Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läten i radiatorsystemet  (läst 3987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Läten i radiatorsystemet
« skrivet: 25 februari 2014, 16:04:03 »
Jag försöker hjälpa min kompis som nyligen har fått en bergvärmepump installerad. Problemet han har fått är ljud i rörsystemet vid vissa hastigheter.

Jag undrar, finns det något sätt att köra kompressor och pump på en fix hastighet? Skulle vara lite enklare att felsöka då.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2014, 19:42:06 »
Hej Göran,

Kan du berätta mer om detta.
1 el. 2 rörskrets.
Vilket delta T är valt?
Är det en stum installation eller med flexslang ?
När kommer ljudet? Vid värmedrift eller vid VV laddning?
Eller vid omslag till husvärme?
Är det flödesljud eller knäppningar ?
Har installatören tilltalats om detta ?

Med vänlig hälsning,
Daikin.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2014, 19:57:12 »
Hej Daikin!

Det är ett 2-rörssystem, 2 stammar från 2 våningar som går ihop vid pannrummet.

Jag har bara titta på det hela lite kort, så jag vet inte vilket delta T som är valt. Men en gissning är nog standardvärdet.

Det är en stum installation.

Det här med ljudet är lite svårdefinierat, därför skulle jag vilja kunna köra maskinen, både pumpar och kompressor i ett fixt läge för att kunna "stega" mig igenom hela bandet. Det skulle kunna vara både kompressor, radiatorpump och pumpen till borran. Det är inte knäppningar som uppkommer vid växlingar mellan värme och varmvatten. På min kompis beskrivning låter det som någon form av vibration som uppkommer pga flöde eller fortplantar sig från någon komponent.

När jag kikade på det så fick vi inte fram ljudet, men jag lyssnade bara på den en liten stund.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #3 skrivet: 25 februari 2014, 20:39:36 »
Frågan är om kompressormodulen är losskopplad från bergvärmepumpen.
Den skall vid installation lossas genom att sidobultarna tas bort helt samt att de främre bultarna lossas och kompressormodulen justeras i höjd så att de främre bultarna är lösa i sina fästen.

Är maskinen begränsad till 10 kW eller 13 ?

Det går inte att manuellt låsa frekvensen på kompressorn utan separat reglerdator.
Cirk pump på varma är tyst, kalla går i en hastighet.

Tipset är att kolla kompressormodulen samt att montera diffusionstät flexslang på maskinen.

Med vänlig hälsning,
Daikin

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #4 skrivet: 25 februari 2014, 21:27:12 »
Okej, man får ju förutsätta att installatören har kopplat loss kompressormodulen om den nu ska hänga fritt. Men är det känsligt hur den står i höjd? Alltså är det klurigt att justera in? För då kan det ju vara en sak man har misslyckats/haft för bråttom med.

Så man kan "släppa" upp maskinen till 13kW? eller är det standard och 10kW är någon form av tyst läge?

Kan installatören köra kompressorn i olika hastigheter? Alltså med något serviceverktyg som finns hos de flesta?

Även om den varma pumpen är tyst, tror jag att det här kan bero på flöde i systemet, så finns det något sätt att köra den från 0-100% manuellt?

Kalla sidan, är det en helt ostyrd pump där?

Jag får nog ta och läsa lite i manualen inser jag.

Hittade avfrostning i en meny? Vad är den till?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #5 skrivet: 26 februari 2014, 11:25:35 »
Hej,

kompressorn är inte svår att ställa in, om installatören läser installationsmanualen.
Har sprungit på installatörer i mitt liv som anser de "kan det här" och inte läser en manual innan de börjar jobba.

Maskinen levereras inställd på 10 kW och ställs om till 13 kW av installatören.
Anledningen är att de flesta maskiner kommer att jobba inom 10 kW och då finns det ingen anledning att ha en högre ljudnivå vid VV laddning.
D.v.s. mindre antal kommer att ställas om till 13 kW än tvärtom. Och då vi ville ha maskinen så "klar" som möjligt vid leverans så valde vi detta alternativet.

Installatören kan inte köra kompressorn själv, Daikin personal med rätt utrustning kan göra detta.
Du kan inte ändra cirk pumpen manuellt inom 0-100 % då detta värde säger absolut ingenting i värmesammanhang.
Det är delta T som är intressant. Dessa värden hänger ihop, vill du ha högre flöde sÃ¥ minskar du önskat delta T i menu A.3.1.3.1  och tvärtom. (std = 8 C)

Mvh¨
Daikin

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #6 skrivet: 26 februari 2014, 15:59:50 »
Jag ska nog dit ikväll och titta på det mer i detalj. Dock vill jag inte hålla med om att hastigheten kvittar och deltat betyder allt. I normal drift stämmer det, men nu ska jag felsöka och då är det bra att kunna stega igenom hastigheter för att felsöka.

Tanken är att om jag kan hitta fallen när den låter som en motorbåt så kan man gå igenom hela systemet o se var ljudet kommer från.

Men visst, man kan ju göra det den dyra vägen också och byta till flexslang, avvibrera underlaget, bygga en vägg osv tills det slutar låta eller åtminstone låter så lite att man struntar i det.

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2014, 17:48:15 »
Varför gör du detta jobb när det egentligen borde vara installatören som tittar på detta ?

Häls
Daikin

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Läten i radiatorsystemet
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2014, 22:05:44 »
Jovisst borde installatören "lösa" detta och han är underrättad. Dock är det hela inte så enkelt eftersom det höga ljudet bara kommer ibland och sedan försvinner ganska snabbt.

Nu har jag precis varit förbi en sväng och kollat på den. Och ja, den låter - alltså man hör att den är igång. Det surrar lite högfrekvent och sen kan man höra lite lägre toner och vibrationer. Nu står den ju i ett pannrum i källaren och det är därför inte särskillt ljudkänsligt. Under tiden jag var där uppkom inte det höga ljudet.

Det är just det som är problemet. Ska man fixa det här lite snabbt, enkelt och billigt så måste man ta reda på vad det är som låter och det är inte så lätt när det bara uppkommer under vissa driftsförhållanden.

Jag tror att det är lite för varmt ute just nu. Antagligen ligger den och kör i sitt nedre spann hela tiden. Vi har ju knappt ens under 0 grader på nätterna här. Det vi kan göra för tillfället är att gå över rören och upphängningarna.

Sen är det ju så att installatören bjuder ju inte direkt på eventuella åtgärder. Det säger jag inte heller att han ska, men det är min kompis som kommer i kläm i slutänden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!