Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur används roster?  (läst 14366 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dowax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vindeln
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur används roster?
« skrivet: 17 december 2009, 18:42:42 »
Hej. Införskaffade en vedkamin som är installera och ger bra värme.
Men de jag ej förtståt är hur rostertallriken fungerar?
Har en spak man kan dra ut då öppnas det upp så att det ska kunna falla ner men den han man ju ej ha öppet för då får ju kaminen för mycke luft? Just nu damsuger jag ur kaminen. Men ask lådan och rostret måste ju ha en funktipon men jag förstår ej hur man ska göra för att få till det:)

Tips eller ideer. Kaminen är en contura 570.

Mvh Daniel
Bor i Vindeln, enplans 127kvadrat. Luftvärmepum Fa25vah och några elradiatorer för att få behaglig komfort.

Utloggad claese

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Hur används roster?
« Svar #1 skrivet: 17 december 2009, 19:17:17 »
Felet med alla gamlakaminer var just att luften kom underifrÃ¥n och fick veden att brinna hejdlöst fort. Det primära är ju inte att göra slut pÃ¥ sÃ¥ mycket ved som möjligt utan fÃ¥ sÃ¥ mycket energi utav den som möjligt. Din kamin har isolerande vermikulitplattor inuti för att temperaturen sÃ¥ snabbt som möjligt skall komma upp till de 800 grader som ger möjlighet att elda upp vedgaserna effektivt. Det följde väl med en eldningsinstruktion? Läs annars vidare pÃ¥ www.brattnebruk.se eller nibefire.eu  Öppnar du rostertallriken sÃ¥ kommer luft in underifrÃ¥n vilket skall undvikas och har du det kommer du att märka att glasen blir sotiga och dÃ¥ eldar du fel. Om du vill använda skakrostret för att fÃ¥ ner askan i asklÃ¥dan eller enklast ta ut askan 1 gÃ¥ng/mÃ¥n med sopskyffeln fÃ¥r man välja själv. Luften under drift skall komma in ovanför veden och tända rökgaserna. När du fÃ¥r veden att "glöda" och att vedgaserna antänds 20 cm ovanför veden har du lyckats.

Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: Hur används roster?
« Svar #2 skrivet: 17 december 2009, 19:44:21 »
Roster är en mycket bra anordning vid vedeldning som det finns mycket "spekulationer" om och experrterna ställer sig ofta i kö för att tala om hur den skall användas om man nämner den... Det mesta är desvärre fel.
Roster fanns tom på gamla kol och/eller veddrivna ångpannor i tex fartyg och tåg!
i
Min erfarenhet sammanfattas i några punkter, prova gärna, tycker du det inte verkar ok, strunta i råden och erfarenheterna...

1) När Du tänder en vedbrasa i tex en braskamin FULLT ÖPPEN ROSTER. Ger snabb antändning fort som i sin tur ger lite miljöpåverkan och snabbt bra effekt.

2) När det brinner ordentligt, vrid ner rostern till halften typ...

3) Sedan stäng rostern helt eftersom syretillförseln då inte behöver vara hög

4) Om du lägger på mer bränsle/ved öppna helt igen så det tar sig igen. Och så 2) o 3) igen...

Om du skall skaffa en vedförbränningsanläggning köp en med roster! Många brasugnar saknar roster och funkar därmed inte så bra. En brasugn med en bra roster, se min bild tex, tänder man gärna och ofta...(Nej jag jobbar inte med eller säljer Handöl...)

Var glad och nöjd med att du har en vedspis med roster! Har du dessutom ett reglage för inluft, låt den stå helt öppen för det mesta. du kan tom vädra huset via skostenen om den står öppen!
« Senast ändrad: 17 december 2009, 19:51:12 av zibrosc1235 »
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur används roster?
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2010, 13:21:42 »
Jag förstår heller inte rosterfunktionen på Contura kaminerna. Enligt eldningsinstruktionerna står det bara att rostret ska vara stängt under eldning. Jag har aldrig använt rosterreglaget på vår 650.
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Hur används roster?
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2010, 15:47:42 »
Har en 520T. Jag har den öppen i startfasen. Lite extra luft så det brinner ordentligt. Luckan lite öppen och spjället fullt öppen då tear det sig bra. Ja att ta ur askan via rostret är ju en omöjlighet. Köpte en typ grovis asktunna och suger ur istället.
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!