Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Väldigt lÃ¥ng uppeldningstid. Vad kan vara fel?  (läst 14088 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« skrivet: 27 december 2010, 20:21:34 »
Jag har nyligen flyttat till ett hus där en Egor V25 FK vedpanna finns installerad och även en ackumulatortank som är slavkopplad emot denna. När utetemperaturen sjunker under -10 grader stannar luftvärmepumpen och jag får antingen elda eller slå på elpatronen.
Dom gånger jag har eldat har det tagit en jäkla tid att få upp värmen i systemet. Har sett att temperaturen ökar bara runt 5 grader/timme. Jag har gjort rent rökgångarna och sotat ur pannan så gott jag kunnat. Har även haft bra temp på rökgaserna (200-300 grader). Beror den långa uppeldningstiden på att jag har ackumulatortanken slavkopplad? Cirkulationspumpen till den går precis hela tiden. Vill jag snabbt få upp värmen i huset stänger jag av den och kopplar bort acktanken med en ventil. Då ökar värmen betydligt fortare men inte så pass fort som för dom flesta verkar det som.
Något måste ju vara fel. Troligtvis är det jag som gör någe knas men pannan är från -94 så jag vet inte.
Tacksam för alla svar och funderingar.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 20:57:48 »
Hur stor är ackumulatortanken
är pannan på 25 kw
storlek på hus
vad använder du för ved
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 21:02:18 »
Hur stor är ackumulatortanken
är pannan på 25 kw
storlek på hus
vad använder du för ved

Husets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.
Pannan är på 28kW
Acktanken är på 500 liter
Veden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 21:13:36 »
Hur stor är ackumulatortanken
är pannan på 25 kw
storlek på hus
vad använder du för ved

Husets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.
Pannan är på 28kW
Acktanken är på 500 liter
Veden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.

Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 21:29:06 »
Hur stor är ackumulatortanken
är pannan på 25 kw
storlek på hus
vad använder du för ved

Husets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.
Pannan är på 28kW
Acktanken är på 500 liter
Veden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.

Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.

Det var värt att fundera pÃ¥.  Ska notera utetemperaturer osv vid nästa eldning. NÃ¥gon skiktning blir det inte i acktanken eftersom cirkulationspumpen gÃ¥r hela tiden.
De ggr jag har kopplat ur den stiger värmen i pannans tank mycket fortare men sjunker väldigt fort när jag kopplar in ackumulatortanken i systemet igen.
Temperaturen fördelas då mellan acktanken och pannan så man får ett mitt-i-mellan-värde. Har fnderat på en laddomat men vill först försäkra mig om att pannan är ok.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #5 skrivet: 27 december 2010, 21:37:43 »
Hur stor är ackumulatortanken
är pannan på 25 kw
storlek på hus
vad använder du för ved

Husets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.
Pannan är på 28kW
Acktanken är på 500 liter
Veden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.

Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.

Det var värt att fundera pÃ¥.  Ska notera utetemperaturer osv vid nästa eldning. NÃ¥gon skiktning blir det inte i acktanken eftersom cirkulationspumpen gÃ¥r hela tiden.
De ggr jag har kopplat ur den stiger värmen i pannans tank mycket fortare men sjunker väldigt fort när jag kopplar in ackumulatortanken i systemet igen.
Temperaturen fördelas då mellan acktanken och pannan så man får ett mitt-i-mellan-värde. Har fnderat på en laddomat men vill först försäkra mig om att pannan är ok.

Laddomat blir bra när du löst problemet med pannan. såg att 28 kw var medelleffekt under 2 tim så pannan ska duga bra till en 500 liters tank har du kollat så keramiken i pannan är hel brukar ge dålig effekt om den är dålig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #6 skrivet: 27 december 2010, 21:45:05 »
Hur stor är ackumulatortanken
är pannan på 25 kw
storlek på hus
vad använder du för ved

Husets yta är 96 kvadrat + källare med lägre temp.
Pannan är på 28kW
Acktanken är på 500 liter
Veden en blandning. Björk, gran, alm och så en skvätt rönn.

Räkna med att huset drar ex 10 kw då har du 18 kw kvar till acken. Om du bara höjer tempen med 5 grader i timmen tillför du bara ca 3 kw till tanken vilket ju är för lite. Att tanken är slavkopplad ska inte vara något problem när du eldar länge men det kan bli dålig skicktning i början på eldningen beroende på inkoppling men det förklarar inte den dåliga effekten felet bör ligga i pannan tror jag. Kan vara så att 28 kw är max effekten medeleffekten vid eldning kan bli betydligt lägre men 3 kw är lågt ändå om inte huset är utkylt vid eldning då kan det gå 15 kw till huset.

Det var värt att fundera pÃ¥.  Ska notera utetemperaturer osv vid nästa eldning. NÃ¥gon skiktning blir det inte i acktanken eftersom cirkulationspumpen gÃ¥r hela tiden.
De ggr jag har kopplat ur den stiger värmen i pannans tank mycket fortare men sjunker väldigt fort när jag kopplar in ackumulatortanken i systemet igen.
Temperaturen fördelas då mellan acktanken och pannan så man får ett mitt-i-mellan-värde. Har fnderat på en laddomat men vill först försäkra mig om att pannan är ok.

Laddomat blir bra när du löst problemet med pannan. såg att 28 kw var medelleffekt under 2 tim så pannan ska duga bra till en 500 liters tank har du kollat så keramiken i pannan är hel brukar ge dålig effekt om den är dålig.

Nu vet jag inte riktigt vart keramiken sitter. Är ett blÃ¥bär när det gäller sÃ¥nt här. Men väggarna i förbränningskammaren är hela. Däremot är botten lite sprucken pÃ¥ ett ställe, men mestadels ser den ok ut,  samt att en gretting ligger i botten istället för ett gjutjärnsroster. Kan kanske felet ligga där? Skall tilläggas att det är bra fart i pannan och att rökgaserna ligger stabilt uppe runt 200-250 grader när pannan är i gÃ¥ng. Om det nu har med saken att göra, haha.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 21:57:04 »
Hej krokfar, om din panna vore ok skulle den värma tanken till 90 pÃ¥ max 2 tim.Att det inte skiktar sig i tanken beror pÃ¥ att vattnet du skickar in i toppen har nästan samma temp som vattnet i ack.tanken.skickar du in 90 gradigt vatten stannar det högst upp eftersom varmt vatten har lägre densitet!Vet inte vad du har för fel,men det verkar som nästan  all värme gÃ¥r ut i skorsten!Du eldar för krÃ¥korna!Verkningsgrad:<10%
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #8 skrivet: 28 december 2010, 22:18:24 »
Hej krokfar, om din panna vore ok skulle den värma tanken till 90 pÃ¥ max 2 tim.Att det inte skiktar sig i tanken beror pÃ¥ att vattnet du skickar in i toppen har nästan samma temp som vattnet i ack.tanken.skickar du in 90 gradigt vatten stannar det högst upp eftersom varmt vatten har lägre densitet!Vet inte vad du har för fel,men det verkar som nästan  all värme gÃ¥r ut i skorsten!Du eldar för krÃ¥korna!Verkningsgrad:<10%

Hur förklarar du att rökgaserna ligger på 200-250 grader är ju ganska normal temp. Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #9 skrivet: 28 december 2010, 22:57:54 »

 En halvdÃ¥lig förklaring:Om man eldar med öppet direkt spjäll (tänk om han gör det!) fÃ¥r gaserna lättare väg ut och gÃ¥r betydligt fortare
och är varmare än de annars skulle vara,MEN eftersom krokfar kontinuerligt kyler sin panna från ack.tanken skulle hans rökgaser
vara 120-140 gr om de passerat alla kylande ytor!Nu är de 200-250
vilket betyder att  värmen blÃ¥ser rakt ut! Undrar om krokfar har fÃ¥tt ut askan efter sin jättesotning?Om han har det eldar han med öppet spjäll-nÃ¥nstans mÃ¥ste energin ta vägen och det är tydligen inte till vattnet!
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #10 skrivet: 28 december 2010, 23:08:25 »

 En halvdÃ¥lig förklaring:Om man eldar med öppet direkt spjäll (tänk om han gör det!) fÃ¥r gaserna lättare väg ut och gÃ¥r betydligt fortare
och är varmare än de annars skulle vara,MEN eftersom krokfar kontinuerligt kyler sin panna från ack.tanken skulle hans rökgaser
vara 120-140 gr om de passerat alla kylande ytor!Nu är de 200-250
vilket betyder att  värmen blÃ¥ser rakt ut! Undrar om krokfar har fÃ¥tt ut askan efter sin jättesotning?Om han har det eldar han med öppet spjäll-nÃ¥nstans mÃ¥ste energin ta vägen och det är tydligen inte till vattnet!

Tycker inte att 200-250 grader är höga rökgaser skulle dom ligga på 120-140 skulle de va riktigt låga kanske för låga till och med.
Att det inte skiktar sig beror troligtvis på att cirkpumpen rör om för mycket kan i och för sig prova att strypa den lite men det brukar vara svårt att manuellt få en bra funktion bättre att köpa laddomat om man ska elda mot tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #11 skrivet: 28 december 2010, 23:22:49 »
Det är klart att 120- 140 är för lÃ¥gt,men det skulle han ha även  om pannan funkade eftersom han kyler pannan för hÃ¥rt.En laddomat löser detta ock skiktningen eftersom laddomaten laddar först när vattnet är 85 gr och dÃ¥ funkar skiktningen ocksÃ¥(se tidigare inlägg)men med laddomat fÃ¥r krokfar 400 gr varma rökgaser om han inte stänger direktspjället
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Krokfar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #12 skrivet: 28 december 2010, 23:27:51 »

 En halvdÃ¥lig förklaring:Om man eldar med öppet direkt spjäll (tänk om han gör det!) fÃ¥r gaserna lättare väg ut och gÃ¥r betydligt fortare
och är varmare än de annars skulle vara,MEN eftersom krokfar kontinuerligt kyler sin panna från ack.tanken skulle hans rökgaser
vara 120-140 gr om de passerat alla kylande ytor!Nu är de 200-250
vilket betyder att  värmen blÃ¥ser rakt ut! Undrar om krokfar har fÃ¥tt ut askan efter sin jättesotning?Om han har det eldar han med öppet spjäll-nÃ¥nstans mÃ¥ste energin ta vägen och det är tydligen inte till vattnet!

Samma tanke har slagit mig så jag kollade upp både det bakre och det främre spjället i pannan och dom ser ut att fungera.
Men jag ska låna hem en termometer och mäta värmen som passerar genom rökkanalerna i mannan och se om dom minst är lika höga
som rökgaserna vid anslutningen till skorstenen. Är dom det så är det inget fel på spjällen.
Jag har även fått tips som att lägga in mer ved vid varje iläggning. Lägger nu i ca: 3 vedträn åt gången.

Min acktank får returvattnet inpumpat i botten hela tiden. Vet inte varför, men det känns fel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #13 skrivet: 28 december 2010, 23:43:43 »

 En halvdÃ¥lig förklaring:Om man eldar med öppet direkt spjäll (tänk om han gör det!) fÃ¥r gaserna lättare väg ut och gÃ¥r betydligt fortare
och är varmare än de annars skulle vara,MEN eftersom krokfar kontinuerligt kyler sin panna från ack.tanken skulle hans rökgaser
vara 120-140 gr om de passerat alla kylande ytor!Nu är de 200-250
vilket betyder att  värmen blÃ¥ser rakt ut! Undrar om krokfar har fÃ¥tt ut askan efter sin jättesotning?Om han har det eldar han med öppet spjäll-nÃ¥nstans mÃ¥ste energin ta vägen och det är tydligen inte till vattnet!

Samma tanke har slagit mig så jag kollade upp både det bakre och det främre spjället i pannan och dom ser ut att fungera.
Men jag ska låna hem en termometer och mäta värmen som passerar genom rökkanalerna i mannan och se om dom minst är lika höga
som rökgaserna vid anslutningen till skorstenen. Är dom det så är det inget fel på spjällen.
Jag har även fått tips som att lägga in mer ved vid varje iläggning. Lägger nu i ca: 3 vedträn åt gången.

Min acktank får returvattnet inpumpat i botten hela tiden. Vet inte varför, men det känns fel.

Problemet med skicktningen är att cp pumpar in det heta vattnet frÃ¥n pannan till botten pÃ¥ tanken som blandas med det kallare vattnet i tanken därav fÃ¥r hela tanken samma temp. Att skiktningen inte funkar spelar inte sÃ¥ stor roll det ska ändÃ¥ kopplas om när du skaffar en laddomat. Har du kollat rökgaserna när pannan har rätt temp ? ca 80 grader brukar vara en lagom temp pÃ¥ pannan. PÃ¥  laddomat gÃ¥r det att ställa vilken temp värmen ska laddas över för du har väl beredaren i pannan. Självklart ska pannan vara full med ved lägger du inte in fulla pannan Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Väldigt lång uppeldningstid. Vad kan vara fel?
« Svar #14 skrivet: 28 december 2010, 23:54:58 »
Ja 3 vedträn lät lite snålt..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!