Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: VEDPANNA  (läst 31553 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Homer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedkungen
VEDPANNA
« skrivet: 28 januari 2007, 09:48:33 »
Hej ja har en värmebaronen vedulux frÃ¥n 2001 och 2 st ack tankar pÃ¥ 500 l st desutom är det 125 l i pannan sÃ¥ sammanlagt 1125 l vatten o värma upp.Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av ved eldning ?Hur ofta brukar man fÃ¥ elda ?? om jag slänger in en fet laddning med bränne innan jag gÃ¥r o lägger mig sÃ¥ stÃ¥r pannan pÃ¥ ca 50 grader när man kommer upp pÃ¥ morgonen o dÃ¥ e det dags att elda igen men dÃ¥ hinner det inte gÃ¥ upp till 80 grader sÃ¥ när man kommer hem frÃ¥n jobb dÃ¥ fÃ¥r man bo i pannrummet för att elda upp allt till 80 igen tycker det e ganska mycket jobb  :-\.Har hört andra som eldar med ved dom eldar max en g per dag

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
SV: VEDPANNA
« Svar #1 skrivet: 28 januari 2007, 09:58:02 »
Beror ju helt på ute temp storlek på huset osv Farsan värmde sitt hus med ved förrut ca 200 kvadrat 3 kubiks acc då räckte det med en gång per dygn vid normal kyla -10 ºC men vid -20 ºC fick elen gå in och spetsa ett par timmar innan man kom hem och hann ladda in igen sen krävdes det ju ett par timmars eldande för att få upp tempen igen.
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhÃ¥l)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör frÃ¥n sfinx.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: VEDPANNA
« Svar #2 skrivet: 28 januari 2007, 10:28:11 »
Eldar du så att tankarna blir 80 grader i toppen och i botten?

Testa att köra upp temperaturen i tankarna till 90 grader uppe och nere.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: VEDPANNA
« Svar #3 skrivet: 28 januari 2007, 11:02:26 »
.Är det nÃ¥gon som har erfarenhet av ved eldning ?Hur ofta brukar man fÃ¥ elda ?? om jag slänger in en fet laddning med bränne innan jag gÃ¥r o lägger mig sÃ¥ stÃ¥r pannan pÃ¥ ca 50 grader när man kommer upp pÃ¥ morgonen o dÃ¥ e det dags att elda igen men dÃ¥ hinner det inte gÃ¥ upp till 80 grader sÃ¥ när man kommer hem frÃ¥n jobb dÃ¥ fÃ¥r man bo i pannrummet för att elda upp allt till 80 igen tycker det e ganska mycket jobb  :-\.Har hört andra som eldar med ved dom eldar max en g per dag

Känner igen problemet sedan min tid som vedeldare. Du har för liten acktanksvolym i förhållande till husets energibehov vid kyla. Det man kan göra är att utöka tankvolymen eller låta elpatroner gå in och stötta vid sjunkande temp.
Hade själv elpatronslösningen och detta är ju inte så ekonomiskt huvuddunk
Efter installation av VP minskade min elförbrukning jämfört med då jag eldade ved. ;D
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VEDPANNA
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2007, 11:20:15 »
Hej .
Har du motor shunt ?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VEDPANNA
« Svar #5 skrivet: 28 januari 2007, 12:32:36 »
Citera
Hade själv elpatronslösningen och detta är ju inte så ekonomiskt
Efter installation av VP minskade min elförbrukning jämfört med då jag eldade ved.

Elaptron och vedeldning är att utmana ödet!! Det är många som använt massor med el trots vedeldning!!!


Ökar han vattenvolymen, tar det ändå längre att fulladda ackarna... man ska riktigt hög effekt på pannan om det ska funka smidigt med jättestro vattenvolym!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad siby

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: TimrÃ¥
  • Antal inlägg: 313
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar HD och värmepumpar!
SV: VEDPANNA
« Svar #6 skrivet: 28 januari 2007, 12:58:25 »
Citera
Hade själv elpatronslösningen och detta är ju inte så ekonomiskt
Efter installation av VP minskade min elförbrukning jämfört med då jag eldade ved.

Elaptron och vedeldning är att utmana ödet!! Det är många som använt massor med el trots vedeldning!!!


Ökar han vattenvolymen, tar det ändå längre att fulladda ackarna... man ska riktigt hög effekt på pannan om det ska funka smidigt med jättestro vattenvolym!

Dom vedolux jag sett ligger på 40 eller 50 KW och det är ju skapliga vedpannor tycker jag. Eldningstiden borde inte bli orimligt lång trots större acktanksvolym.

Frånsett detta så tycker jag att en rätt dimensionerad värmepump är oslagbart. Thumbsup ;D ;D

MVH SIBY
Thermia Diplomat 8  170m borra 15 radiatorer 100l volymförstorare 1 1/2 plans villa med källare 120m2 +85m2 biyta byggÃ¥r 1940 självdragsventilation SolfÃ¥ngare SFINX 30 vacuumrör. Läge: TIMRÃ… lite norr om Sundsvall.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: VEDPANNA
« Svar #7 skrivet: 28 januari 2007, 13:02:23 »
Ska man elda ved så ska man nog ha en KRAFTIG panna...... farsan eldar med en Baxi perifial solo innova tror den var på 30kw han eldar mot 2st 750l tankar en brasa så har han laddat bägge tankarna till ca 90 grader men pannan rymmer mkt ved. När det är kallt som idag så eldar han en brasa morgon och en kväll men då är huset ett dåligt isolerat timmerhus. Förövrigt så har han shuntautomatik som funkar perfekt han får fin och jämn temp inne i huset samt att han upplever att det går mindre ved oxå.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: VEDPANNA
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2007, 13:18:05 »
Jag hade också shunt och ute-/ rums-givare under dom år jag eldade ved. Det var enormt bra...

Var det utkylt höjde man shunten från lägenheten, smidigt och lättsamt.

Jag eldade i många många år UTAN ack... snacka om att det kunde va kallt på morron.....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VEDPANNA
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2007, 14:53:56 »
Hej
en motor shunt med innegivare skulle det va lag på att ha ... alla som har vatten buren väme skulle va tvingad att montera in en sån....

den spar energi som stryk + att värme systemet oftast börjar funka betydligt bättre
1000 liter vatten ska banne mig räcka över natten ,annars får du tilläggs isolera rejält

min kusin hadde 1000lit i en gammal bya skola Ã¥ det funkade super bra..kÃ¥ken va pÃ¥ ca 300m2 i ett plan med full vind uppe pÃ¥ som inte va inredd Ã¥ 1000 liter fixade att värma det över natten 


Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: VEDPANNA
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2007, 15:57:25 »

1000 liter vatten ska banne mig räcka över natten ,annars får du tilläggs isolera rejält


1000L vad? 10 gradit vatten?
Om vi inte vet hur varmt det blir i tankarna när han eldar så kan vi ju inte säga hur länge det ska räcka.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Homer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedkungen
SV: VEDPANNA
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2007, 18:02:45 »
Hej alla som svarat mig o alla andra med... Nr 1: på ackarna sitter det 3 st tempar en uppe en i mitten o en längst ner och ja eldar upp dom till 80 grader Nr 2:nu har ja inte använt mina element på jättelänge så ackarna stod på 18 grader idag när jag bestämde mig för att ge det en chans till .har eldat på full patte sedan kl 12 30 o snart e allt uppe på 80 :D Nr 3: ska man vrida chunten på max eller ska vrida upp elementen på max o styra värmen från chunten?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: VEDPANNA
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2007, 18:35:58 »
hej 
shunta ut ca 50-55 max  pÃ¥ systemet max styr tempen sen med radiatorerna....

fast ta å köp en motor schunt så slipper du alla problem...den kostar ca 3000kr å sen slipper du alla problem den sköter om allt på egendhand...


hur stor effekt har din pannna 25,30 eller 40 kw

har du en panna på 25 kw är den på gnällen liten 30-40 tycker jag e lagom då bör det räcka med en tänd brasa + ett rejält i lägg så ska du ha 80-90 i tankarna
går det trögt att ladda in i tankarna ?
jag undrar om du har en laddomat som sköter om laddningen in till tankarna ???
har du inte det så skaffa en sån med den e värd varenda kr ...

har du bra med effekt 30kw å över ska det gå fort att ladda tanken på nån timme,gör det inte det så tror jag att det är felkopplat
du kan ju kolla på nån av dom större pannproducenterna å kolla hur dom löst det med rör dragningen till tankar å hur rören sitter,,,värmebaronen tror jag brukar ha bilder på systemet


« Senast ändrad: 28 januari 2007, 19:31:31 av R407 »

Utloggad Homer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedkungen
SV: VEDPANNA
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2007, 20:53:10 »
Hej. Jag har ingen motor shunt , det stÃ¥r max effekt med ved 35 kw. Nu har jag nästan fÃ¥tt upp det till 80 men det stÃ¥r nästan stilla pÃ¥ den ena tanken 74 grader Jag har startat elementen och jag shuntar ut 44 och fÃ¥r tillbaka 40 det e väl ganska bra  Thumbsup ja pratade med en som sa att man inte ska ha termostater pÃ¥ sina element men det verkar helknasit för om ja eldar i min kamin dÃ¥ blir det asvarmt om man inte har termostater .Skulle man stänga elementen dÃ¥ fÃ¥r man asa upp sig nÃ¥n gÃ¥ng pÃ¥ natten o vrida pÃ¥ dom igen hej svejs

Utloggad Homer

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vedkungen
SV: VEDPANNA
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2007, 20:54:16 »
Hoppsan,,,ja glömde fråga vad en laddumat är

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!