Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varning för: Foma AW 6200 - LV 6000 i konkursauktioner och i nya skepnader....  (läst 21112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Updaterad 2010-09-24:

Det har nu visat sig att många av auktionsexemplaren varit helt "döda" vid installation, där det oftast visat sig vara fel på styrkort eller andra detaljer på nämnda L/V-pump. Det finns alltså fog att misstänka att någon köper upp havererade returex från andra länder i sina originalkartonger och sen säljer här utan några som helst garantier. Vi har tidigare avhandlat att mängden av pumparna som såldes/säljs inte stämmer överens med antalet AW 6200 som inventerades vid den svenska konkursen.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Start av tråd 10 November 2009, 23:00:06
De som varit med här ett tag minns nog holmgången i våras när först Foma AS Norge konkade, som följdes av sin svenska sida kort därpå. Konkursen startade i Maj-09 och sen har inte mycket hänt mer än att Jula som köpte in sina maskiner via Foma skrev ett serviceavtal med York som skulle ta hand om deras kundservice, sen har det nu visat sig att delar av foma:s förra personal håller på att starta upp foma igen under ett förmodat nytt namn och fortsätter att serva Jula under namnet "Anslut".

I början av oktober dök den första signalen upp om att Foma:s gamla kk-lager hade börjat säljas ut, en privatperson med bakgrund i jordbruk har börjat sälja AW 6200 under benämningen lv 6000 och skriver i klartext "gamla Foma".
Denna person tar 17k ink moms enl annons men verkar ha gått under jorden för det svaras aldrig på telefon eller mail....

Nästa överraskning är att blocket nu exploderar med annonser om Foma där en nätauktionsfirma har budgivningar.
De Aw 6200 som gått iväg hittills har landat på mellan 17-18k ex moms, vilket ger att folk betalar fullpris ink moms men utan att få några som helst garantier. Firman påstår här att man kan köpa ev reservdelar från andra företag här i Sverige, så här säger dom som berörs i detta när jag ringde upp och sa att jag tänkte köpa en pump från nämnda konkursauktion :

Trendimport: Har inga delar kvar till aw6200, men kan ta hem naturligtvis mot full kostnad- leveranstid c:a 2 månader !
Jula: Har avtal med York som enbart gäller deras maskiner, högst osäkert och då lär york ev kräva att få utföra service ev.
Greven: Kommer inte att serva några nätauktionsfirmor eller dess kunder.

När man sen går igenom handlingarna från konkursboet visar inventeringslistan endast 1 aw 6200.
Listan har en post från norska Foma på 114 st som strukits över, när detta kollades upp senast var norska kontoret mycket bestämda i att Norska Foma A/S ALDRIG NÅGONSIN hade importerat några luftvärmepumpar öht. Att sen denna modell värderades till 451 usd/st i inventeringslistan är än mer anmärkningsvärt med tanke på inköpspriserna på denna modell.

Här är villkoren nedan från auktionsfirman:

Särskilda villkor
Säljes för företag under avveckling via auktion, utan garanti/reklamationsrätt. Utrustningen är funktionstestad från fabrik. Köpare bör undersöka varan innan auktionsdagen. Tillgång på reservdelar och service finns från annat företag i branschen.
Objektet finns i Bengtsfors
.

Länk på avslutad auktion 18.000:- ex moms = 22.500 ink moms utan garantier.
https://www.netauktion.se/auction/product/varmepump-luft-vatten-foma-180-m-2/

Axplock här på forumet om Foma:s senaste bravader.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24264.0;all
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=25043.0;all
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=23658.0;all

Länk till inventering av kk-lager, klicka på pdf:en nedan

Den som ev funderar på att lägga bud på någon av Foma:s pumpar i kk-lagret bör alltså tänka till ordentligt.
Jag undviker att spekulera i vad som skett bakom kulisserna, men anar att det kommer att bli livat hos våra norska grannar när dom läser denna tråd och får se inventeringslistan.

EDIT: Jag skrev detta vid 23-tiden, i morse kl 08:00 var annonsen på blocket borttagen på lv 6000 !
« Senast ändrad: 24 september 2010, 09:03:19 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
hej.
en fundering ang trend !!

säger trend att dom inte har reservdelar till denna maskin ??
varför i hela friden säljer dom denna maskin själva då ??

visst jag tar avstånd även jag till nät aktion firmorna men vill kund ha reservdelar så varför inte.
naturligtvis tar jag i detta fall fullt betalt för delarna som finnes på hyllan.

suport däremot kommer jag inte att bistå med till dessa maskiner. vi frågar alltid numera efter maskin nummer eller kvitto från bolist butiken. kommer den inte från någon av dessa så har jag inte tid med suporten. jag har spenderat ca 5 timmar/dag på suport till maskiner jag inte sålt senaste 4 månaderna på grund av foma konkursen + andra juveler som gett kunderna fel information

ett gått råd oavsett märke ni köper!! försäkra er om att säljaren kan maskinen & även hur man får ordning på denna om den krånglar.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
Är av den åsikten att man ska varken sälja eller installera något man inte kan .
c-c *vinkar*

helt riktigt till 100 %

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
hej.
en fundering ang trend !!
säger trend att dom inte har reservdelar till denna maskin ??
varför i hela friden säljer dom denna maskin själva då ??

Svar: Jag ringde upp och hänvisade till nämnda nätauktion, då vart det först tyst, sen sa man just att "man inte hade dessa delar hemma-men det skulle gå bra o beställa etc etc". Killen var svävande om att man nu kör med "annan modell", jag undviker att spekulera och Trend själva är naturligtvis välkomna med synpunker/inlägg här.

Däremot kan väl du greven ge oss en hint om det angivna värdet före/efter intullning av nämnda aw 6200.
Har konkursförvaltaren satt detta värde på en fabriksny maskin, eller är det firman själva som uppgivit detta värde till konkursförvaltaren, jag vet själv vad fabriken tar och de värden som anges i förteckningen ger mycket stora frågetecken.

Sen skriver du i din tråd om kinesbesöket med dito reparationer av reklamations-pumpar, jag antar att du ev kommer att sälja ut dessa som har reparerats, vilket pris kommer dessa att ha och vilka garantier kommer du att ge, om så sker skulle detta vara intressant att veta i jämförelse med kk-auktionen med dito åtanganden i garantifrågor etc.

Har rättat mitt inlägg ovan då annonsen på blocket försvann under natten, kommentarer överflödiga.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2

Har rättat mitt inlägg ovan då annonsen på blocket försvann under natten, kommentarer överflödiga.


Vad menar du med annonsen försvunnit?
Det finns massor av annonser från nämda företag om värmepumpar både L/L och L/V
http://www.blocket.se/goteborg-angransande-lan?q=foma+netauktion&cg=2020&w=2&st=s&c=&ca=15&md=th

kan det vara så att den annons du länkade till var en väldigt gammal/avslutad auktion ?
För övrigt tycker jag inte att auktionsfirman gör något fel eftersom man är klar med att inga garantier gäller
Det som jag tror är att "privatpersonen" som köpte konkursboet upptäckte att det inte var så lätt att sälja pumparna och därför vände sig till nämda auktionsbyrå och gett dem uppdraget att sälja maskinerna ,sedan kan det mycket väl vara så att det är "privatpersonen" som utformat de "särskilda vilkor" som finns i annonsen därav texten med reservdelar
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Jag la enbart ut länk till en avslutad auktion och inget mer enligt forumets reklamregler.
Annonsen avseende lv 6000 som var en AW6200 försvann, och den hade jag inte lagt någon länk till, beklagar om det blev någon missuppfattning här.
Vad som sen har hänt med konkursboet vet vi inte i detalj, mer än att invetarieförteckningen i pdf mot vad som säljs ut och dess reella värden är diskutabla, och det som auktionsfirman påstår om reservdelar, data m.m är inkorrekt. Redan har 2 privatpersoner insett sina misstag och försöker nu sälja i sin tur på Blocket, dom har kopierat hela texten från auktionsfirman men går under privatpersoner.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
Ang priset ,har jag blivit erbjuden att köpa dessa pumpar för ung detta pris ( via en som importerar andra varor från Kina)
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
Ang priset ,har jag blivit erbjuden att köpa dessa pumpar för ung detta pris ( via en som importerar andra varor från Kina)

mycket märkligt då jag betalar själv vid inköp på 100 st 790 usd + frakt tull moms+ inrikes frakt
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
hej.
en fundering ang trend !!
säger trend att dom inte har reservdelar till denna maskin ??
varför i hela friden säljer dom denna maskin själva då ??

Svar: Jag ringde upp och hänvisade till nämnda nätauktion, då vart det först tyst, sen sa man just att "man inte hade dessa delar hemma-men det skulle gå bra o beställa etc etc". Killen var svävande om att man nu kör med "annan modell", jag undviker att spekulera och Trend själva är naturligtvis välkomna med synpunker/inlägg här.

Däremot kan väl du greven ge oss en hint om det angivna värdet före/efter intullning av nämnda aw 6200.
Har konkursförvaltaren satt detta värde på en fabriksny maskin, eller är det firman själva som uppgivit detta värde till konkursförvaltaren, jag vet själv vad fabriken tar och de värden som anges i förteckningen ger mycket stora frågetecken.

Sen skriver du i din tråd om kinesbesöket med dito reparationer av reklamations-pumpar, jag antar att du ev kommer att sälja ut dessa som har reparerats, vilket pris kommer dessa att ha och vilka garantier kommer du att ge, om så sker skulle detta vara intressant att veta i jämförelse med kk-auktionen med dito åtanganden i garantifrågor etc.

Har rättat mitt inlägg ovan då annonsen på blocket försvann under natten, kommentarer överflödiga.


hej art.

yes jag har nu ett antal nya maskiner som varit monterade men med gas läcka mestadels i v växlaren + en del med pcb problem. nu sitter det nya pcb med nya programm varan o även nyg japanska temp givare + nya växlare i dessa. dom har varit monterade men demonterats. ej varit i drift. dessa skall nu efter rep slumpas iväg billigt men med fulla garantier.

in tullnings pris bör vara 790 usd vid stora inköp !!!!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
Ang priset ,har jag blivit erbjuden att köpa dessa pumpar för ung detta pris ( via en som importerar andra varor från Kina)

mycket märkligt då jag betalar själv vid inköp på 100 st 790 usd + frakt tull moms+ inrikes frakt




 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D          faan jag mÃ¥ste blivit utsatt för ett blÃ¥sningsförsök när dom skickade ett mail ang en nästan exakt likadan pump för 4300:- hemma här i Sverige.......

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
Tack för klargörandet ArtDeco

Varningen som du utfärdat är helt riktig eftersom man av okunninghet kan bli utan service/reservdelar.
Auktionsfirman far ju inte med osanning när man klart och tydligt framhåller att maskinen är garantilös.
Vad som däremot borde avlägsnas omedelbart är texten om reservdelar och service eftersom man inte har avtal på detta.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
Fick ett PM från en ny medlem som registrerade sig idag, jag väljer att lägga ut detta PM här då det innehåller bra info och ger en inblick i hur rörigt det kan bli för den oinvigde konsumenten. Jag väljer att låta medlemmen vara anonym pga att det var ett PM.

Tack för information kring fomapumparna på netauktion. Har läst lite kring detta tidigare och är lite intresserad att köpa en luftvattenpump. Är ny här och har inte hunnit läsa så många sidor och är väldigt tidigt i min beslutsprosess, hittade annonserna på blocket och där började det hela. Jag förstår verkligen inte riktigt det är med vem som sköter servicen samt att det inte är någon garanti på det som köps. Måste ju kunna få fram delar om något händer. Får man verkligen göra så här?

SVAR: Ja, på en kk-auktion finns inga garantier i någon form, man köper helt på egen risk och oftast ex moms som ska räknas in.

Kan det vara Heatpump Scandinavia i Bengtsfors som säljer pumparna egentligen?
http://www.heatpump-scandinavia.se/
http://www.allabolag.se/5567853808
Det är märkligt att det står att det är ett bolag som avvecklas eftersom Heatpump i Bengtsfors är nystartat
.

Svar: Du har blandat ihop 2 företag med samma inriktning. Firma 1=Foma energy gick i kk under Maj, under samma månad startas firma 2 Heatpump upp med delar av samma styrelse, du kan se skillnaden på org-nummer och vissa detaljer.
Bra länk som fanns i mitt 1:a inlägg är: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=24264.0;all


Efter lite googlande lyckades jag hitta vem som ligger bakom detta bolag.
Den ene är den VD för FOMA Norge AS.
http://www.summa.no/index.php?cmd=show_company&kundenr=68968
Den andre personen är VD på Centralvac i Åmål som ägs av FOMA Norge AS enligt allabolag.se Det är som är märkligast är att FOMA säger att de inte säljer värmepumpar men gör det ändå fast det går via netauktion. Jag får det inte riktigt att stämma med det du skriver. Kanske ringer till Heatpump i Bengtsfors eller så kanske det är bäst att inte ringa alls och låta bli och handla av någon som ger garanti. Har du nånn bättre information hur det ligger till?


Svar: Du har själv bidragit till en del av svaret avseende röran med vem är vem och vilket företag är vid liv.
De Foma AW 6200 som ligger på blocket via netauktion är alltså Foma energy:s konkurslager som Heatpump INTE ska ha någon del i, men det är klart att det kan ha gått annorlunda till med tanke på vad du snubblat på. Jag kommer att pm:a om andra som ger garantier m.m där priserna är ink moms.

Stort tack för intressanta länkar.

Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
.....då sa han att det fanns drygt 1000 pumpar i konkurslagret, som ligger på industrigatan i bengtsfors.

Inventeringslistan anger 357 st kompletta paket av olika modeller samt tillkommande 220 st från "Norge" som inte skulle ha räknats med inledningsvis. Oavsett version så blir det bara 557st så vem har då bidragit med över 400 extra paket....
EDIT: Felaktighet i detta inlägg, dubbelkoll av invetarielista ger följande:

"Svenska" Foma hade 144 st paket i olika modeller, allt annat var olika kit och delar.
"Norska" Foma (överstruken i inventarielistan) hade 134 st paket i olika modeller, allt annat var olika kit och delar.
Totalt då 278 st paket i konkursboet.
« Senast ändrad: 12 november 2009, 10:27:56 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Lasse71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Det bör väl vara 68 paket? Enligt FOMA´s websida är 144138 o 144140 monteringspaket o inte pumpar. Frågan du ställer Art Deco är befogad vart kommer alla pumpar från om inte FOMA´s konkurs?

Utloggad Lasse71

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Kollade med netauktion och fick följande svar.

"Det är mycket riktigt att Foma Sverige gick i konkurs. Kvar finns värmepumpar som var avsedda för den svenska marknaden men ägaren är Heatpump. Foma Norge har beslutat att reservdelar skall finnas under en period och detta sköts av Heatpump. Foma själva är dock ej intresserade av fortsatt verksamhet med värmepumpar, därav säljs lagret ut. Netauktion har i uppdrag av Heatpump att sälja ut pumparna."

FOMA bolaget Heatpump i Bengtsfors säljer alltså ut ett restparti av pumpar och dessa säljs utan garanti på netauktion. FOMA i Norge har dock beslutat att Heatpump skall erbjuda reservdelar. Detta är bra nyheter för de som har FOMA pumpar för då vet de ju vart de skall vända sig för att få hjälp med service och reservdelar.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!