Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?  (läst 4504 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« skrivet: 15 februari 2019, 20:02:45 »
Hej!

Har en Sanyo CO2 Eco som börjar sjunga på sista refrängen nu. Får felmeddelande på den flera gånger dagligen och kommer därför att byta ut den mot något modernare.

Men där tar min kunskap stop. Så tänkte höra här om ni har tips på något bra paket som kan ersätta min anläggning?

Tvåplans sutteräng på 130kvm.
Radiatorer i hela huset.
TvÃ¥ smÃ¥ barn + fru som gillar att bada badkar.  :o


Tänkt mig att det max ska gå på 100k inkl installation. Gärna lägre. Men vill ha något riktigt bra paket som fungerar i många år och gärna som kan styras med någon trådlös panel eller liknande.

NÃ¥gra tips tro?

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2019, 09:59:19 »
Ingen aktivitet i detta forum nu för tiden tro?  help

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2019, 13:16:34 »
Bara passerat 14 timmar  8)

Eftersom du hr en värmepump idag så bör du ha en god uppfattning om vilken effekt du behöver. Moderna med samma effekt bör vara ännu bättre på vintern än din nuvarande. Nibe F2120 är en av de bästa i dagsläget. CTC Ecoair 600 är ny och min förhoppning är att den kan matcha F2120 i effektivitet.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2019, 13:38:22 »
Bara passerat 14 timmar  8)

Eftersom du hr en värmepump idag så bör du ha en god uppfattning om vilken effekt du behöver. Moderna med samma effekt bör vara ännu bättre på vintern än din nuvarande. Nibe F2120 är en av de bästa i dagsläget. CTC Ecoair 600 är ny och min förhoppning är att den kan matcha F2120 i effektivitet.

Vi har bara bott i huset under 4mån så har inte riktigt koll på vad vi behöver för effekt ännu. Mer än att det är svindyrt just nu då nuvarande mest står och larmar.

Kollat på dessa två paket nedan. Är NIBE så mycket bättre så det motiverar prisdiffen? Får även med stativ och fjärr till Mitsubishi då jag är medlem i villaägarna.

https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/nibe/f2120-12-och-vvm-320-nibe

https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-shw80-ecodan

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2019, 14:46:50 »
Jag tycker NIBE är värd lite mer beroende på verkningsgrad/COP, storlek, mått och vikt på såväl ute-som innerdel samt styrsystem och dokumentation. Markstativ är inbyggt för NIBE men det behövs ett fundament för alla LVVP utedelar att stå stadigt på. Men Mitsubishi har gjort ett rejäl uppryckning med de nya utedelar som introducerades förra året. Service och support är också viktigt så man bör kolla att det märke man väljer har en installatör och service-firma på rimligt reseavstånd.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2019, 20:30:03 »
Jag tycker NIBE är värd lite mer beroende på verkningsgrad/COP, storlek, mått och vikt på såväl ute-som innerdel samt styrsystem och dokumentation. Markstativ är inbyggt för NIBE men det behövs ett fundament för alla LVVP utedelar att stå stadigt på. Men Mitsubishi har gjort ett rejäl uppryckning med de nya utedelar som introducerades förra året. Service och support är också viktigt så man bör kolla att det märke man väljer har en installatör och service-firma på rimligt reseavstånd.

Tack för din input. Men lutar mer och mer åt Mitsubishi. Deras nya verkar riktigt bra och själva innedelen är 25cm lägre än Nibes. Har rätt begränsat utrymme där innedelen ska stå så är rädd att Nibes inte får plats tyvärr på höjden.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2019, 00:51:48 »

Om jag inte missminner mig så klarar Mitsubishin endast 60 grader i framledningstemperatur. Kontrollera på din Sanyo vad du behöver i ditt hus.

Med vänlig hälsning
D

Vi har bara bott i huset under 4mån så har inte riktigt koll på vad vi behöver för effekt ännu. Mer än att det är svindyrt just nu då nuvarande mest står och larmar.

Kollat på dessa två paket nedan. Är NIBE så mycket bättre så det motiverar prisdiffen? Får även med stativ och fjärr till Mitsubishi då jag är medlem i villaägarna.

https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/nibe/f2120-12-och-vvm-320-nibe

https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/mitsubishi-electric/mitsubishi-shw80-ecodan

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2019, 01:11:15 »
Om jag inte missminner mig så klarar Mitsubishin endast 60 grader i framledningstemperatur. Kontrollera på din Sanyo vad du behöver i ditt hus.

Med vänlig hälsning
D

Hur kan man kolla det? Helt novis pÃ¥ detta sÃ¥ förklara gärna  help

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2019, 03:33:43 »
Hur kan man kolla det? Helt novis pÃ¥ detta sÃ¥ förklara gärna  help
Om du sätter igång din Sanyo så kan du på vald värmekurva läsa av vad för framledning du behöver den kallaste dagen på din ort. Mvh D

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2019, 18:12:21 »
Om du sätter igång din Sanyo så kan du på vald värmekurva läsa av vad för framledning du behöver den kallaste dagen på din ort. Mvh D

Fick fram denna info nedan. Borde det vara max 50c på den då lr? Detta var i inställningarna.


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2019, 18:32:43 »
Max 50 celcius framledningstemperatur är inte särskilt imponerande men det var nog så på äldre luftvattenvärmepumpar. Frågan är vilken framledningstemperatur som krävs i ditt hus för att hålla uppe rumstemperaturen vid DVUT på orten där huset finns? DVUT betyder dimensionerande vinterutetemperatur och finns i en tabell för de flesta större orter i landet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad krilles81

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2019, 21:38:43 »
Max 50 celcius framledningstemperatur är inte särskilt imponerande men det var nog så på äldre luftvattenvärmepumpar. Frågan är vilken framledningstemperatur som krävs i ditt hus för att hålla uppe rumstemperaturen vid DVUT på orten där huset finns? DVUT betyder dimensionerande vinterutetemperatur och finns i en tabell för de flesta större orter i landet.

Fattar inte riktigt hur man ska tyda en sådan mall. Stod lattitud 57,67 och longitud 11,96

Är det lattitud som räknas dÃ¥ lr?  Sc:,h

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2019, 01:30:13 »
Ursäkta ???

No gick det nog lite fort i kommentaren.

50 C är vad TS har som högsta framledning i sitt system för att klara huset. Det är inte vad Sanyo CO2 maximalt kan producera, den kan mycket mer än så.
Till TS: din framledningstemperatur är moderat och du kan välja i stort sett vilken lösning du vill på marknaden.

Med vänlig hälsning
D

Max 50 celcius framledningstemperatur är inte särskilt imponerande men det var nog så på äldre luftvattenvärmepumpar. Frågan är vilken framledningstemperatur som krävs i ditt hus för att hålla uppe rumstemperaturen vid DVUT på orten där huset finns? DVUT betyder dimensionerande vinterutetemperatur och finns i en tabell för de flesta större orter i landet.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Byta ut Sanyo CO2 Eco. Tips?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2019, 09:31:10 »
Fattar inte riktigt hur man ska tyda en sådan mall. Stod lattitud 57,67 och longitud 11,96
Är det lattitud som räknas dÃ¥ lr?  Sc:,h

Blev ett litet missförstånd. Tänkte på t.ex. följande tabell från SMHI:
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!