Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rördimension  (läst 10224 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Matiasm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land, Finland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solvärme=Värmepump
Rördimension
« skrivet: 07 april 2008, 22:30:38 »
Hej !

Jag håller på att installera en Nibe1135 8kW samt radiatorer och har en fråga om rör dimensioner.
Systemet har både golv värme och radiatorer.
Till största delen ska huset värmas av radiatorer.

Jag har 5 st element på vinden ca 50m2 i ett dåligt isolerat hus.
dit vill rörmokaren dra en 15mm stigare... är inte det lite väl klent?

På nedre våningen vill han också ha 15mm stigare till 4 st ganska stora element purmo k22 1200*450, räcker 15mm ?

Han säger att det inte behöver vara grövre rör än så, det är ju så små hål i termostaterna så 15mm räcker långt...
jag är av en lite annan åsikt... men han har ju hållit på i 30+ år, men man undra ju....

Vad är nackdelen med för klena rör ? måste man ha större cirkulations pump om man har klenare rör ?

Mvh
Matias
Nibe 1135-8 med 300l vb, 160m borra
ca 150m2 uppvärmd yta med lÃ¥gtemp elemet +golvvärme i hall  och badrum
Ventilation Enervent pingvin FTX med frikyla och vattenvärme.
Ã…land

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Rördimension
« Svar #1 skrivet: 07 april 2008, 23:00:31 »
Nackdelen med för klena rör är att man får för hög strömningshastighet, men det är nog inget problem med 15mm i ditt fall.
Radiatorvattnet strömmar ganska långsamt om du jämför med hur vattnet strömmar när du öppnar en kran för fullt i tvättstället.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördimension
« Svar #3 skrivet: 08 april 2008, 08:05:01 »
Låt honom för guds skulle inte dra 15 mm stammar! Det funkar inte bra.
Minst 18 mm, men helst 22 då de rören och rördelarna inte kostar så just nåt mer. (18 mm är en udda storlek)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Matiasm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…land, Finland
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solvärme=Värmepump
SV: Rördimension
« Svar #4 skrivet: 08 april 2008, 20:40:27 »
och vad ska jag säga som mot argument mot 15mm, förutom det är jag som betalar sÃ¥ det är jag som bestämmer  fiR:
Skulle gärna ha ett bra argument för grövre rör, han sa att jag var gammal modig när jag skulle ha grova stam rör !

Jag kan en del om värmepumpar men inte så mycket om radiatorer och rör dimensioner samt flöden i dessa.
(och orkar/hinner just nu inte läsa in mig på det)

Mvh
Matias
Nibe 1135-8 med 300l vb, 160m borra
ca 150m2 uppvärmd yta med lÃ¥gtemp elemet +golvvärme i hall  och badrum
Ventilation Enervent pingvin FTX med frikyla och vattenvärme.
Ã…land

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördimension
« Svar #5 skrivet: 09 april 2008, 13:30:58 »
Följ länken i tidigare inlägg, skriv ut artikeln och visa honom.
Säg sen att du inte vågar chansa, även om det kanske skulle gå, du kommer inte att ångra dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Rördimension
« Svar #6 skrivet: 09 april 2008, 21:57:20 »
När jag installerade vattenradiatorer följde jag anvisningarna i "VVS-Installatörernas Teknikhandbok 2006". Där står för värmepumpsanläggningar vad olika dimensioner av kopparrör kan överföra för effekt (vid rimligt vattenflöde):
12mm-0,7kW, 15mm-1,5kW, 18mm-2,7kW, 22mm-5,0kW.
Jag klarade mig med 15mm och 12 mm rör med mitt distributionssystem. Jag ligger på gränsen i ett par fall, men har inte uppmätt något temperaturfall eller behövt köra cirkulationspumpen så det blivit något brus i radiatorerna.
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rördimension
« Svar #7 skrivet: 09 april 2008, 22:59:40 »
Mmm, men det gäller att räkna på höga flöden när man har lågtempsystem, allt beror på hur man räknar, och tittar man på fel tabell så blir beräkningen fel.

För mig, med dimensioneringsprogrammet som stöd så såg jag att 15 mm var precis gränsfall för mina 2 radiatorer i vardagsrummet, egentligen blev det lite för klent (och det märks också), men jag vill inte borra två extra hål genom trossbotten för att få det optimalt...
(hade dessutom bara några dm 15 mm rör fram till radiatorerna)

Det blev t.o.m så att 22 mm var för klent på ena sidan huset, där vi hade 7 radiatorer på samma slinga... Så helt perfekt är det inte trots att jag använt beräkningsprogram som stöd när jag dimensionerade mitt system.

Jag kan dessutom tillägga att jag sett "smärre" problem p.g.a. de genvägar jag tog för att slippa dra sÃ¥ grova ledningar som programmet egentligen ville att jag skulle göra, de gÃ¥r att leva med, men jag undrar hur det hade gÃ¥tt med 15 mm överallt...  :-\

Att dra 15 mm rör lång väg (upp till vinden) och driva 5 radiatorer med detta är inte vettigt.

15 mm rör räcker max till 2 av de stora radiatorerna nere.
« Senast ändrad: 09 april 2008, 23:03:06 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Rördimension
« Svar #8 skrivet: 10 april 2008, 00:12:41 »
grova rör

FÖR:
större vattenvolym
lättare att trimma in, och inte fÃ¥ för stora ändringar pÃ¥ andra element om man tillfälligt  vill sänka tempen pÃ¥ nÃ¥t elment (tex sovrum).
lägre flödeshastigheter: tystare
mindre motstånd: mindre watt till cirkulationspump (det kanske till o med går att räkna hem?)
möjlighet att kompletera med nåt element i framtiden, utan att stammen plötsligt blir för klen.

EMOT
dyrare
Kan vara vissa problem (som i Rickards fall) med montering.



Mitt råd är dra så grova rör du kan o har råd med o tänk över om det kan bli framtida tillbyggnader eller dylikt.

Lyssna inte på rörmokarn o hans "små hål i termostaterna" man brukar ju helst försöka undvika termostater i kombination med bergvärmepumpar (o vissa elpannor)









160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!