är i alla fall kul att det inte verkar möta så stort motstånd bland er "trogna" medlemmar, jag vet dock att många nykomlingar retar sig på alla annonser, främst de animerade, men å andra sidan tycker jag att jag erbjuder väl så mycket utrymme för forumdelen som de flesta andra som driver sina forum kommersiellt, t.ex. byggahus.se, aftonbladet, o.s.v. som bara har väldigt smala fasta utrymmen för forumet - oavsett hur stor bildskärm/vilken upplösning man kör på.

Min slutsats är: Ingen VILL ha fler annonser, men det är OK om det finns ett intresse från fler företag.

När det gäller din fråga tidigare MGkea, om det var någon som missunnade mig att tjäna pengar så måste jag säga att det inte är det, lite förvånande, men ändå.
Samtidigt känner jag att det är bra att jag tjänar pengar, anställde i februari en kille som jobbar åt mig (med elmätare, loggrar, tempgivare o.s.v.) och han var verkligen i behov av ett jobb.
Kul att kunna bidra även för någon annan.

Om någon duktig webutvecklare kring Piteå läser detta, och är intresserad av jobb så kan vi ta ett snack, jag tror jag skulle kunna sysselsätta även en sån, i så fall primärt arbete på distans (hemifrån alltså).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Fler annonser?
« Svar #14 skrivet: 06 augusti 2010, 21:05:37 »
Du skall självklart peta in några extra annonser Rickard. Du skapar jobb och lite extra pengar åt dig själv.
Men inte några blinkande historier dock, stör en del.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 609
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!