Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Altherma 3, reservvärme+Legionella ger över 25A!  (läst 576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mindis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Altherma 3, reservvärme+Legionella ger över 25A!
« skrivet: 07 januari 2024, 14:43:36 »
Hej på er och God fortsättning!
Nu när det är rätt sÃ¥ kallt sÃ¥ behöver reservvärmen (elpatron) kicka in för att hÃ¥lla värmen i vÃ¥rat ganska dÃ¥liga isolerade hus. Pumpen drar dÃ¥ närmare 16A / fas, det i sig är inga problem. Problem uppstÃ¥r dock när den även kör legionella, dÃ¥ blir det ytterligare  ca 13A  pÃ¥ en fas vilket gör att säkringen (25A) pÃ¥ en fas löser ut.
Finns det någon inställning för detta som jag missat?
Tycker den borde styra ner reservvärmen när den kör legionella, kanske en bugg i mjukvaran?
Kan inte hitta något om detta eller vilken max ström systemet kan förbruka i instruktionsböckerna.
Tacksam för förslag på att åtgärda detta
Har följande system:
ERLA11DAW1, EBBH11DF9W, EKHWS200D3V3 + senaste mjukvaran
Mvh mindis

Utloggad mindis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3, reservvärme+Legionella ger över 25A!
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2024, 22:29:22 »
Svarar mig själv, kanske någon har nytta av det.
Hittade att man begränsa hela systemet, man kan välja om det skall strypas med A eller kW. Hur det fungerar med legionella körning har jag inte testat ännu, hoppas det inte är någon overide på den körningen, för då blir det jobbigt tror jag.
Det finns någon form av dynamisk begränsning, men då skall det till något kretskort med digitala ingångar och sen fattar jag inte vad de skall matas med!
Hade ju varit smidigt om man kunde koppla upp pumpen mot Han porten på elmätaren, men det är väl att önska förmycket.
Nu skall bara alla andra förbrukare styras upp också, för att säkra upp till 35A blir alldeles för dyrt att göra med material och jobb.
Mvh mindis

Utloggad TOOL68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Älvsjö
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill lära mig om min luft/vatten VP.
SV: Altherma 3, reservvärme+Legionella ger över 25A!
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2024, 19:34:42 »
Har nog samma VVB men någon annan modell gällande inne ETBH och utedel EPRA.
Själv har jag inte aktiverat legionellafunktionen då jag har koll att jag värmer upp VVB med VP utan patron till 53grC. Legionella kan imte föröka sig över 40 grC och dör vid 50 grC.

Men har du infektionskänsliga i familjen ska du absolut ha legionella aktiverad.

Om ONECTA appen fungerar mot din enhet kan du kanske köra boostknappen "kraftfull" manuellt ibland. Då går min elpatron in i 30 minuter.

Utloggad mindis

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Altherma 3, reservvärme+Legionella ger över 25A!
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2024, 12:29:09 »
Japp, stängde av legionella körningen och patronen till vvb. Det jag tycker är konstigt är styrlogiken och att det inte verkar vara någon koll på detta av åf (undrar om ens Daikin har det). Är nog inte så vanligt att man har över 25A huvudsäkringar i normala villor skulle jag tro. Min nya service/ reparatör firma försöker få fram effektvakten till pumpen så man slipper hårdbegränsa den, så man slipper tänka på det. Borde varit standard på den här modellen eller åtminstonde påpekats från åf att man behöver detta.
/mindis

Utloggad TOOL68

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm, Älvsjö
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vill lära mig om min luft/vatten VP.
SV: Altherma 3, reservvärme+Legionella ger över 25A!
« Svar #4 skrivet: 06 februari 2024, 22:26:12 »
Japp, stängde av legionella körningen och patronen till vvb. Det jag tycker är konstigt är styrlogiken och att det inte verkar vara någon koll på detta av åf (undrar om ens Daikin har det).
/mindis
Håller med att något med logiken verkar vara fel. Om jag har aktiverat patron i VVB vill man väl bara att den ska hjälpa extra till när VV tillverkning råder från VP om den inte orkar? Min går in även fast uppvärmning hus råder varav jag avaktiverad den. Förbrukningen går upp vid aktivering ca 25 kWh per dygn. Och har jag den avaktiverad klarar VP att hålla 53 grC i VVB trots -10 grC ute. Väntar på svar från min ÅF. Inget svar tyvärr ännu på två månader.

Säkert något som jag inte förstår? men aktiverad var den när dom spänningsatte VPen. Kanske någon här i forumet har svar?
« Senast ändrad: 06 februari 2024, 22:32:48 av TOOL68 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!