Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3  (läst 2498 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crill3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hoppas någon här på forumet kan hjälpa mig trimma in mitt system.
Jag har nyligen fÃ¥tt installerat en Daikin altherma 3 med väggmonterad enhet och separat tank av JS energi. 

Problemet jag har är ett oerhört högt flödesljud i rören i alla rummen när cirkulationspumpen flödar vattnet i systemet. Upplever inga missljud utan det liknar en jetmotor som drar igång med jämna mellanrum under hela dygnet och skapar huvudvärk när man jobbar hemma och ska sova. Har kikat i forumet men inte hittat några alternativ som hjälper mig.

Jag har provat följande:
* Gått in i installatörsinställningarna och testat att ändra flödesbegränsningen på alla nivåer ner till konstant 50%. Detta hjälper inte alls, samma konstanta höga susande. (har inte
   provat att ökat framledningstemp när flödet sänks men tänker att detta inte pÃ¥verkar ljudnivÃ¥n?)
* DeltaT är inställt till 10.
* Alla ventiler i radiatorerna är fullt öppna
* 1920 tals hus med största sannolikhet ett 2 rörssystem.
* Flödet är inställt på automatiskt

Den tidigare värmepumpen var ocksÃ¥ en 10 Ã¥r gammal Daikin som var betydligt tystare. 
GÃ¥r det att justera befintligt system tex ändra deltaT? eller behöver man eventuellt köpa en tystare cirkulationspump eller be installatör att byta ut kopparrören mot mjuka rör vid enheten (antar att detta gäller för att inte förstärka ev missljud till resten av systemet eller hjälper detta även för flödesljud?) 

Tacksam för all vägledning.
« Senast ändrad: 24 maj 2021, 14:18:41 av crill3 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2021, 14:51:14 »
Har skrivits en hel del om detta problem i forumet, och Daikin verkar inte kunna åtgärda det, än så länge i alla fall.
Det är bara att ligga på installatörerna, så får de i sin tur ligga på Daikin.
De skall erbjudas 3 möjligheter att åtgärda problemet, om det inte går så bör du ha rätt att reklamera hela anläggningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad crill3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2021, 17:08:30 »
tack för input @Rickard. Har dammsugit forumet efter lösning men inget som funkat för oss. Trådarna är främst från 2014 och äldre dessutom så hoppades på att det skulle ha hänt något på dessa år. När du nämner 3 möjligheter är det dem generella kraven för en reklamation man kan ställa mot företaget du tänker på då som

I första hand: att du får felet åtgärdat eller får en ny vara,
I andra hand: att du får ett prisavdrag,
I tredje hand: att du får häva köpet.

Eller är det möjligtvis några andra möjligheter du tänker på specifikt till problemet?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2021, 07:25:37 »
Nej, har bara för mig att man som leverantör måste erbjudas 3 möjligheter att rätta till ett fel innan man som kund får återlämna varan.

Det är primärt denna diskussion jag menar: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=67832.0
Där finns ett antal exempel på relativt nya installationer där kunderna är missnöjda.
Jag tar inte ställning till om de är rättshaverister eller har legitima skäl att klaga, det borde vara upp till Daikin att reda ut detta kan jag tycka.
Skulle problemen bero på kundens agerande på något sätt så står det Daikin centralt fritt att beskriva problemen i forumet för att lösa upp eventuella frågetecken.
« Senast ändrad: 25 maj 2021, 07:28:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hasse2121

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #4 skrivet: 01 juni 2021, 01:02:08 »
Din maskin verkar vara inställd på fläktkonvektorer.Då blir det högt flöde.Ställ in den på radiator.Märk väl att det då inte går att ställa delta t utan det ska bli 5 grader.

Utloggad crill3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #5 skrivet: 02 juni 2021, 10:34:13 »
Har nu ställt in den på flödesbegränsning 80% alltid och då är flödesljuden överkomliga men fortfarande inte optimalt. Ska se vad detta innebär för värmekurvan när det börjar bli kyligare. Har säkerställt att inställningarna stod rätt på "radiator" och inte "fläktkonvektorer". Uppskattar tipset dock.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #6 skrivet: 02 juni 2021, 21:08:22 »
Har nu ställt in den på flödesbegränsning 80% alltid och då är flödesljuden överkomliga men fortfarande inte optimalt. Ska se vad detta innebär för värmekurvan när det börjar bli kyligare. Har säkerställt att inställningarna stod rätt på "radiator" och inte "fläktkonvektorer". Uppskattar tipset dock.
Om du har ljud  när pumpen är begränsad till 20% hastighet sÃ¥ undrar jag hur du skall fÃ¥ ut effekten vintertid.
Vad för flöde ser du i informationsmenyn när du anser att det låter i värmekretsen ?
Vad hade du för värmekälla innan ?
GÃ¥r alla radiatorerna ?

Mvh
D

Björn Barrögård

  • Gäst
Björn Barrögård
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2024, 19:15:05 »
Hej

Har det hittats nån lösning? Js energi kan ej åtgärda min, det är ett jäkla liv i kretsen och cirkulationspumpen går inte att få ner i varv. Stryper jag element stannar hela pumpen och ger flödesfelkod, hjälp!

Mvh Björn

daikinlvvp_andy

  • Gäst
daikinlvvp_andy
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2024, 08:38:31 »
Ja någon lösning kan man inte hoppas på, även jag har detta härliga fenomen - min installatörs lösning var att sätta en bypass - effekten blev dock att vattnet bara cirkulera där och golvvärmen på bottenvåningen tappa effekt, men pumpen var glad eftersom den inte behövde gå på så hårt :D

Är inne på tredje året så man får nog tyvärr leva med detta då ingen tar ansvar för installationen och Daikins hantering på eftermarknaden är under all kritik, samt deras utbildning av installatörer.

Säkert en bra och effektiv pump om man bortser från detta.


Utloggad bjornbarrogard

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp, Högt flödesljud ny Daikin Altherma 3
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2024, 13:48:37 »
Hej,

var sattes en bypass? Nyfiken

/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!