Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: SÃ¥ här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?  (läst 39285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad N!klas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Hej!

Så, jag har under en tid loggat diverse temperaturer här hemma.
Se http://eservice.no-ip.org:85/temps/

Har länge velat logga el-förbrukning också så jag gjorde slag i saken.
Min mätare hade många år på nacken och körde med snurrande skiva. Istället för att köra med reflexdetektor så tog jag i och bytte ut hela mätaren till en Kamstrup 382, 3-fas elmätare från affären här. På så sätt fick jag 1000 pulser per kWh via S0. Den gamla mätaren jobbade med 150 varv med skivan per kWh. På tok för låg upplösning för min smak.

Jag fick hem mätaren och den byttes snabbt. Efter några dagar fick jag hem min räknare för 1-wire-nät.
Hobbyboards säljer den bl.a. Jag köpte dock min i en svensk internetbutik.

Jag kopplade direkt in mig på S0+ och S0-
S0+ till +5v och S0- till A på räknaren.

Det fungerade INTE så bra. Jag fick på tok för många pulser. Det stämde inte alls med aktuell förbrukning. Jag slet mitt hår i många timmar och testade diverse lösningar.

Detta står om S0-utgången i manualen:
"Parallellt med lysdioden finns en galvaniskt skild pulsutgång
för S0-pulser.
Mätaren sänder 1000 pulser per kWh med en nominell
pulstid på 30 ms."

Det funkade alltså inte. Efter några timmar så hittade jag en annan teknisk beskrivning (se sista sidan i denna pdf) av elmätaren och hittade då information om de 6 hålen där man kan plugga in extrautrustning till mätaren.
Hål 1 = gnd och hål 3 = pulsutgång.

Detta står om hål nummer 3 i manualen:
"Pin 3 Pulse out
For pulse transmission.
Active high: Internally 100 kOhm pull-up resistor to supply.
Max voltage: 3.6V (Gnd is reference)
Minimum voltage: 0 V. (Gnd is reference)
Active low: Max current: 3 mA."

Jag kopplade då pin 1 (GND) till A och pin 3 (pulse out) till +5v på räknaren.
Det funkade då precis som det skulle!

Inte så snyggt.. men det fungerar. ;)


SÃ¥, slutresultatet blev detta:




Aktuell förbrukning för de senaste 12 och 24 timmarna finns här:
http://eservice.no-ip.org:85/temps/energi/energi-12h.png
http://eservice.no-ip.org:85/temps/energi/energi-24h.png

Graferna uppdateras var tredje minut. Jag loggar även antalet pulser in i en mySQL-databas samtidigt så att jag skall kunna göra vad jag vill med loggad förbrukning.

Jag har stått vid displayen på elmätaren och tittat. Precis när den slagit om en kWh så har jag tagit ut värdet från räknaren. På så sätt kan jag se i realtid exakt vad mätaren står på utan att behöva ha fysisk tillgång till mätaren. Som det är nu stämmer det precis med antalet pulser. :)
Se http://ext.e-service.se/el.asp

Kör alltså allt via samma 1-wirenät som temperatursensorerna. Använder OWFS för att läsa av det som finns på 1-wirenätet.

Har dock ingen värmepump. Vanliga och asgamla el-element som suger i sig ett par tusen kWh per år. ;)

SÃ¥, det var min historia.
« Senast ändrad: 24 april 2008, 23:48:17 av N!klas »

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
Tjusigt!

Önskar att jag oxo kunde detta med sql..... :(
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Min nya logger som fixar det där utan problem är klar på någon vecka, de som är intresserade av ett tidigt ex kan registrera sig (skapa ett nytt konto) i webshopen www.varmepumpsforum.com/catalog och se till att markera att ni vill ha nyhetsbrevet, så kommer ett meddelande så snart de är färdiga för leverans.

Den nya loggern kan i grundutförande logga samma typ av tempgivare som "den gamla" loggern använder sig av, och dessutom 2 st elmätare via pulsutgången.
Loggningen kan ske utan att PC:n är igång, och man kan även ansluta den till sitt lokala nätverk och få alla mätdata uppladdade till en onlinetjänst.

Mer info kommer så snart försäljningen kan starta.

Priset är inte riktigt spikat, men mitt mål är att bygga en så billig, men bra, produkt som möjligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad N!klas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Min nya logger som fixar det där utan problem är klar på någon vecka, de som är intresserade av ett tidigt ex kan registrera sig (skapa ett nytt konto) i webshopen www.varmepumpsforum.com/catalog och se till att markera att ni vill ha nyhetsbrevet, så kommer ett meddelande så snart de är färdiga för leverans.

Den nya loggern kan i grundutförande logga samma typ av tempgivare som "den gamla" loggern använder sig av, och dessutom 2 st elmätare via pulsutgången.
Loggningen kan ske utan att PC:n är igång, och man kan även ansluta den till sitt lokala nätverk och få alla mätdata uppladdade till en onlinetjänst.

Mer info kommer så snart försäljningen kan starta.

Priset är inte riktigt spikat, men mitt mål är att bygga en så billig, men bra, produkt som möjligt.

Jag är möjligtvis intresserad. Snackar vi 1-wire? Loggar den tid mellan pulser också eller får man ta hand om det själv?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
1-wire kommer bara att användas till dallas tempgivare, i övrigt är det "smarta" givare eller ingångar som kommer att sköta mätningarna.
Mer info kommer som sagt var när jag har en färdig produkt att lansera.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Har länge velat logga el-förbrukning också så jag gjorde slag i saken.
Min mätare hade många år på nacken och körde med snurrande skiva. Istället för att köra med reflexdetektor så tog jag i och bytte ut hela mätaren till en Kamstrup 382, 3-fas elmätare från affären här. På så sätt fick jag 1000 pulser per kWh via S0. Den gamla mätaren jobbade med 150 varv med skivan per kWh. På tok för låg upplösning för min smak.


Du kommer väl snart att få en mätare som klarar fjärravläsning från din nätleverantör och då lär väl inte den här kopplingen fungera........ eller vad tror du ?
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Så här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?
« Svar #6 skrivet: 26 april 2008, 08:02:42 »
Du kommer väl snart att få en mätare som klarar fjärravläsning från din nätleverantör och då lär väl inte den här kopplingen fungera........ eller vad tror du ?
Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du kommer väl snart att få en mätare som klarar fjärravläsning från din nätleverantör och då lär väl inte den här kopplingen fungera........ eller vad tror du ?
Sc:,h Sc:,h Sc:,h


Vad är det som är fel ????

Av bilden att dömma så har han bytt mätaren vid elcentralen och det är väl nätlevarentören som sköter den. Men han kanske har ytterligare en mätare efter nätleverantörens mätare. Men det framgår inte av bild eller inlägg.
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad N!klas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Elmätaren är min. Inget elbolag skall lägga sina fingrar på den. Elbolaget tar hand om mätaren som går på hela gården så nej, de kommer inte byta ut min mätare. ;)

Om de hade gjort det så hade jag försökt få tillgång till S0. Vissa elbolag går med på att man kopplar in sig där.
« Senast ändrad: 26 april 2008, 09:08:45 av N!klas »

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Så här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?
« Svar #9 skrivet: 26 april 2008, 09:20:56 »
Av bilden att dömma så har han bytt mätaren vid elcentralen och det är väl nätlevarentören som sköter den. Men han kanske har ytterligare en mätare efter nätleverantörens mätare. Men det framgår inte av bild eller inlägg.
Det är väl ingen människa (med vettet i behÃ¥ll) som byter ut nätägarens elmätare?  Det är väl klart att man antar att det är en undermätare han har installerat.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad roli

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Särö / Kungsbacka
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Så här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?
« Svar #10 skrivet: 26 april 2008, 10:33:00 »
Man skall inte ta allt för givet....................
Bioline20 14 kW -10 tidigare: (EcoTec A3-97 15 kW), TMV Alpha Keram UB, luftmatning, 11,3 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ acktank med 4 slingor, 4-vägs shunt med CBJ.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Så här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?
« Svar #11 skrivet: 26 april 2008, 13:44:46 »
Citat från: ridax
Det är väl ingen människa (med vettet i behåll) som byter ut nätägarens elmätare?
Man skall inte ta allt för givet....................
DÃ¥ skulle du vara undantaget dÃ¥?  Det är väl klart att man antar att en normal människa inte ger sig pÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ dumt som att byta ut elbolagets elmätare?  Om nÃ¥gon skulle fÃ¥ för sig att ge sig pÃ¥ en sÃ¥dan sak, sÃ¥ undrar man vad det är för mening med att installera den nya elmätaren överhuvudtaget?  DÃ¥ är det väl lika bra att koppla förbi elmätaren och helt strunta i vilken förbrukning man har, eller?  Efter att ha bytt ut elmätaren sÃ¥ skulle personen ifrÃ¥ga vara extra dum och fotografera det och lägga ut det här till allmänt beskÃ¥dande?

Du får ursäkta, men antagandet att det var en undermätare, var inte speciellt avancerat...



Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad N!klas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Nej, elbolagets mätare rör jag inte (utan tillåtelse). Riktigt så borta är jag inte. ;)

Utloggad guran54

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 175
  • Karma +0/-0
    • Comfortzone ce-50 logg
SV: Så här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2008, 10:54:35 »
Hej!

Så, jag har under en tid loggat diverse temperaturer här hemma.
Se http://eservice.no-ip.org:85/temps/

Har länge velat logga el-förbrukning också så jag gjorde slag i saken.
Min mätare hade många år på nacken och körde med snurrande skiva. Istället för att köra med reflexdetektor så tog jag i och bytte ut hela mätaren till en Kamstrup 382, 3-fas elmätare från affären här. På så sätt fick jag 1000 pulser per kWh via S0. Den gamla mätaren jobbade med 150 varv med skivan per kWh. På tok för låg upplösning för min smak.

Jag fick hem mätaren och den byttes snabbt. Efter några dagar fick jag hem min räknare för 1-wire-nät.
Hobbyboards säljer den bl.a. Jag köpte dock min i en svensk internetbutik.

Jag kopplade direkt in mig på S0+ och S0-
S0+ till +5v och S0- till A på räknaren.

Det fungerade INTE så bra. Jag fick på tok för många pulser. Det stämde inte alls med aktuell förbrukning. Jag slet mitt hår i många timmar och testade diverse lösningar.

Detta står om S0-utgången i manualen:
"Parallellt med lysdioden finns en galvaniskt skild pulsutgång
för S0-pulser.
Mätaren sänder 1000 pulser per kWh med en nominell
pulstid på 30 ms."

Det funkade alltså inte. Efter några timmar så hittade jag en annan teknisk beskrivning (se sista sidan i denna pdf) av elmätaren och hittade då information om de 6 hålen där man kan plugga in extrautrustning till mätaren.
Hål 1 = gnd och hål 3 = pulsutgång.

Detta står om hål nummer 3 i manualen:
"Pin 3 Pulse out
For pulse transmission.
Active high: Internally 100 kOhm pull-up resistor to supply.
Max voltage: 3.6V (Gnd is reference)
Minimum voltage: 0 V. (Gnd is reference)
Active low: Max current: 3 mA."

Jag kopplade då pin 1 (GND) till A och pin 3 (pulse out) till +5v på räknaren.
Det funkade då precis som det skulle!

Inte så snyggt.. men det fungerar. ;)


SÃ¥, slutresultatet blev detta:




Aktuell förbrukning för de senaste 12 och 24 timmarna finns här:
http://eservice.no-ip.org:85/temps/energi/energi-12h.png
http://eservice.no-ip.org:85/temps/energi/energi-24h.png

Graferna uppdateras var tredje minut. Jag loggar även antalet pulser in i en mySQL-databas samtidigt så att jag skall kunna göra vad jag vill med loggad förbrukning.

Jag har stått vid displayen på elmätaren och tittat. Precis när den slagit om en kWh så har jag tagit ut värdet från räknaren. På så sätt kan jag se i realtid exakt vad mätaren står på utan att behöva ha fysisk tillgång till mätaren. Som det är nu stämmer det precis med antalet pulser. :)
Se http://ext.e-service.se/el.asp

Kör alltså allt via samma 1-wirenät som temperatursensorerna. Använder OWFS för att läsa av det som finns på 1-wirenätet.

Har dock ingen värmepump. Vanliga och asgamla el-element som suger i sig ett par tusen kWh per år. ;)

SÃ¥, det var min historia.
Jag kopplade direkt in mig på S0+ och S0-
S0+ till +5v och S0- till A på räknaren.

Detta leder till att batteriet på dual counter i princip kortsluts för varje puls ...

Du behöver ett motstånd mellan +5V & S0+...

Min CE-50 logg finns på http://comfortzone.servehttp.com

Utloggad N!klas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Så här loggar jag. Kamstrup 382 - intressant info kanske?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2008, 12:05:13 »
Jasså? Vad för motstånd? :-) *noll koll*

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!