Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma upp källare - bara fördelar?  (läst 7958 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mrnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Värma upp källare - bara fördelar?
« skrivet: 19 juni 2006, 09:16:28 »
Hej,
Ska installera en bergvärmepump och planerar i samband med det att installera en fläktkonvektor i källaren som hittills varit ouppvärmd. Källaren är ca 75 kvadrat fördelat på 4 rum. Källaren är omgrävd (Platon+drän) men det är lite fuktigt på ett ställe (förmodligen ligger dränet lite högt där) samt säkert lite fukt genom botten. Källaren ventileras med 2 tallriksventiler, en i vardera ände.

Är det bara positivt att värma upp källaren till 20-22 grader för att kunna torka tvätt och och få bättre miljö?
Det finns ingen risk att mikroorganismer eller andra saker aktiveras?
Finns det andra aspekter att beakta?

Trots allt är huset 80 år gammalt och det "fungerar".

Tack på förhand.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma upp källare - bara fördelar?
« Svar #1 skrivet: 20 juni 2006, 12:25:17 »
Det enda problemet kan vara att värmeskillnaden mellan rumstemp och källarinnervägg kan öka, om inte källarväggarna är isolerade på utsidan. Om lufttempen ökar så kan luften bära med fukt som i sin tur kan kondensera ut mot den kallare källarväggen. Men är källarväggarna isolerade på utsidan så minskar risken.

Ska du torka tvätt är det bra om du ordnar med en utsugsfläkt som suger ut luften i tvättstugan till utsidan av huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrnisse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Värma upp källare - bara fördelar?
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2006, 19:32:39 »
Så med andra ord är det ingen idé att värma upp en källare ur fuktsynpunkt. Först sjunker den relativa fuktigheten med ökad temperatur men eftersom det finns fukt kommer den relativa luftfuktigheten att nå jämvikt på den högre temperaturen. När sedan luften kommer i kontakt med en yttervägg eller en kallar del av källaren når man daggpunkten.
Resonerar jag rätt?
Kommer inte den varma luften eftersträva termisk jämnvikt och strömma ut genom tallriksventilerna (en luftavfuktare i stora drag)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värma upp källare - bara fördelar?
« Svar #3 skrivet: 20 juni 2006, 20:41:19 »
Så med andra ord är det ingen idé att värma upp en källare ur fuktsynpunkt. Först sjunker den relativa fuktigheten med ökad temperatur men eftersom det finns fukt kommer den relativa luftfuktigheten att nå jämvikt på den högre temperaturen. När sedan luften kommer i kontakt med en yttervägg eller en kallar del av källaren når man daggpunkten.
Resonerar jag rätt?
Kommer inte den varma luften eftersträva termisk jämnvikt och strömma ut genom tallriksventilerna (en luftavfuktare i stora drag)?


Ett visst luftflöde kan ju bli men eftersom temperaturen ute sommartid är i stort sett samma som inne så finns ingen termisk drifkraft. Jag har löst detta problem i min källare med en paxfläkt i tvättstugan som får gå dygnet runt på sommaren, samt öppna tallriksventiler. Stänger jag denna så luktar det ganska snart fuktig källare där inne.

När jag eldade med olja var skorstenen varm och åstadkom en viss luftcirkulation även på sommaren (frånluften från tvättstugan går genom skorstenen) men nu är ju skorstenen kall så då måste jag trycka ut luften med en fläkt på sommaren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 635
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!