Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ anläggning, har jag tänkt rätt?  (läst 3445 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Är ny här så har jag missat något får ni gärna rätta mig eller skicka mig till något inlägg som redan behandlat mina funderingar. Thumbsup

Nåväl, vi bor i ett radhus på 134kvm byggt 1976 av Gullringshus och har en ombyggd värmeväxlare för fjärrvärme som elpanna. Inte särskillt optimalt med andra ord. Det optimala är dock den vattenburna uppvärmnignen som i mina ögon gör det perfekt för en luft/vatten konstruktion.

Hade tänkt mig en NIBE Acktank, typ VPA 450/300 som värmekärl. I den smockar jag in en elpatron.

Ute sätter jag en Agro MCI8H3 luft/vatten värmepump.

På taket monterar jag två stycken Arsite typ 2 eller 5 paneler.

Mha några shuntar kopplar jag systemet så att det vid normalt väder skickar returvattnet från elementen till solpanelerna på taket och sedan vidare till värmepumpen och slutligen in i acktanken. Är det ovanligt bra väder går vattnet direkt från panelerna till acken och värmepumpen vilar. Är det uselt väder så går vattnet direkt till värmepumpen och aldrig via panelerna. Samt slutligen, när det är -20 och det verkar förbli så under en tid - då vilar värmepumpen och elpatronen gör sitt bästa för att hålla oss varma.

Så.. tror ni att det skulle funka? Eller har jag tänkt fel? Ska jag alltid skicka vattnet direkt från panelerna till acken, och sen ta från acken till värmepumpen?

Eller ska jag helt skrota idén med solpaneler och köpa nästa storlek (MCI11) av värmepumpen istället?

Hur stor ack behöver jag egentligen - mao hur stor buffert för varmvatten är normalt att behöva? Vi tömmer ibland den nuvarande varmvattenberedaren (inbyggd i den 30 år gamla ombyggda växlaren) vilket är otroligt irriterande.

Öppen för idéer och förslag!

Mvh,

Kent Johansson

Utloggad hugin30

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är billigaste dräng!
SV: Förslag på anläggning, har jag tänkt rätt?
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2006, 18:17:55 »
Jag tycker att du har tänkt rätt!
Men jag skulle välja en acktank med genomströmnings beredare och en separat solslinga så kan de två uppvärmnings systemen jobba så optimalt som möjligt.

Sedan funderar jag på vid vilken utetemperatur ger värmepumpen 8.5 kW?

Kenth
Eronom  Exoair 10.5 + Exotank VPS500Air

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på anläggning, har jag tänkt rätt?
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2006, 18:35:30 »
Har du nÃ¥got specifikt förslag pÃ¥ en sÃ¥dan acktank som du talar om?  ???

Jag bifogar ett diagram som finns i manualen till MCI8H3 och MCI11. Någon kunnig kanske kan utläsa effektiviteten därigenom...

Mvh,

Kent Johansson

Utloggad hugin30

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är billigaste dräng!
SV: Förslag på anläggning, har jag tänkt rätt?
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2006, 19:11:52 »
Ett förslag kan vara Borö TIDA men det finns fler.

Är inte sÃ¥ kunnig pÃ¥ dina diagram Sc:,h  det jag funderade över var om den är tillräklig vid minusgrader eller om det behövs tillskottsvärme.

Sedan spelar det en stor roll om du har ett lågtemp- eller högtemp system på elementen. Ett lågtempsystem är mer effektivt vid värmepump.

Kenth
« Senast ändrad: 25 juni 2006, 19:29:57 av hugin30 »
Eronom  Exoair 10.5 + Exotank VPS500Air

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på anläggning, har jag tänkt rätt?
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2006, 19:27:37 »
Jag är helt inne på att montera en elpatron i acktanken. I vintras hade vi under -20 ganska lång period (bor i n.ö. Småland).

Det finns fler diagram i manualen, hur ska det se ut?

Mvh,

Kent Johansson

Utloggad hugin30

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Själv är billigaste dräng!
SV: Förslag på anläggning, har jag tänkt rätt?
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2006, 19:36:23 »
Vet inte hur det ser ut i din manual. Men till min pump fanns det en tabell som beskrev uteffekt vid olika temperaturer.(den fanns i produktbladet)

Kenth
Eronom  Exoair 10.5 + Exotank VPS500Air

Utloggad Kent J

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Förslag på anläggning, har jag tänkt rätt?
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2006, 10:25:10 »
Sedan spelar det en stor roll om du har ett lågtemp- eller högtemp system på elementen. Ett lågtempsystem är mer effektivt vid värmepump.

Med risk för att bli Off-Topic för avdelningen... Hur vet jag om jag har ett låg- eller högtempsystem?

Jag har en shunt som jag styr manuellt på elpannan och sen sitter det ventiler (ej termostater) på elementen som jag reglerar flödet i varje enskillt element med. Har de flesta ventilerna fullt öppna så det är mha shunten som jag styr temperaturen med i huset. Utom i sovrummen, där är de nästan helt avstängda på ventilerna.

Mvh,

Kent Johansson

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!