Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag köpa nytt?  (läst 528 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bjornbarrogard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag köpa nytt?
« skrivet: 12 februari 2024, 13:47:43 »
Hej!

Jag har lite problem med min uppvärmning. Bor i Göteborg. Min uppvärmning enligt bild. Värmepump från 2013.

Har problem när utetemperaturen går ner på 0an och minusgrader. Då måste jag ha på elelement som stöd i huset.

Mina funderingar är framför allt om pumpen inte klarar av behovet? Huset är välisolerat på ca 300kvm och 3 glas.

Om jag förstått det rätt har jag 16kw på utedelen och patronen är 6+3kw.

Väldigt tacksam för svar!

Mvh Björn

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2024, 14:57:21 »
Hur gammalt är huset?
Min gissning är att huset kanske kräver ca 15 kW när det blir som kallast ute?
En 16 kW luft/vatten ger ju 16 kW vid +7 C ute, vid 0 C ger den kanske 14 kW och vid -7 ca 11 kW.
Men med elpatron så borde den ju klara att värma huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjornbarrogard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2024, 15:17:14 »
1944 men har renoverat precis allt 2020 och framåt. Varför tror du den inte orkar då? Jobbar inte elpatronen tro?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2024, 16:12:29 »
1944 men har renoverat precis allt 2020 och framåt. Varför tror du den inte orkar då? Jobbar inte elpatronen tro?

OK, tilläggsisolerat?

Kolla att elpatrons övertempskydd inte löst ut?
Det ska vara en röd knapp i elektronikboxen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjornbarrogard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2024, 17:06:40 »
yes. alla väggar är tilläggsisolerade. Och källaren är uppgräven och isolerad och ny golvvärme ingjuten.

ok, det kan jag kolla! tack. Jag tror dock jag har sett att patronen varit igång men inte säker. Kan det vara nåt med för lite köldmedium? Eller hade systemet varnat då?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2024, 19:40:40 »
yes. alla väggar är tilläggsisolerade. Och källaren är uppgräven och isolerad och ny golvvärme ingjuten.

ok, det kan jag kolla! tack. Jag tror dock jag har sett att patronen varit igång men inte säker. Kan det vara nåt med för lite köldmedium? Eller hade systemet varnat då?

Jag vet inte exakt hur Daikins grejer funkar, men ofta ser de ut att går som vanligt trots att de kanske börjar gå knackigt.
Kan du se typ hetgas och förångartemp?
Kolla även udedelen att den ser ut att frosta på jämnt och avfrostar då och då?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bjornbarrogard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #6 skrivet: 13 februari 2024, 09:08:11 »
Hej igen, fattar inte riktigt vad du menar med:
"Kan du se typ hetgas och förÃ¥ngartemp?" -  vart borde jag se det?
"Kolla även udedelen att den ser ut att frosta på jämnt och avfrostar då och då?" - kan du utveckla please?

Knackigt, tror du att det skulle kunna vara dåligt med köldmedium men att den inte varnar typ?

Tusen tack för dina tips!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #7 skrivet: 13 februari 2024, 09:28:31 »
Det är sällsynt att L/V-värmepumpar har någon övervakning av kylmediet.
Om det finns en display så kan man förmodligen sätta värmepumpen i någon form av serviceläge för att få den att visa lite mer teknisk information om hetgastemp mm.

Beträffande att frosta på jämnt och avfrosta ibland, titta på utedelens förångare och se om det blir ett jämnt lager av frost på den eller om det är några partier som aldrig frostar på (man brukar tala om att den blir "randig", ofta är det ett parti längst upp och ett mitt på som inte frostar på vid kylmediebrist). Det beror naturligtvis på vädret om den kommer att frosta på överhuvudtaget, om det är flera plusgrader ute och/eller låg luftfuktighet så är det inte säkert att det blir någon frost.

När förhållandena är sådana att förångaren frostar på, bör värmepumpen stoppa för avfrostning regelbundet med någon eller några timmars mellanrum. Varje avfrostning brukar ta 5-10 minuter. Om den inte direkt talar om i displayen att den håller på med avfrostning, så märks det på att kompressorn går men utedelens fläkt står stilla. Ofta hörs en del smällar och pysande eller gurglande ljud när den går över mellan normal drift och avfrostning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bjornbarrogard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag köpa nytt?
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2024, 10:30:09 »
Tack för bra svar! Är det vanligt att det blir så här på en 10 år gammal pump?

Jag hade en incident för några år sen när jag flyttade pumpen då jag bytte fasad, den var aldrig urkopplad utan jag tror slangarna som har medium blev skadade, senare var en kyltekniker och fyllde på köldmedium för det var tomt. Han drog aldrig om slangarna men sa att det inte var några problem.

Egentligen tänker jag, om det läckte ut när jag flyttade pumpen och han inte har lagat nån särskild läcka utan bara fyllt på känns det inte helt omöjligt att läckan är kvar och pajar funktionen?

tänker högt..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!