Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g frÃ¥nluftstemperatur - ond spiral  (läst 9153 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maarten

  • Gäst
Maarten
Låg frånluftstemperatur - ond spiral
« skrivet: 05 mars 2013, 10:43:19 »
Har en F370 frånluftsvärmepump installerad i fritidshuset. Golvvärme (uponor) i betongplatta och styr/övervakar detta med nibe sms 40. Har termostaterna till golvvärmen ställda på 18 och Niben på detsamma nu när jag inte är där för att temperaturen på frånluften inte ska gå under 16 vilket blockerar kompressorn.

Nu till mitt lilla dilemma. För ca 2 dygn sen larmade den för låg frånluft (larm 64) under en rejäl köldnäpp. Då går hela systemet in i larmläge och den beräknade framledningen sätts automatiskt på min (ber fram 20). Då detta hände mitt i natten tog det ett par timmar innan jag med sms 40 återställde larmet. Då kickar den direkt igång igen och beräknar framledningen till 38 grader, MEN eftersom temperaturen i huset har hunnit falla nån grad under tiden så hinner inte systemet trycka upp temperaturen under en timme och då larmar den igen (larm 64 går när framluften varit under 16 grader i 60 min). Alltså måste jag hålla på att konstant återställa larmet en gång i timmen för att systemet ska gå och den ska beräkna rätt framledning.

För att råda bot på detta bytte jag från driftläge "auto" till "endast tillsats" via sms 40 för att låta elpatronen själv jobba upp temperaturen till rätt temp igen och sen gå tillbaka till auto, problemet är att systemet fortsätter larma om låg frånluft och går in i larmläge trots att jag bara kör tillsats. Vad spelar frånluftstempen för roll när jag bara kör patronen? Borde man inte kunna koppla runt och slippa att den går ner i larmläge när man ändå bara kör tillsats?

Nån som har nåt bra förslag på vad jag kan göra för att slippa liknande problem i framtiden? Lite jobbigt när man på distans inte kan bränna på en brasa eller dyl.

Och dessutom, varför går hela systemet ned i larmläge och stänger ned vid det här larmet egentligen, vore det inte vettigare att den vid låg frånluftstemp går in med tillsats och höjer temperaturen istället. Alternativet borde ju onekligen finnas kan man tycka! Görs det direkt kan man ju hinna hindra att temperaturen faller ett par grader och man slipper försöka jaga ikapp.

Snackade med Nibe om det här men de menar att pumpen går in och avfrostar när frånluften är för låg oavsett om jag kör auto eller tillsats, men det låter ju jäkligt konstigt för här snackar vi alltså en frånluft på 14 grader och en kompressor som är bortkopplad. Inte avfrostar systemet då?

Hälsningar,

MÃ¥rten






Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg frånluftstemperatur - ond spiral
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2013, 15:30:18 »
I meny 5.1.4 så har du ju åtgärd vid larm.
Ta bort att rumstemp ska sänkas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad baobab

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Låg frånluftstemperatur - ond spiral
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2013, 15:43:19 »
Hej Carl och tack för svaret!

Fick faktiskt samma svar från Nibe per mejl häromdagen. Första gången jag pratade med dem om det här fick jag en utskällning och idiotförklarades, men det gäller tydligen att få tag i rätt person. :)

Hälsningar,

MÃ¥rten

Utloggad LARS6HOC

  • Novis
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Hökerum/Sverige
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Låg frånluftstemperatur - ond spiral
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2016, 11:31:44 »
Har en granne intill som äger 4 villor pÃ¥ vÃ¥ran gata. Husen har Nibe F370 och en  beter sig pÃ¥ samma vis. När man tittar pÃ¥ 5.1.4 sÃ¥ stÃ¥r det riktigt
Citat:  I meny 5.1.4 sÃ¥ har du ju Ã¥tgärd vid larm.
Ta bort att rumstemp ska sänkas.  Citat slut

Bad min kompis dammsuga filtret men om det är någon annan som har något tips så mottages det tacksamt.

Lars
Värmepump blir installerad Torsdag 151022
IVT GreenLine HE C6  Brunn 130 m, 12 M rör, 10 M till berg, vattenmängd i borrhÃ¥l 1500 l/tim
Har(på väg ut) Elpanna CTC och Vedpanna CTC som installerades av mig själv när jag byggde huset 1981.
Hus: Hultfredshus 95 m2 boyta.  Bor mellan BorÃ¥s och Ulricehamn i Hökerum

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Låg frånluftstemperatur - ond spiral
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2016, 15:07:27 »
Vad har han för innetemp?
Om det är 18 °C eller varmare så kan det vara fel på tempgivaren.
Vet att en del Nibe 360 fick problem då frånluftsgivaren satt så nära plåten till förångaren att den kyldes av detta.
Lösningen då var att böja till den så den gick fri från förångaren.
Nu ser det ut som att BT20 (frånluftsgivaren) sitter precis under filtret till frånluften, kolla att givaren sitter kvar där den ska i så fall?
Men är innetemp 17 °C eller kallare så är det tyvärr bara att öka innetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!