Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken sÃ¥ ofta?  (läst 2683 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Jag har en 500 liters "arbetstank" som vp och vattenmantlad kamin är kopplad på. På framledningen mellan vp och tank sitter en elkassett som står för spets behovet. I toppen på tanken har jag satt manometer, säkerhetsventil och en manuell luft nippel. Systemet är fyllt med nytt vatten för ca 3 år sen. På höst, vår och sommar behöver jag aldrig lufta tanken. Men på vintern när elkassetten får jobba så samlas där alltid luft i tanken. Jag luftar nog ca varannan vecka och då kommer det gissningsvis kanske 1-2 liter luft. Men så länge inte elkassetten varit igång så är det lugnt.
Jag har samma fenomen när jag eldar i min kamin. Men då samlas luften i kaminen och jag får lufta den ca var 5-10 gång jag eldat.
Vattnet borde väl varit "dött" nu efter 3 år? Speciellt efter att vattnet i tanken många gånger varit uppe i 80 grader. Annars är det ju ny luft som sugs in någonstans men jag tycker det låter långsökt. Jag ligger på ca 0.8-1.0 bars tryck i systemet året om. Det känns lite som att när vattnet kokar runt elpatronerna så frigör det syre. Men när ska det sluta?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2014, 20:33:17 »
Kan du ha för litet expansionskärl för din anläggning? Att de högre temperna trycker ut vatten genom ventil/skvallerrör?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2014, 20:44:26 »
Nä, det är ganska perfekt dimensionerat. Har ett 80 liters tryckkärl. Som lägst på sommaren har jag ca 0.8 bar och som högst på vintern om jag eldar ca 1.2-1.4 bar. Och säkerhetsventilerna är täta.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2014, 20:54:39 »
Har du laddomat ? har varit med om att luft sögs in genom en laddomat 21 fast då var det ett system med riktigt lågt tryck. Eldar man försvinner luften i stort sett så fort vattnet blir riktigt varmt sen ska man inte behöva lufta mera i alla fall funkar det så hos mig men jag har öppen expansion så det mesta kan lufta sig själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2014, 21:01:57 »
Egentligen ingen klassisk laddomat. Jag har satt en esbe termostat och separat cirkpump till kaminen. Du vet ju egentligen inte om du hade behövt lufta eftersom du kör med öppet kärl. Jag valde manuell luftnippel när jag byggde ihop detta eftersom jag dels ville ha koll och att jag har lite fobi för automat luftare. Du menar alltså att vattnet garanterat borde vara så dött som den kan bli nu efter 3 år? Då är det alltså luft som sugs in någonstans?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2014, 21:05:33 »
Har egentligen ingen koll men när jag installerade min vp fick jag lufta varje dag i säkert 1 vecka sen tröttnade jag och eldade upp allt vatten i systemet till 90 grader och senare luftade jag och sen har jag inte behövt lufta nÃ¥tt mer sÃ¥ jag tror utan att veta att luften separeras vid höga temperaturer men kan vara slumpen  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2014, 21:09:44 »
Visst frigörs syret från vattnet fortare vid hög temperatur. Men eftersom jag har kamin så har vattnet varit uppe i 80-85 grader många gånger och många timmar. Så det är det som jag tycker är lite konstigt. Jag har bara 4 meter från exp kärlet som står på golvet i källaren till högsta punkten som är en handdukstork. Ska kanske tillägga att jag aldrig behöver lufta något på radiatorslingan.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2014, 21:16:40 »
Jag tror luften kommer in på nått vis men har ingen aning på 3 år borde väl all luft vara borta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Thermias TWS slinga kan spöka och ha luft länge. När VXV går över från VV till värme så kan det komma luft in. Men jag vet inte hur din beredare ser ut.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Varför behöver jag fortfarande lufta tanken så ofta?
« Svar #9 skrivet: 05 februari 2014, 11:26:49 »
Jag har en 500 liters tank med slingor som enbart förvärmer vv innan det går in i en dubbelmantlad beredare som strs med växelventil.
Kamin och vp går rakt in i tanken. Kaminen laddar i toppen och vp ungefär på mitten. Tycker bara det är skumt att det kan sugas in luft.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!