Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Vilken är bäst?  (läst 15878 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #60 skrivet: 09 februari 2011, 18:38:44 »
Nu har jag en IR-termometer...  Thumbsup
Hur gör jag nu?
Ska jag mäta tempen på framledningsrören och returrören i pannrumet eller vid radiatorerna?
Ska jag mäta nu när pannan går som vanligt eller ska jag stänga av den en stund, starta och sen mäta?
Eller måste jag vänta tills det är -25 ute?

Du kan mäta nu när pumpen går som valigt helst efter 5 till 10 minuter efter starten för att vattnet hinner gå runt systemet, du kan bör ja i panrummet men sedan kan du även kolla på elementerna också, då ser du om någon element är annorlunda och kan ställa differensen at det blir något så när lika över alt.
Du ska klistra svart tejp på röret där du mäter.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 48
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #61 skrivet: 09 februari 2011, 20:18:55 »
Ute: -17 ºC
Inne +22 ºC
Framledningstemp: 45-47 ºC
Retur: 30-35 ºC

När jag mätte tempen så var framledningstempen rätt så exakt 46 ºC men pendlade lite upp och ned, däremot var returen lite mer ojämn...
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Vilken är bäst?
« Svar #62 skrivet: 09 februari 2011, 20:30:35 »
Det verkar ju lovande. Blir lite förvånad över den låga framtemperaturen med tanke på din förbrukning och radsystem. Det måste väl vara ditt Rexovent som funkar fint. Har du tilluftsbatteri till den?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Djarven

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Skellefteå
  • Antal inlägg: 48
  • Kön: Man
SV: Vilken är bäst?
« Svar #63 skrivet: 09 februari 2011, 20:47:27 »
Tackar, låter ju bra... :)
Nu är det ju inte riktigt så att det är min förbrukning utan förra ägarens förbrukning, eftersom jag först till hösten bott i huset ett helt år...
Rexoventen har inget uppvärmningsbatteri, om det var det du menade, utan låter bara den varma utluften (från wc, bastu, kök) värma den kalla inluften, det gör ju i sin tur att det aldrig drar kallt vi fönstren eftersom det i princip är högtryck inne i kåken...
Nibe-1245-6, 200m, 150kvm, Vbotten.
Dec 2010: 3800kWh, Dec 2011: 1200kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme