Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Aftonbladet eller Expressen (dvs Comfortzone CE50 eller Nibe F750)?  (läst 7236 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Vi behöver byta ut vår gamla Elektrostandard FLVP och har tittat på dom två "smarta" FLVP-alternativen..Comfortzone CE50 och Nibe F750 med förhoppningen att kunna sänka vår förbrukning som i dag är 22 MWh i ett souterränghus på 180 kvm med ett par kaminer som vi eldar i sporadiskt, mest för trevnad. Berg- och luft/vatten har fallit bort av olika orsaker så att det blir en FLVP är klart, men frågan är då vilken.. Vi har en offert på en CE50 på 100 TKR (minus ROT) inkl installation, el, intrimning, bortforsling av den gamla pannan och går som i väntans tider på offerten på Nibe-pannan.. Så här långt har vi kunnat resonera oss fram till följande (dock inte sagt att det är slutgiltigt eller ens korrekt :) )..

CE50 är en välkänd och välrenommerad modell och säljs genom IVT med sitt omfattande nät av ÅF, krav och inte minst egen serviceverksamhet vilket känns tryggt. Nibe är en nyare panna med högre effekt (dock inte bättre COP) och är sannolikt några tusenlappar billigare totalt och vi hade en Nibe Fighter i ett tidigare hus och har bara goda erfarenheter av dessa.

Är den offererade prislappen rimlig på CE50? Har sett flera offerter som legat betydligt lägre men det är svårt att uppskatta hur mycket som ingått och hur mycket priset förändrats under åren. Har någon fått offerter på endera panna nyligen och är beredd att dela med sig av dessa så vore vi väldigt tacksamma. Övriga synpunkter uppskattas också förstås!

Mvh
Micke
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Tänk på att FLVP'ns uteffekt är direkt beroende av hur mycket luft man ventilerar ut. Behöver VP'n större luftflöde för att ge full effekt än husets normenliga ventilationsflöde så har man ingen nytta av den extra uteffekten...
Detta 'fenomen' gör också att FLVP'n behöver mest ventilation på vintern när det är kallt och man egentligen vill skruva ner ventilationen lite för att inte dra in kall luft...

Varför har, t ex, bergvärme 'fallit bort'?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Tack för responsen! Det där med ventilationen har vi inte riktigt fått grepp om, men har förstått att vi behöver ventilera någonstans i trakten av 250 m3 per timme (eller omkring halva husets luftvolym om jag förstått saken rätt), något som båda maskinerna klarar utan problem - dock utan att veta om våra nuvarande kanaler medger det, men vår nuvarande Elektrostandard fungerar som den ska om det nu går att dra slutsatser utifrån.

Anledningen till att vi inte överväger berg- eller luft/vatten är installationsmöjligheterna (berg) samt problemet med återvinningen (l/v).
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Jag själv har bytt precis som ni från en ES.

Jag valde CE50:an efter samma slutsats som ni själva har kommit fram till. Och jag har inte haft anledning att ångra mig. Den har fungerat perfekt från första dagen.

Jag ställer dock om fläkthastigheten beroende på årstiden där jag väljer mellan tre lägen: Injusterade läget 3 på sommaren, läge 2 på vår/höst och läge 1 (lägsta hastigheten) på vintern. Det har fungerat fint hos oss.

Att jämföra CE50 med F750 är inte riktigt korrekt, du bör nog jämföra med CE65 istället men för din husstorlek kanske CE50 blir bra. Hur hög total elförbrukning har ni idag?

När du säger att den befintliga ES klarar ventilationsbehovet i dagsläget så blir jag inte helt övertygad. Vi märkte en klar förbättring av luftkvaliten när CE50:an kom in. Det känns betydligt friskare oavsett årstid.

När det gäller alternativet F750 så kanske den tekniskt sett har fler finesser men den blir då också mer komplex. Jag själv är livrädd för allt som heter "version 1.0" och om du söker på detta forum så ser du att många har problem av olika art. Barnsjukdomar tror jag, de kommer säkert att åtgärdas men det kommer sannolikt att dröja innan allt har stabiliserats.

Jag skulle i dagsläget därför satsa på en mer välbeprövad FLVP såsom CE50 om man nu inte älskar att vara sittandes i pannrummet (eller i den trånga tvättstugan där dom ofta hamnar) med laptopen i knäet.

100 ksek är nog rimligt om man ber en firma göra allt jobb men då skulle jag försöka få med rengöring av frånluftkanalerna i kontraktet. Jag gjorde allt arbet själv utom inkoppling av befinlig elanslutning och vent injustering och kom undan med ca 80 ksek

mvh Walter

PS Oavsett val, se absolut till att dina frånluftskanaler + ventiler rensas/rengöres och att du renspolar radiatorsystemet innan du stoppar in din nya FLVP
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Tack för responsen! Kul att höra att det var precis samma förutsättningar (även om vi troligtvis inte är så få som haft just ES 280), vi hade faktiskt inte sett så mycket om problemen med F750 men det är som sagt en ny modell och man ska inte bortse från problem med barnsjukdomar, inte är det gäller investeringar i den här storleken, så visst finns det mycket som talar för en CZ.. Anledningen till att vi jämför just CE50 (och inte CE65) med F750 är dels vad vi läst men också för att det är vad närmaste ÅF sagt kommer att räcka då vi bara har 22000 kWh i total förbrukning inkl HH-el, och Nibe har ju bara modellen F750 än så länge som är frekvensstyrd.

Intressant att läsa det du skrev om ventilationen, det byggde bara på ett antagande om att det funkar nu, vi får se om vi får samma aha-upplevelse när vi byter. Noterar också din not om att rensa kanaler och ventiler, osäker på om det stod med i offerten vi fick. Totalen skulle hamna på 86 TSEK inkl ROT så det känns som om det är rätt att ta in en firma för jobbet, inte minst då vi inte besitter minsta kunskap i hur man skulle göra en dylik installation.
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
CE50 och CE65 är också frekvensstyrda. Det var inget nytt som uppfanns när F750:an kom ut (...fem sex år senare)

mvh
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Javisst, jag menade bara att det bara är F750 som är Nibes enda modell, så det är därför den jämförs med CE50 (i vårt fall) in på upploppet Thumbsup
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
Jag tycker du har fått för dyr offert på CE50. Jag har nyss köpt en sådan och deras "listpriset" var 90 TKR (inklusive inkoppling, injustering luft, bortforsling mm). Försökte få offert hos NIBE-snubbarna men det gick inte. De visste inte vad en 750 var så jag fick följa med in och visa dem på nibes hemsida. Men det hjälpte inte, någon offert fick jag iallafall inte. Jag valde CE50 för att jag fick så bra bemötande och att det kändes som om priset var ok.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Jag tycker du har fått för dyr offert på CE50. Jag har nyss köpt en sådan och deras "listpriset" var 90 TKR (inklusive inkoppling, injustering luft, bortforsling mm). Försökte få offert hos NIBE-snubbarna men det gick inte. De visste inte vad en 750 var så jag fick följa med in och visa dem på nibes hemsida. Men det hjälpte inte, någon offert fick jag iallafall inte. Jag valde CE50 för att jag fick så bra bemötande och att det kändes som om priset var ok.

Nibe-snubbar?
Du menar någon lokal rörkrökarfirma?

Du vet väl att de får kampanjrabatter från leverantörerna om de pushar för ett märke?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad micke_011

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 117
  • Karma +0/-0
Vi har slutligen kommit till skott och valt CE50, priset förblev 86 TKR efter rot men vi "prutade med" rensning av frånluftkanalerna enligt tipset från krambriw (tack igen!), skulle enligt uppgift gå på 3 TKR. Kändes bättre med etablerade CZ än en ny modell som F750 till slut, även om vi även fick erbjudande från samma firma att få en Nibe för att spara några kronor, men det kändes oviktigt när det handlar om en panna som förhoppningsvis ska hålla 15-20 år.. Installation om några veckor, lagom till kylan Thumbsup
ComfortZone CE50 inst 2011-10, 180 kvm souterräng-villa -89, 22 MWh/år 2010, rullande 12 mån 10800 kWh
IVT Nordic Inverter 12 LR-N installerad 2011-10, 50+ kvm sommarstuga från 1979, 9 MWh årlig förbrukning tidigare, rullande 12 mån 4100 kWh

Utloggad LasseG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
SV: Aftonbladet eller Expressen (dvs Comfortzone CE50 eller Nibe F750)?
« Svar #10 skrivet: 20 september 2011, 10:11:56 »
Nibe-snubbar?
Du menar någon lokal rörkrökarfirma?

Precis. Jag tog kontakt med Nibe och hörde efter vilken återförsäljare de rekommenderade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!