Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur gömma rör till gamla radiatorer?  (läst 11576 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« skrivet: 13 december 2011, 17:19:22 »
Hej
ska "konvertera" övervåningen till vattenburen golvvärme.
källaren kommer fortfarande ha kvar radiatorerna. dock så är rören ingjutna i plattan mellan övervåningen och källaren. det är ett 2rörs system.

så hur gör man för att dölja alla rör på övervåningen på bästa sätt? billar man bort runt rören och sätter en bygel och sedan lägger nya golvet uppe på? är det tillåtet?

ska man gänga eller löda?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #1 skrivet: 13 december 2011, 17:43:12 »

ska man gänga eller löda?

Varken eller, heldraget rör-i-rör är det som gäller om du ska dra rören dolt.
Antingen från ett väggskåp och dra från en fördelare till varje radiator eller dra från radiator till radiator med ett fyrrörskoppel
Annars får du dra nya rör på väggen, inte så snyggt kanske, men det funkar.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #2 skrivet: 13 december 2011, 18:59:51 »
Om det är 2-rörsystem ska väl inget "byglas"?
Det är på 1-rörsystem som man sätter en bypass mellan rören då en radiator demonteras.
Det är bara att proppa de gamla anslutningarna.

Fast risken finns att det inte blir 100 tätt och har man då byggt in proppningarna så har man problem.
Om det är i en källare så skulle jag nog lyda cougar och dra nya rör till befintliga radiatorer, där spelar det väl ingen roll att det sitter lite rör utmed väggarna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #3 skrivet: 13 december 2011, 19:10:25 »
Går det inte fimpa hela, eller delar av stammen redan i källaren?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2011, 19:41:15 »
Jag skulle proppa rörstumparna...synligt.

En vacker dag vill du koppla på radiatorer igen.....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #5 skrivet: 14 december 2011, 13:23:50 »
problemet är att jag har ett badrum och en toalett på övervåningen, som är relativt ny renoverat av tidigare ägaren.
har ingen större lust att behöva borra i golvet för att dra upp nya rör ditt, allt med tätskikt och annat.

i källaren är det inga större bekymmer att dra ut nya rör till radiatorerna. och det går faktiskt att fimpa halva övervåningen i redan i källaren.

det är ju ett slutet system så man borde väll märka ifall det börjar läcka? men säger försäkringsbolagen blankt nej på dolda pluggar?
känns ju väldigt trist att behöva lÃ¥ta rören sticka upp ur golvet  huvuddunk

inga andra förslag?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #6 skrivet: 14 december 2011, 13:37:27 »
Du kan ha dolda pluggar/skarvar, men då måste de sitta i ett tätt utrymme med inspektionslucka så att man kan komma åt dom...

"Fogar på rörledning ska vara placerade så att de är utbytbara
och så att eventuellt utläckande vatten från en
fog snabbt kan upptäckas.
Utrymmen för fogar i inbyggnader, installationsschakt
eller kopplingsskåp ska ha vattentät botten och vara
försedd med indikering för läckage med tillräcklig
kapacitet. I inbyggnader och installationsschakt ska
väggarna vara vattentäta 50 mm över schaktbotten
och tätt anslutna mot denna."

http://sakervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf

Dessa regler är 'facit' för försäkringsbolagen, så det är dom du måste förhålla dig till.
« Senast ändrad: 14 december 2011, 13:40:29 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #7 skrivet: 14 december 2011, 17:27:46 »
problemet är att jag har ett badrum och en toalett på övervåningen, som är relativt ny renoverat av tidigare ägaren.
har ingen större lust att behöva borra i golvet för att dra upp nya rör ditt, allt med tätskikt och annat.

i källaren är det inga större bekymmer att dra ut nya rör till radiatorerna. och det går faktiskt att fimpa halva övervåningen i redan i källaren.

Var är badrummet och toaletten anslutna till stammen då? Kan du inte dra nya rör dit där badrum och toalett är anslutna, koppla bort resten och dra nya? Ett rör som inte är anslutet till nåt kan du ju bara såga av och bygga in hur du vill.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #8 skrivet: 14 december 2011, 18:49:35 »
Var är badrummet och toaletten anslutna till stammen då? Kan du inte dra nya rör dit där badrum och toalett är anslutna, koppla bort resten och dra nya? Ett rör som inte är anslutet till nåt kan du ju bara såga av och bygga in hur du vill.

Var är badrummet och toaletten anslutna till stammen då? Kan du inte dra nya rör dit där badrum och toalett är anslutna, koppla bort resten och dra nya? Ett rör som inte är anslutet till nåt kan du ju bara såga av och bygga in hur du vill.

problemet är att stammen är ingjuten i plattan, stammen ser ut att gÃ¥ upp under toaletten och badrummet och sedan delar den sig och gÃ¥r Ã¥t varsit hÃ¥ll. (badrum och toaletten ligger i mitten av huset.) och precis i början av stammen.  :(

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #9 skrivet: 14 december 2011, 18:59:21 »
problemet är att stammen är ingjuten i plattan, stammen ser ut att gÃ¥ upp under toaletten och badrummet och sedan delar den sig och gÃ¥r Ã¥t varsit hÃ¥ll. (badrum och toaletten ligger i mitten av huset.) och precis i början av stammen.  :(

Du har alltså redan någon form av skarv/t-rör dold i plattan?

Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #10 skrivet: 14 december 2011, 20:40:47 »
Hehe, mitt järnrörsystem är i princip helt dolt i bjälklaget med skarvar och allt, på 1970-talet var reglerna annorlunda.
Så var även tappvattensystemet, med detta kapade jag och drog om vid badrumsrenoveringen, inga dolda skarvar där numera.
Fast man går ständigt och kollar trycket i radiatorsystemet, att det inte börjar sjunka...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mr.o

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #11 skrivet: 17 december 2011, 13:19:55 »
har gått och klurat lite, och kommit fram till att dra nya rör till radiatorerna.
gällande våtrummen så drar jag upp rören genom golvet på toaletten och sedan drar jag upp rören på väggen och in i badrummet i takhöjd ungefär.
borde väll vara bästa lösningen när man borrar genom fuktspärren?

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3889
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hur gömma rör till gamla radiatorer?
« Svar #12 skrivet: 17 december 2011, 14:45:42 »
Varför takhöjd?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!