Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skjuter pÃ¥ värme trots innegivare  (läst 3008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bumba89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Skjuter på värme trots innegivare
« skrivet: 30 maj 2018, 06:37:49 »
Hej igen!

Jag här med mina noob-frågor ang. IVT Air X.

Efter en vinter med bara utegivare där jag hade varmt inne vid -10° och riktigt kallt inne vid +-0,5°, bestämde jag mig för att skaffa en innegivare. Med förhoppningen att inställt värde inne skulle säga till pumpen att gasa och inte gasa. Fick detta glasklart av rörmokaren att "japp så är det!".
I morse va elementen riktigt varma/ljumna, gav ifrån sig varme för att värma upp huset. Jobbigt varmt när jag kom in i köket.
Då va värdena så här:
- Elementtermostat på max.
- Ute temp 12°
- Inne temp 24°
- Inställd innetemp 21°
- Framledningstemp 32,8°
- Driftinställning -> Optimal

Varför bromsar inte innegivaren v-pumpen så att elementen inte gasar. Soligt och fint på morgonen så här års, då behöver verkligen inte elementen vara värma och speciellt inte när det är 3° över inställd temp.
Hur ska jag förklara för min VVS-are hur jag vill ha det?

Mycket tacksam för svar!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skjuter på värme trots innegivare
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2018, 09:39:48 »
Hej!
Har du aktiverat optimerad drift?
Har du mer än en värmekrets så måste detta väljas för alla kretsar.
Visar innegivaren korrekt värde?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bumba89

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Skjuter på värme trots innegivare
« Svar #2 skrivet: 01 juni 2018, 09:07:52 »
Hej!

Optimerad drift har min värmepumpstekniker gjort.
Mer än en värmekrets? Alltså jag har en utgående stam och en ingående stam. På den stammen finns totalt 4st radiatorer och 1st fläktkonvektor.
Om innegivaren visar korrekt? Jag hoppas IVT har kompetenta produkter. Men för att vara säker kan jag ju köpa 2st termometrar av olika märken och ställa i närheten för att göra en koll.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skjuter på värme trots innegivare
« Svar #3 skrivet: 01 juni 2018, 21:13:36 »
Om jag fattar manualen rätt ska värmepumpen själv anpassa värmekurvan baserat på de värden den läser in på utetemp, innetemp och framledning vid optimerad drift.
Men jag kan ha fel, manualen är tyvärr inte glasklar.
Om värdena du skriver i första inlägget är avlästa på värmepumpen (även innetemp) så är nått skumt, den borde själv sänka börvärdet på framledningen om det är betydligt varmare inne än inställt värde.

Men det kan bero på att när det var vinter så behövdes betydligt högre framledningstemp vid samma utetemp än nu när det är soligt.
Systemet kan ha en inbyggd tröghet som gör att den inte anpassar sig för snabbt så det inte blir för snabba svängningar.
Annars har jag inga idéer mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Toticci

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Skjuter på värme trots innegivare
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2018, 07:38:56 »
Hej,
Ett tips kan vara att se vilken byggnadstyp som är vald som om dämpningen av utegivaren är aktiv, "lätt byggnadstyp" kan nog vara en bra idé nu när det faktiska värmebehovet är litet.
Samt om rumsgivare faktiskt påverkar, fabriksvalet är att den inte påverkar.



2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skjuter på värme trots innegivare
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2018, 15:49:21 »
Samt om rumsgivare faktiskt påverkar, fabriksvalet är att den inte påverkar.

Det där var intressant, om den inte påverkar, varför då ha ett "intelligent" system som ska anpassa sig?
Det verkar ju inte som att man själv ska justera in en kurva med denna värmepump?
Eller är det nått i manualen som jag missat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad yamahafj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Skjuter på värme trots innegivare
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2021, 20:04:33 »
Jag har samma "problem" som trådskaparen. Fick ett nytt IVT-system installerat nu i veckan (AirX 407 + innedel). Pannan skjuter ut värme till radiatorerna trots att det är ca 1-2 grader varmare inne än börvärdet är satt till. Se bifogad skärmdump från appen IVT Anywhere.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!