Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fisjummet pÃ¥ nedervÃ¥ningen.  (läst 20519 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
Fisjummet på nedervåningen.
« skrivet: 21 december 2010, 11:45:03 »
Jag försökte finna en tråd men lyckades inte trots att det säkert finns en sådan..

Vi har nyligen fått en VP (NIBE F1245 6KW) installerad och hela huset konverterat till vattenburet.
Installatören gjorde ett fenomenalt jobb utan strul hela vägen och lämnade oss med flaggan i topp.

Dock har vi märkt att det i vissa radiatorer och främst på nedervåningen håller nästan 10 grader lägre temp än på övervåningen när dessa är ostrypta.

Jag har luftat överallt men nedervåningens radiatorer verkar helt luftfria medans det pyser lite där uppe.
Jag har även efter lufting fyllt på så att trycket inte sjunker.

Vad jag kan se så är "Stig" och "Retur" rättkopplat på alla radiatorer.
Skillnaden mellan Stig och retur är oftast bara runt 4-5 grader så det borde inte vara något fel i VP eller?

Jag har även provat att höja cirkulationspumpen i F1245 an till 80% men den började klaga på för hög kondens (troligen för hög värme på returen) så jag tordes inte gå högre än så.

Är det någon som har bra tips till en nybörjare??

Fridens Liljor!





Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #1 skrivet: 21 december 2010, 12:02:43 »
Jag försökte finna en tråd men lyckades inte trots att det säkert finns en sådan..

Vi har nyligen fått en VP (NIBE F1245 6KW) installerad och hela huset konverterat till vattenburet.
Installatören gjorde ett fenomenalt jobb utan strul hela vägen och lämnade oss med flaggan i topp.

Dock har vi märkt att det i vissa radiatorer och främst på nedervåningen håller nästan 10 grader lägre temp än på övervåningen när dessa är ostrypta.

Jag har luftat överallt men nedervåningens radiatorer verkar helt luftfria medans det pyser lite där uppe.
Jag har även efter lufting fyllt på så att trycket inte sjunker.

Vad jag kan se så är "Stig" och "Retur" rättkopplat på alla radiatorer.
Skillnaden mellan Stig och retur är oftast bara runt 4-5 grader så det borde inte vara något fel i VP eller?

Jag har även provat att höja cirkulationspumpen i F1245 an till 80% men den började klaga på för hög kondens (troligen för hög värme på returen) så jag tordes inte gå högre än så.

Är det någon som har bra tips till en nybörjare??

Fridens Liljor!


Du behöver balansera ditt system, dvs strypa in radiatorerna för att ge rätt temperatur i de olika rummen. Du ska inte höja cirkpumpens hastighet, snarare tvärtom. Skillnaden mellan stig och retur (VB diff) ska ligga närmare 8 grader för att din kompressor ska trivas.

För att få bra hjälp föreslår jag att du berättar mer om radiatorsystemet:

•Har du några radiatortermostater? Skruva i så fall bort dessa, med värmepump ska du hitta en fast grundinstrypning utan termostater och låta 1245ans styrdator reglera temperaturen. Termostaterna kan sen sättas tillbaka i ett par rum där du ofta har problem med övervärme pga matlagning, solinstrålning mm. Men generellt: Så få radtermostater som möjligt.

•Vad har du för instrypningsmöjligheter? Är det förinställbara radiatorventiler eller strypventiler på radiatorernas returledning? Är det separat stam till övervåning respektive undervåning, och finns det i så fall någon injusteringsventil/strypventil på stammarna?

•Är det bara radiatorer? Ingen golvvärme eller annat?

Börja med att besvara dessa grejer så tar vi det vidare sen. Om det är något du inte vet, kan du alltid ladda upp bilder av ventiler ed.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #2 skrivet: 21 december 2010, 13:08:30 »
Du behöver balansera ditt system, dvs strypa in radiatorerna för att ge rätt temperatur i de olika rummen. Du ska inte höja cirkpumpens hastighet, snarare tvärtom. Skillnaden mellan stig och retur (VB diff) ska ligga närmare 8 grader för att din kompressor ska trivas.

Bra att veta!  DÃ¥ ska jag med andra ord sänka omedel bums!

För att få bra hjälp föreslår jag att du berättar mer om radiatorsystemet:

•Har du några radiatortermostater? Skruva i så fall bort dessa, med värmepump ska du hitta en fast grundinstrypning utan termostater och låta 1245ans styrdator reglera temperaturen. Termostaterna kan sen sättas tillbaka i ett par rum där du ofta har problem med övervärme pga matlagning, solinstrålning mm. Men generellt: Så få radtermostater som möjligt.

Jo jag satte på termostater på övervåningen för att strypa och se om det gav mer värme nere.
Men detta resulterar i att jag mÃ¥ste dra ner sÃ¥ mycket att det blir för kallt för att fÃ¥ nÃ¥got drag i radiatorerna pÃ¥ nedervÃ¥ningen  :D

Satte även dit termostater på nedervåningen men låter de stå på fullt ös.


•Vad har du för instrypningsmöjligheter? Är det förinställbara radiatorventiler eller strypventiler på radiatorernas returledning?

Jag tror det är strypventiler (Altech Radiatorer)

•injusteringsventil/strypventil på stammarna?
Ingen strypventil och bara en stam.

Det är bara en stam som först tar ett rum på nedervåningen (funkar skapligt) går sedan upp till övervåningen och båda sovrummen där (funkar skitbra) sedan går rören ner genom golvet och kommer ut i tak i vardagsrummet och det är här problemen börjar.

Temperaturskillnaden ostrypt mellan det sista elementet på övervåningen (innan rören går ner) och ett element i köket (ca 5 meter rör) är drygt 10 grader.!


•Är det bara radiatorer? Ingen golvvärme eller annat?

Bara radiatorer


Tacksam för alla tips jag kan få.
Fridens Liljor

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #3 skrivet: 21 december 2010, 14:43:13 »
OK, vet inte vad som sas mellan dig och rörisen vid konverteringen, men personligen tycker jag att om man beställer ett komplett nytt radiatorsystem inklusive rördragning, kan man förvänta sig att de kan åstadkomma ett system där det är balans, alltså ungefär samma flöde i alla raddar. Detta kan åstadkommas genom att variera rördimensioner eller genom att använda strypventiler. Jag vet inte vad ni kommit överens om men eventuellt kanske du ska ta ett snack med rörisen?

Vill du skruva själv så är du välkommen, här kan du få hjälp. Du har valt rätt säsong också, bra att balansera radsystem när det är svinkallt ute! Du har alltså en extramt lång stam som slingrar sig genom huset. Bara för att vara säkra på saken, jag antar att det är ett tvårörssystem, alltså att varje radiator har ett avstick från stigarstammen och ett avstick till returstammen?

Vi förutsätter att du har tvårörssystem. Det första du ska göra är att åka till Clas Ohlson eller motsvarande och köpa en IR-termometer och en rulle maskeringstejp. Denna kommer du ha stor nytta av när du ska balansera systemet. Sen ska du skruva bort (inte öppna helt) alla termostater. Sen ska du öppna alla strypventiler fullt. Sen tejpar du tejp på in- och utgående rör till varje radiator. Du ser sedan till att värmepumpen just då värmer mot radiatorsystemet, vilket den ju gör mest hela tiden nu när det är kallt. Börja aldrig mäta radtemperaturer förrän vp gått cirka 10-15 minuter mot radsystemet så tempen har stabiliserat sig.

OK, mät in- och utgående temp på alla raddar. Du kommer antagligen ha några raddar som inte blir varma alls, dessa är alltså minst gynnade i systemet. Resten kommer alltså vara varma. De som är mest gynnade kommer vara varma, dessutom kommer de att ha minst diff mellan in- och ut-temp. Det är dessa, de mest gynnade, du ska börja strypa. När du har strypt de mest gynnade så får du vänta några minuter och sen mäta alla raddar igen. Nu kanske ett par andra raddar blivit mest gynnade, då ska du strypa dem och sen mäta allt igen. Ju mer du stryper på de raddar som är mest gynnade i varje omgång, desto mer flöde kommer komma till de minst gynnade raddarna. Till slut står du där med en radd, den slutligt minst gynnade, som är helt ostrypt, ofta är detta den radd som är längst bort på stammen eftersom drivtrycket är minst där.

Nu jobbar du vidare, med mätning av alla raddar, små justeringar nu, vp måste gå hela tiden mot raddsystemet. Målet är att du ska ha samma diff på alla raddar i hela huset. När du har det har du ett balanserat system.

När du då har balans, ska du göra ev justeringar i värmepumpens styrdator, av värmekurva, ev ny justering av cp-hastighet så totaldiffen ligger runt 8 grader. När du är nöjd med dessa och du har bra värme i hela huset (kör med öppna dörrar i det här läget) så går du vidare. En ny mätning av alla raddar och ev finjusteringar av rad-balansen.

Nu kan du stänga dörrarna i huset. Vänta något dygn. Då märker du om raddarna är väl avpassade till rummens storlek. Vill du nu ha lite mer värme i ett rum, öppnar du pyttelite på strypningen på den radden. Vill du minska värmen, stryper du lite. Hela tiden håller du reda på diffen över raddarna, ingen radd får ha en diff som är mindre än 5°. Vänta något dygn och känn igen om värmen är bra, gör vidare justeringar.

När du är klar med detta har du ett värmesystem som är i balans, ger dig värme där du vill ha den och får din värmepump att må bra. Men som du förstår är det en väg att gå. Viktigt! Notera hela tiden exakt det du gör.

När allt detta är klart så kan du sätta tillbaka termostater i de rum där du ofta får problem med övervärme pga tillfälliga orsaker, som solinstrålning eller matlagning. Så få termostater som möjligt!

Lycka till!
« Senast ändrad: 21 december 2010, 14:45:35 av Labold »
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #4 skrivet: 21 december 2010, 17:40:46 »
Oh my god!   Thumbsup

Det var inte dåligt vad mycket info man kan få om man bara frågar!
Alla dina antaganden var korrekt också !

Nu en troligen ytterst dum följdfråga, när du säger "strypa" så menar du alltså inte att jag ska använda termostaterna utan det medföljande plastvredet (locket) som kom med radiatorerna eller?
Tänkte först att det gör exakt samma sak men sÃ¥ är det ju förstÃ¥s inte, en termostat reglerar ju hela tiden strypningen till inställd temp...  eller.


En IR-Termometer har jag men varför ska jag tejpa, är det enklare att läsa av mot rören då?


Chysst att du förbarmar dig över en vilsen och lite frusen själ  Thumbsup



Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #5 skrivet: 21 december 2010, 17:52:23 »
Vill bara sticka in med en eloge till Labold för klockrena instruktioner. Thumbsup
God jul tomte::
//2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #6 skrivet: 21 december 2010, 21:10:23 »
Oh my god!   Thumbsup

Det var inte dåligt vad mycket info man kan få om man bara frågar!
Alla dina antaganden var korrekt också !

Nu en troligen ytterst dum följdfråga, när du säger "strypa" så menar du alltså inte att jag ska använda termostaterna utan det medföljande plastvredet (locket) som kom med radiatorerna eller?
Tänkte först att det gör exakt samma sak men sÃ¥ är det ju förstÃ¥s inte, en termostat reglerar ju hela tiden strypningen till inställd temp...  eller.

En IR-Termometer har jag men varför ska jag tejpa, är det enklare att läsa av mot rören då?

Radtermostater är ganska mycket on/off, det vill säga att de är helt öppna, sen när den omgivande luften når inställd temperatur så stänger de ganska snabbt av hela flödet till radden. De är inte bra för värmepumpen för att den vill ha en stor vattenmängd att jobba mot, med rejäla flöden. Varje avstängd radiator minskar tillgänglig vattenmängd för vp. Det ställer till det för styrdatorn också. Bort med dem, i alla fall medan du håller på att justera systemet, i slutet av den här processen kan du som sagt sätta tillbaka ett par stycken.

Locken du pratar om antar jag är enkla handrattar. Helst ska du använda fasta instrypningar. Ladda upp en bild av radventilen med och utan termostat, samt en bild av in- och utgående rör, så ska vi se om det inte sitter någon liten strypventil du kan använda någonstans.

Tejpning av rör gör man för att IR-termometern är mer exakt mot en matt yta. Det kan funka utan om rören är mattlackade, men jag tycker det blir bättre med tejp.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #7 skrivet: 25 december 2010, 13:55:56 »
Nu har jag efter de goda råden och lite trixande med fasta injusteringar (som självklart krävde specialverktyg) fått en något sånär balans i systemet.

Det är iallafall inte helt kallt i köket längre vilket det var innan.

Nu återsår problemet med att få den värme man önskar.

Jag får nu ofta "Hög kond" som vad jag förstår innebär att kompressorn slår av och istället övergår till elpatronen.

Det verkar som om de strypningar jag gjort pÃ¥verkar detta och jag har provat med lägre kurva, lÃ¥ngsammare cirkulation men fÃ¥r inte den  önskade värmen utan att fÃ¥ "hög kond" igen.

Famlar lite i mörkret men det finns säkert en "Best Practise" för detta också?

Tack för den fina hjälpen!
God fortsättning!

 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #8 skrivet: 25 december 2010, 19:26:53 »
Hur varmt vatten kör du ut på systemet Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #9 skrivet: 25 december 2010, 22:44:39 »
Hur varmt vatten kör du ut på systemet Sc:,h

Det står på max 60 men det beror ju på kurvan och utetemperaturen, just nu ligger jag på 53 och det är -6 ute, det lämnar kanske inte så mycket över till när det blir -25 (bara 7 grader till att ge innan topp) så frågan är hur jag ska få ut maximalt ur radiatorerna?

Sänkte nu från 80% på cirkulationen till 70% för jag låg på bara 4 graders skillnad på in/ut, höjde samtidigt tre grader på +- 10 graders skalan så nu får vi se om jag får för hög kond igen.

Gonatt och fridens liljor!



Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #10 skrivet: 25 december 2010, 23:04:57 »
Hej igen, kul att du fått till balans i systemet. Trist att det inte funkar så bra ändå. Är den/de minst gynnade radiatorn/erna helt öppna? Är alla termostater bortskruvade från radiatorerna? Ligger alla radiatorer mellan 5-10 grader i diff? I så fall finns det ett par grejer att fundera på:

Du har väldigt hög framledningstemperatur för utetemperaturen. Det skulle kunna bero på att ditt radiatorsystem är klent dimensionerat i fråga om värmeavgivningskapacitet. Samtidigt låter detta märkligt, då du gjort konverteringen samtidigt som vp-installationen. Om rörisen offererat ett högtemp-radiatorsystem samtidigt som han sätter in en bergvärmepump så vet jag inte riktigt vad jag ska säga...

- Vad står det i din offert du fick för konverteringen till vattenburet? Har rörisen angivit värmeavgivningskapacitet, eller total effekt?

- Hur många radiatorer och hur stora är de? Har du modellbeteckningar så är det fint, annars kan du ladda upp bilder och mäta bredd eller höjd.

- Hur många starter har du haft senaste dygnet? Hur länge går kompressorn i varje värmecykel?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #11 skrivet: 25 december 2010, 23:09:29 »
Hur varmt vatten kör du ut på systemet Sc:,h

Det står på max 60 men det beror ju på kurvan och utetemperaturen, just nu ligger jag på 53 och det är -6 ute, det lämnar kanske inte så mycket över till när det blir -25 (bara 7 grader till att ge innan topp) så frågan är hur jag ska få ut maximalt ur radiatorerna?

Sänkte nu från 80% på cirkulationen till 70% för jag låg på bara 4 graders skillnad på in/ut, höjde samtidigt tre grader på +- 10 graders skalan så nu får vi se om jag får för hög kond igen.

Gonatt och fridens liljor!




53 grader ut vid -6 på ett nyinstallerat system som är intrimmat är inte bra huvuddunk riktigt dåligt skulle jag vilja påstå. Vet inte vad du kom överens om med installatören men 53 grader ut vid -25 hade nog varit mera rimligt vid en nyinstallation. pumpen ska klara 65 grader ut med kompressorn 70 grader med hjälp av elpaton att den larmar kan bero på hög retur men den ska klara 58 grader retur. Med större diff vbut -vbin kanske du klarar dej ett tag tills det blir kallare ta ett snack med installatören om hur ni ska lösa det här. Har du inte fått inomhusgivaren installerad den följer med 1245an Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #12 skrivet: 26 december 2010, 16:40:30 »
Är den/de minst gynnade radiatorn/erna helt öppna?
Japp!  Dessa tvÃ¥ (kök och V-rum) är helt öppna.

Är alla termostater bortskruvade från radiatorerna?
Alla termostater är borta.
 
Ligger alla radiatorer mellan 5-10 grader i diff?
Här har vi nog en bov!
Jag tolkade det tidigare som att diffen skulle vara "minst" 5 grader och det har jag uppnåt med råge!
Mätte en radd nu som ligger på närmare 25 grader mellan in och ut!
Jag mäter nu på radden vid inkommande och utgående eftersom det verkar helt omöjligt att mäta själva rören...


Jag meckar ett tag till så att jag kommer under 10 graders diff.

Resterande frågor ska jag försöka besvara när och om detta inte fungerar ;-)

Tack igen !

Utloggad Mackek

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #13 skrivet: 26 december 2010, 16:44:50 »
OOoh en sak till förresten!

På ett ställe har installatören valt av utrymmesskäl lägga en 15mm pex några meteter under en dörr.
Har inte den en midre innerdiameter än 15mm koppar?

Skulle detta kanske vara en bidragande orsak till att trycket blir dåligt åt det gållet i kretsen??

Tjing!

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Fisjummet på nedervåningen.
« Svar #14 skrivet: 26 december 2010, 19:55:20 »
Bra där, jobba för 5-10° diff på alla raddar. Har du kollat något efter konverteringsoffert eller vilka och hur många raddar du har enligt tidigare inlägg?

Apropå PEX så är det förstås så att det kan påverka, liten diameter på röret ger ju högre motstånd, och är det dessutom långt "ut" i värmekretsen så... men du borde ändå kunna få till det här om du fortsätter. Om du iaf gör ditt bästa att få balans, så har du ju mer på fötterna när du till slut kanske får ge upp och ringer installatören för att be honom åtgärda det "obalanserbara" system han levererat...
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!