Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp.......Generatorproblem pÃ¥ Mercedes Benz.......................  (läst 5777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
Hej
någon som kan hjälpa?
Har en Mercedes Benz 05  C-klass 230 kompressor kombi, har bara gÃ¥tt 6000 mil
när jag startat den pÃ¥ morgonen sÃ¥ har det kommit ett litet skrapljud ifrÃ¥n  motorrummet, har lokaliserat det till generatorn.
kan det vara kolen (hållaren) som hänger sig?
Vid ett par omstarter brukar det ge sig och då tänds strålkastarna fram.
Om jag skulle behöva byta generator kan jag då själv byta den emot en utbytesgenerator eller måste det till någon omkodning i databoxen?
//kjulakalle *vinkar*

 
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
Hej
någon som kan hjälpa?
Har en Mercedes Benz 05  C-klass 230 kompressor kombi, har bara gÃ¥tt 6000 mil
när jag startat den pÃ¥ morgonen sÃ¥ har det kommit ett litet skrapljud ifrÃ¥n  motorrummet, har lokaliserat det till generatorn.
kan det vara kolen (hållaren) som hänger sig?
Vid ett par omstarter brukar det ge sig och då tänds strålkastarna fram.
Om jag skulle behöva byta generator kan jag då själv byta den emot en utbytesgenerator eller måste det till någon omkodning i databoxen?
//kjulakalle *vinkar*

 
Undvik s k utbytesgeneratorer eller "fabriksrenoverade" generatorer, det innebär tyvärr alltför ofta att man får betala en massa pengar för rena sopor. Då är det bättre att reparera originalgeneratorn själv eller att köpa en generator på skroten. Samma sak gäller även för startmotorer.

På många Bosch-generatorer kan man byta kolhållaren inklusive laddningsregulator utan att plocka isär hela generatorn. Om kolen är utslitna eller skadade bör man alltid ta en titt på släpringarna, om de är kraftigt nedslitna, repiga eller har en "grov" yta så bör man ta isär generatorn och svarva släpringarna innan man sätter dit de nya kolen. Passa samtidigt på att byta lager i generatorn om det verkar behövas.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej
tack för svar
problemet finns just nu inte kvar men visade upp bilen för en mercedes servicefirma och han lyssnade samt tittade på generatorn.
hjälper ju inte att koppla upp den emot datorn när felet inte är kvar.
jag frågade om han hört talas om det tidigare, svaret han gav mig var att dessa generatorer går inte sönder han hade bytt en regulator vid ett tillfälle.
han sa att det kunde ha varit en olje eller vattendroppe som orsakat den tillfälliga felet.
har nu åkt i 3 dagar utan några bekymmer.
Har också talat med försäkringsbolaget som sade att min självrisk var 2 000 kr (maskinskada)
Kollade även på skruvat.se som säljer nya generatorer 3 800 kr till samma pris som utbytes/renoverade
Får väl se om felet återkommer just nu lugnt
mvh kjulakalle *vinkar*

 
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

Lagrar inte datorn felen så de går att läsa av?

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0

Lagrar inte datorn felen så de går att läsa av?



Det finns nog ingen detaljerad diagnos för just generatorn ens i en modern Mercedes. Möjligen kan man få ut att den har slutat ladda och kanske datum och klockslag då felet kom respektive försvann.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.

Lagrar inte datorn felen så de går att läsa av?



Det finns nog ingen detaljerad diagnos för just generatorn ens i en modern Mercedes. Möjligen kan man få ut att den har slutat ladda och kanske datum och klockslag då felet kom respektive försvann.

Vad skulle man kunna se under drift?
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
hej
när felet uppstod sÃ¥ visade displayen med rött  "batteri or batterialternator kontakta workshop)
bilen har nu varit ok i 5 dagar
//kjulakalle *vinkar*
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!