Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage  (läst 16896 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« skrivet: 09 juni 2010, 22:19:49 »
Nu är det hög tid att beställa grejer till garagebygget om det ska bli nåt i sommar. Som nybörjare dyker ett antal frågor upp men först lite bakgrundsinfo:

-Vi ska ha bergvärme. Huset ska enligt kalkyl klara sig på ca 6kW men vi tänkte köra 8kW så det räcker till garage. Det blir en Nibe 1145 + VPBS300 + UKV100. Golvvärme ca100kvm på bottenplan samt radiatorer på övervåning.
-Drar man kulvertrör "fågelvägen" mellan VP och garagets närmaste hörna blir sträckan runt 7m varav 2m är under husets platta.
-Det är beläget i norra stockholm
-Garaget blir 60kvm byggyta, kanske 54kvm invändigt. Dryga 6x9 meter med en stor port. Har inte bestämt om det blir lösvirke eller byggsats.
-Vi vill kunna dela av en del av garaget som gäststuga eller tonårsbostad i framtiden så det ska förberedas med VA.

Frågorna som dyker upp:

1. Hur mycket isolering skulle ni rekommendera i vägg, platta och tak? Funderar på grundpaket från supergrund. Onödigt dyrt?
2. Vilka dimensioner på kulvertröret?
3. Vilka dimensioner på golvvärmeslang? Antal slingor? CC-mått?
4. Vilken fördelare ska jag köpa?
5. Behövs en circpump eller kan man köra på samma som husets (i 1145:an)?

Det var väl det jag kom på nu... Tacksam för alla tips!

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #1 skrivet: 10 juni 2010, 06:59:00 »
Ju mer du isolerar ju bättre komfort får du, med golvvärme är det viktigt att isolera plattan noga så inte värmen sticker neråt.

Det borde räcka med en 20 eller 28mm kulvert till värmen och 20-18mm till varmvatten o vvc

Golvvärmen färläggs med 20mm slang cc 30. Ca 20 kvm per slinga, Tänk på att dela in zonerna så du kan värma upp det framtida tonårsrummet separat.

Fördelarna väljer man samma fabrikat som slangen så allt lirar ihop.

Det funkar att köra med värmepumpens cirkpump. Det sitter en pump i pushen som sköter cirkulationen i golvet. Ska du bara ha golvvärme i garaget så monteras pushen i huset så får man mindre förluster.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #2 skrivet: 10 juni 2010, 14:32:47 »
Tack för svaret!

Push - är det benämningen på en circpump som trycker ut i värmesystemet?
Är nåt märke bättre än nåt annat? När jag surfat runt på VVS-sidor har jag sett Uponor, Wirsbo och LK har jag för mig.

Vad för grejer behövs mer än kulvertrör, slang och fördelare. Ska man ha nån termostat för hela garaget, eller kanske en för garagedelen och en för slingan till framtida gäststugan? Eller ska man pilla på strypningarna i fördelaren när man vill meka eller ha en övernattande gäst?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2010, 17:49:36 »
Push = pump o shunt, sänker tempen över golvslingorna så man kan köra golvvärme och radiatorer ihop.
Jag brukar använda Roth golvvärmesystem men    det är bara för att jag är van med deras grejor jag tror alla märken du nämnde är likvärdiga.

Med ingjuten golvvärme behövs ingen separat termostat, det räcker med instrypning och värmesystemets kurva 
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2010, 19:19:14 »
Ahaa. Men ang. shunt så fick jag ju tipset i en annan tråd här att raddarna ska dimensioneras efter golvvärmens framledningstemp. Då skulle man kunna skippa att shunta ner tempen till golvet och verkningsgraden ökar, för VPn gör väl rätt temp direkt då? Fast det kanske blir samma sak bara att shunten är inaktiv?

Ok jag kan tänka mig att garaget följer husets reglering på ett bra sätt, men tanken är att ha typ 10C i garaget och sen när man ska meka med något höjer man till 20C. Är det smidigt att justera de individuella strypningarna då?

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2010, 19:54:00 »
Golvvärme i betong är trögt. Du kan inte öka från 10 till 20 grader i garaget på kort tid.
5 kubikmeter betong har ungefär samma värmekapacitet som 2500 liter vatten. 3 kWh
per grad = 30 kWh går åt bara för att höja plattan från 10 till 20. Det kommer att ta ett
stort antal timmar...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2010, 21:17:09 »
Jo att det är trögt har jag förstått. Har man 2kW till övers från VPn så tar det då 15 timmar med dina siffror men det ser jag inte som nåt större problem. Jag är ingen stormekare som har det som hobby utan snarare vill jag ha möjligheten att utföra service på bilen nån gång emellanåt eller kanske snickra en möbel en helg.

Att sätta på värmen kvällen innan är inga problem tror jag. Däremot har ju tanken slagit mig att man kanske kan komplettera med en fläktkonvektor för att få upp tempen snabbare, men jag tror som sagt inte det är nödvändigt, det går i sådana fall att göra i efterhand.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2010, 21:31:46 »
OK jag ville bara vara säker på att du var med på noterna...
Att värma luften i garaget går däremot på ett kick, så en konvektor
tror jag du kommer att älska  8)
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2010, 22:26:37 »
1. åtminstone 20cm i vägg. 10-15cm frigolit i golv, och åtm 30cm blåsull på mellantak.
2.värmematningar 25mm. skild kv ledning om vill ha vvc så skild vattenledning 32mm eller 25 ,vv 22mm vvc 18mm
3.17-20mm, en skild slinga för det som kanske ska bli gästrum (30cm cc) 2 slingor längs med ytterväggar (cc 20cm) och 1 slinga i mitten(30cm cc),skulle dock lämna slangen ca 40cm från porten pga frysrisk om dörrpackningar blir slitna.ev el-slinga framför (innanför) port.
4. fördelare som hör ti gv paketet (tex wirsbo)
5. en cirkpump kommer att behövas samt en shunt, tro mig du vill ha golvvärme i ett garage. i allafall om du meckar lite själv.
« Senast ändrad: 10 juni 2010, 22:56:58 av Balkkin »

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2010, 23:25:39 »
Hmm, du säger att circpump och shunt behövs tvärtemot cougar?  Sc:,h
Tänker du att pumpen i 1145:an inte orkar med både hus och garage?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2010, 06:52:35 »
Hmm, du säger att circpump och shunt behövs tvärtemot cougar?  Sc:,h
Tänker du att pumpen i 1145:an inte orkar med både hus och garage?
Jag tror vi menar samma sak, cirkpump och shunt ÄR en push
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #11 skrivet: 11 juni 2010, 09:58:21 »
Ja men som svar på frågan "Behövs en circpump eller kan man köra på samma som husets (i 1145:an)"
säger Balkkin "en cirkpump kommer att behövas samt en shunt..."

Som svar på frågan betyder det ju att det behövs en separat push utöver den i 1145:an. Men det kanske var generellt menat att det behövs en push någonstans i systemet? Fast det är väl inte så svårt att lista ut att vattnet står still om man inte har någon pump alls.

Dom här kulvertrören, det står att dom har rör för värme samt vv och vvc. Kan man köra kv i ett istället för vvc eller blir det ofördelaktigt på något sätt? Tänker att vvc inte behövs då det inte är jättelångt till garaget och det är många år fram tills det skulle kunna bli tonårsbostad. Om vi har det som gäststuga eller man mekar kan man ju spola fram varmvattnet för det blir inte så ofta. Eller ska man satsa på en fyrrörs kulvert och separat kv när man ändå gör grunden?

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #12 skrivet: 11 juni 2010, 15:54:43 »
jo det kommer att behövas en push för golvvärmen,räcker altså inte med den i niben. annars lär du få j*vligt varmt i garaget. jag skulle personligen köra på 4 rörs kulvert + skillt kv + åtm 1 extra skyddsrör, bra att ha ifall man får tillfällig sinnesförvirring och vill ha något extra till garaget.

Utloggad steppen7

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 125
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #13 skrivet: 11 juni 2010, 17:05:46 »
Varför skulle det bli varmare i garaget än i huset? Båda har ju golvvärme och det blir säkert mindre isolering i garaget, sen kan man man väl strypa ner slingorna lite på fördelaren?

Vad har man en bypass till förresten, bör man ha en sån till fördelaren?

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionera golvvärme mm till nytt garage
« Svar #14 skrivet: 11 juni 2010, 23:17:45 »
oij, jag hade helt och hållet missat att det fanns golvvärme i huset. då behövs ingen shunt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!