Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nyinflyttad till hus-73 "sommarstugelukt" plint/källare - MASSA frÃ¥gor!  (läst 2942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Nybliven medlem och mitt första inlägg här, men misstänker redan nu att det kommer bli åtskilliga timmar på forumet. tummenupp Ursäkta långt inlägg men skulle vilja få tips på hur vi kan bli av med lukt, förbättra inomhusklimat, värmesystem och bolla eventuell ombyggnation.

Vi har precis flyttat in i ett 1½ planshus med inredd källare, byggt -73. Källaren täcker ca 2/3 av golvytan och resten är "plintlängor" som går parallellt, alltså är en sida öppen utåt mot omgivningen (andra hållet är källaren). Dessa gör att huset ligger ca 1-1,8m ovanför mark.

Huset är i bra skick och två besiktningsmän hade inget direkt att anmärka på; Nya 3-glas fönster installerades runt 2012 och taket blev då också omlagt med bandtäckt plåt och extra takisolering. Original uppvärmningstyp är oljefyllda elradiatorer (~2000) men huvudsakliga uppvärmning sker med två LLVP (-08, -10), en i källare och en på 1a-plan, ny VV-beredare Nibe 300 Compact. Totalt ca 17000kWh/år med 2+3 personer +2 stora hundar. Vi har självdrag i hela huset med originalventiler på 1a-plan och några extra insatta i källarplan och ½plan samt mek köksfläkt och Pax i badrum. Bifogat ritningar som stämmer hyfsat. Rött=LLVP, källare visas ej men är nedanför svängda trappan.

Vi känner en lukt tydligt i hela 1a planet. ½-planet målades om förra året och källaren luktar just "källare"/instängt men mindre än och skiljer sig även från 1a planet som alltså är anledningen till detta inlägg. Min fru beskriver 1a-planslukten efter att ha läst på nätet som främst "sommarstugelukt" eller möjligen mögel, men troligtvis inte. Denna lukt är mest i sovrummet som också ligger på plintgrunden (utanför källaren). Tilläggas kan också att tidigare ägare hade två stora hundar vilket av egen erfarenhet kan göra att det luktar unket/instängt. Vi kommer från en "nyproducerad" lägenhet och upplever inomhusklimatet som fuktigt.

Har någon en möjlig förklaring till lukten med hänsyn till konstruktion?

Just i skrivandets stund står två ozonfläktar och kör som vi fått lånat av svärfar så vi hoppas lukten försvinner till största del av det, men vi vill ändå ha ett bra inomhusklimat och jag funderar på om en modern ventilation skulle passa och skulle vilja få råd om "bästa" lösningen för oss? FTX, mek. frånluft? värmeväxlar-ventilation? Eftersom vi "ändå" funderar på att lägga nytt golv på plan 1 och göra takkupa och ändra planlösning på plan 2, funderar jag på om man skulle lägga tunnaste vattenburna golvvärmen på plan 1 tillsammans med nytt värmesystem. Är det en dålig idé? Vad hade ni gjort i vår situation? Takhöjden är som det brukar vara på 70-talshus, 220cm?

Som ingenjör tycker jag LLVP är imponerande, men ogillar att se dem, höra dem och den ojämna värmefördelningen, ännu mer min fru. Därför är ovanstående främst ur komfort/klimat/estetik-aspekt och inte för att kunna räkna hem en investering på kortast möjliga tid, även om vi inte är "gjorda av pengar".

Hoppas få igång en diskussion med er som har erfarenhet! Tack så länge.
mvh Smillan1000

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Gissar att huset har självdragsventilation, det brukar inte räcka för att få tillräckligt luftomsättning.
Själv kör jag med Fresh och PAX fläktar i badrum/tvättstuga som får gå på lågvarv jämnt och högvarv när det blir fuktigare.

Jag tänker följa denna tråden då jag har sommarstugelukt i just fritidshuset, där har jag i sommar stoppat in en varvtalsregulator på befintlig frånluftsfläkt.
Tidigare gick fläkten då lyset var tänt, men jag vill ha kontinuerligt omsättning + undertryck i huset.
Kommer följa upp om lukten i fritidshuset blir bättre med tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Som ingenjör tycker jag LLVP är imponerande, men ogillar att se dem, höra dem och den ojämna värmefördelningen, ännu mer min fru.

Syftningsfel eller?  ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Syftningsfel eller?  ;)

Haha, hoppsan. Ja var inte riktigt så det skulle tolkas.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kom hem efter jobbet och har haft två ozonfläktar igång, helt klart bättre men inte 100 så ska köra imorgon också på lite högre effekt.

Däremot är det fuktigt, vilken typ av ventilation skulle ni kollat extra på?

Carl N, du nämnde att du ville ha undertryck inne, varför? Borde man inte vilja ha övertryck för att minimera att fukt vandrar utifrån och in genom väggarna?

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Kommer lukten från krypgrunden (ligger huset verkligen 1 - 1.8 meter över mark?) så är ett sätt att se till att golvmaterialet är helt tätt nedåt, det innefattar att avlägsna alla ytmaterial, trösklar, golvlister o.s.v. och se till att det är totalt dragfritt "nedifrån" från trossbotten och krypgrund.
En viss diffusion av lukt kan man aldrig undgå, men det drar i alla fall inte in kontaminerad luft som ett resultat av undertryck i huset.
Nästa steg är att städa ur krypgrunden så att där inte finns något organiskt material som det kan växa mögel, bakterier och svamp i.
När det är gjort så skall marken täckas med plast (punkteras på lågpunkter så att vatten inte kan bli stående på plasten.

Om detta inte hjälper så brukar en vanlig lösning vara att man tätar krypgrunden helt "utåt" och sätter in en krypgrundsavfuktare som säkerställer låg fukthalt och ett kontrollerat undertryck som gör att den unkna luften inte når bostadsutrymmet.

Vissa firmor som arbetar med detta kompletterar dessutom jobbet med att borra hål i varje "trossbottenrad" mellan reglerna och ventilera det hela med luft via en ozongenerator för att få bort lukt som satt sig i golvmaterialen innan ovanstående åtgärder vidtogs.

Vi har själva en Munters krypgrundsavfuktare som kontinuerligt recirkulerar ca 70 m3 luft/timme internt i krypgrunden, 30 m3 luft blåser hela tiden ut ur krypgrunden. Det har fungerat helt OK för oss.
« Senast ändrad: 22 augusti 2019, 08:01:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Carl N, du nämnde att du ville ha undertryck inne, varför? Borde man inte vilja ha övertryck för att minimera att fukt vandrar utifrån och in genom väggarna?

Det här kräver väl en liten förklaring.
Man pratar om relativ fuktighet (RF %) och absolut fuktighet (AF g/m3).
RF är temperaturberoende och samma AF ger ett lägre RF om temperaturen stiger.
Hög RF vill man undvika då detta kan orsaka tillväxt av mikroorganismer och svampar.

Inneluften har nästan alltid högre fukthalt än ute om man pratar AF, och därför vill man undvika att denna fukten trycks ut i väggarna.
Även om RF är högre ute så är det oftast inga problem att denna luften vandrar in i väggarna eftersom väggarna då är varmare än uteluften och då sjunker RF när luften värms upp.

Det Rickard pratar om är att man vill undvika att unken lukt kommer upp från krypgrunden, men luktar det unket där så finns ett problem i krypgrunden som man bör åtgärda.
« Senast ändrad: 22 augusti 2019, 10:17:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
OM krypgrunden skall åtgärdas enligt alla riktlinjer måste ALLT organiskt material bort, sedan fyller man med ca 20 cm makadam, som man täcker med plast.
Det blir dyrt.
Det kan räcka att bara få bort så mycket organiskt material som möjligt utan större utgrävningar, och täcka med plast.
Måste man göra mer än så är ofta en tätning av grunden och avfuktning billigare än att forsla bort och fylla på en massa material (brukar innefatta slamsugning för att ta bort illaluktande material, och samma sak för att blåsa in makadam).

Vill också klargöra att det där med Ozon genom trossbotten bara är en tillfällig åtgärd för att "tvätta materialet", man kör inte en ozongenerator kontinuerligt då det är skadligt för hälsan.
Jag hoppas att ni inte vistas i huset samtidigt som ni kör ozon där.

Lukten kan ju annars även komma från golv eller väggmaterial som finns i "källarplan". Är det t.ex. reglat på källarväggen och satt väggskivor eller panel på dessa kan det vara mögel och svamp som aldrig syns.
Att säga varifrån lukten kommer brukar vara oerhört svårt, ofta blir lukten mer påtaglig vid lägre koncentration, och näsan mättas fort.
Som regel luktar det mest just när man öppnar dörren till ett hus som har denna typ av lukt i sig, efter en stund tänker man inte på det.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Normalt vill man ha lite undertryck i huset för att varm luft inte ska läcka ut i väggarna och på vinden där det sedan blir kondens med efterföljande mögel. Tyvärr kan också undertrycket då suga in dålig lukt från tex bjälklaget så det ska inte överdrivas.

Finns möjlighet så skulle jag satsa på FTX, mycket jobb men rätt gjort blir det ett stort lyft för klimatet inomhus utan att det går åt massor med energi. Vårt har dragit typ 400 kWh på ett år och gjort underverk för luften inne.

Men först ska du kolla upp krypgrunden som Rickard säger.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för alla svar!

Nä, ozongeneratorn står på när vi är på jobbet. Blir helt klart bättre av det, så kanske vi får se om det kommer tillbaka. Blir nog först då som jag börjar rota i grunden, för det är jag inte speciellt sugen på. Även om det inte är mycket yta som plint/torpgrunden tar upp.

Däremot inomhusklimatet, nu ligger jag i sängen och jag känner direkt en sådan där fuktig känsla i lakanen. Om ni sovit i tält eller husvagn/båt vet ni nog vad jag menar. Vad kam det bero på? För dåligt luftin/utsläpp? Kan man säga något om jag har under- eller övertryck?
« Senast ändrad: 23 augusti 2019, 08:02:52 av Smillan1000 »

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
unken, stillastående luft finns i många äldre hus sommartid....

....till vintern blir det nog bättre.

Det är bra om ni har tilluft......ex i fönster, så att utomhusluften ej drar in via grunden.

Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
unken, stillastående luft finns i många äldre hus sommartid....

....till vintern blir det nog bättre.

Det är bra om ni har tilluft......ex i fönster, så att utomhusluften ej drar in via grunden.

Tack för kommentaren. Men menar du att man bör ha tilluft i/under just fönster för att man får ett naturligt sug då, eller funkar det med självdragsventil på väggen?

Efter att ha snackat lite med en bekant som byggt om sitt 60talshus med FTX och massa annat är jag ganska övertygad om att det är rätt väg för bästa inomhusklimatet. Vi kommer nog också bygga om en hel del så då kan vi "passa på".

Är det något speciellt man bör tänka på vad gäller FTX? Efter att ha pratat med min bekant som pratade i 100-tals timmar om sitt system så lutar det nog åt att leja bort det. Tips på hur man hittar bra/prisvärda hantverkare söder/väster om Göteborg? Kör man oftast på fastpris eller timpeng på den typen av jobb?

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Finns det gott om plats för att dra alla rör till FTX på vinden och andra dolda ställen är det ett rätt så överkomligt jobb. Isoleringen av rören är det tråkiga...
Jag bedömer att vi sparade minst 50' på att installera själva. Det var dock många timmars jobb.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!