Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Innedel?  (läst 2218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jannnnnn

  • Gäst
jannnnnn
Innedel?
« skrivet: 28 december 2005, 15:35:23 »
Är i faggorna att köpa en l-l Vp och tänkte lyssna lite...

Om jag sätter innedelen i ett vardagsrum på 33m2 med 5st 12 x 12 fönster kan jag ta bort elementen under fönsterna då eller blir det kondens?

Det sitter en gammal 1-rörs slinga till elementen i rummet som är istort sett omöjligt att få bra snurr på......

Har bergvärmepump till resten av huset + garaget som är för liten, och tänkte därför ta bort elementen i detta rum. och värma vardagsrummet med L-L vp och det som blir över blir bonus....

Utloggad David_Q

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Innedel?
« Svar #1 skrivet: 28 december 2005, 16:09:57 »
Jag tror inte du får något problem med kallras/kondens på fönstren. Inte mer än du har nu iaf, med innedelen i vardagsrummet så kommer uppvärmd luft cirkulerar framför rutorna i större utsträckning än nu.
Villa i Sthlm, 1 1/2 plan 1970 125m2, Panasonic E9CKP och direktverkande el, total elförbrukning 2005, 12 200 kWh. Ca 6000 kWh till varmvatten+hushållsel och ca 6000 kWh till värme. Värmer också ett förråd på 20m2 till 10 grader med direktel under vintern.

Utloggad Leopold

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Innedel?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 11:47:25 »
Generellt bör man undvika placering av L/L-vp i vardagsrum och andra ställen i huset där man kan störas av luftsrömmen och/eller fläktljudet, men det vet du kanske. Kondensproblem kommer du förmodligen inte att få. Jag har snarare märkt det motsatta i min 70-talskåk med alla elradiatorer avstängda. Kondensproblemen jag hade på sina ställen har försvunnit helt.

Om du nu vill få ut det mesta av bergvärmepumpen du redan har, behålla all ljudmässig komfort osv, kunde det inte vara idé att uppgradera till effektivare element i vardagsrummet istället med större elementyta? Beroende på hur läget ser ut i övriga huset kanske det även kunde vara bra att se över hela radiatorsystemet för att kanske kunna få ner framledningstempen och förbättra verkningsgraden. Alternativt bara acceptera detta att den får köra igång elpatronen litet oftare än optimalt. Nu är jag inte särskilt insatt i vad som gäller i vattenburna vp-system men det kan åtminstone vara värt att ta sig en funderare på hur du kan förbättra förutsättningarna för din existerande berg-vp.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!