Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Utjämningskärl, storlek  (läst 3069 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBV

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Utjämningskärl, storlek
« skrivet: 21 januari 2011, 16:50:54 »
Hej!
Jag planerar att sätta in en 1245 8 kw och behöver således en vattenvolym på minst 160 liter. Jag bedömmer att jag kan åstadkomma detta med ett utjämningskärl om 100 liter.

Finns det någon nackdel (förutom investeringskostnaden och ianspråktagande av utrymme) att istället t ex välja ett utjämningskärl på 300 liter? eller kan det vara en fördel att välja ett större utjämningskärl?

mvh SG

Utloggad f95heka

  • Nybliven och stolt innehavare av en Nibe F 1245
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: mölnlycke
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Utjämningskärl, storlek
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2011, 16:59:11 »
Enda nackdelen som jag ser det skulle väl vara att systemet blir en aning "trögare" med större tank.
Dvs om utetemperaturen plötsligt sjunker 5 grader och din framledning därmed skall upp med några grader så tar det ju en stund om man har 300 liter vatten att "släpa på"
Samma sak om utetemperaturen stiger fort. Men en stigning kan man antagligen hantera med innetempgivare.

Fördelen är ju att du får betydligt färre kompressorstarter och att du nog kan spara lite el eftersom kompressorn inte behöver producera lika varmt vatten.

Resonemanget kring Elbesparingen är lite komplicerat och är mest teorier från min sida..

Exempel:
* Tänk dig ett system utan tank och att du vid ett visst tillfälle skall ha 35 graders framledning och har satt gradminuterna till 60. Då kommer temperaturen att pendla mellan kanske 28 och 42 grader. Vid 42 grader har man ett betydligt sämre cop än vid 35.

* Ett system med en 300 liters tank kanske bara kommer pendla mellan 33 och 37 grader och du får bättre "medelcop".

Mvh Henrik

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Utjämningskärl, storlek
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2011, 20:35:47 »
Enda nackdelen som jag ser det skulle väl vara att systemet blir en aning "trögare" med större tank.
Dvs om utetemperaturen plötsligt sjunker 5 grader och din framledning därmed skall upp med några grader så tar det ju en stund om man har 300 liter vatten att "släpa på"
Samma sak om utetemperaturen stiger fort. Men en stigning kan man antagligen hantera med innetempgivare.

Fördelen är ju att du får betydligt färre kompressorstarter och att du nog kan spara lite el eftersom kompressorn inte behöver producera lika varmt vatten.

Resonemanget kring Elbesparingen är lite komplicerat och är mest teorier från min sida..

Exempel:
* Tänk dig ett system utan tank och att du vid ett visst tillfälle skall ha 35 graders framledning och har satt gradminuterna till 60. Då kommer temperaturen att pendla mellan kanske 28 och 42 grader. Vid 42 grader har man ett betydligt sämre cop än vid 35.

* Ett system med en 300 liters tank kanske bara kommer pendla mellan 33 och 37 grader och du får bättre "medelcop".

Mvh Henrik
Säker? sämre COP vid högre temp, ja, men motsatsen gäller oxå, så jag tror medel-COP blir ganska oförändrat..
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Utjämningskärl, storlek
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2011, 22:06:05 »
Enda nackdelen som jag ser det skulle väl vara att systemet blir en aning "trögare" med större tank.
Dvs om utetemperaturen plötsligt sjunker 5 grader och din framledning därmed skall upp med några grader så tar det ju en stund om man har 300 liter vatten att "släpa på"
Samma sak om utetemperaturen stiger fort. Men en stigning kan man antagligen hantera med innetempgivare.


Å andra sidan dröjer det oftast en stund innan en temperaturändring ute 'slår igenom' inne. 300 liter går nog tillräckligt fort att värma för att man inte skall märka nåt. Tror jag.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Utjämningskärl, storlek
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2011, 22:49:26 »
Hej

Jag har 300 liters tank, det tar ungefär 15-20 minuter att fylla den.
se logg här: http://www.keld.eu/vplogg/  just nu är den statisk pga ombyggnad i källaren.
Jag tror inte att man behöver oroa sig för tröghet i systemet, troligtvis spelar husets tröghet större roll än 300 liter vatten!
 Anledningen till att jag satte dit tanken var primärt för att hÃ¥lla nere antalet starter pga av en en pump i största laget (men jag slipper tillskott)
 När jag gjorde tanken satte jag dit bypass o ett uttag pÃ¥ halva höjden, jag har inte behövt nÃ¥n av dom.
 En nackdel med mycket vatten är risken för onödigt tillskott, särskild vÃ¥r o höst. För att lösa det problemet har en brytare monterats pÃ¥ väggen som spärrar tillskottet.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!