Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med Ecodan w85 inställningar!!??  (läst 1739 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Christopher m

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med Ecodan w85 inställningar!!??
« skrivet: 04 november 2018, 09:46:09 »
Hej alla proffs för ca 3 årsedan inställerade jag en ecodan w85 anläggning i min villa allt funkar kannon o har alldrig strulat men den är fortf grundinställd o sätter man den på 22 grader så blir här 19-20 i huset sätter man den på 23-24 grader blir det snorvarmt går lixom inte få nån gämn fin värme det finns ju nån inställning som heter värmekurva men så vitt jag förstår är den inte aktiverad men somsakt begriper inte hur man ska få bästa inställning.. kanske kan sänka värmekostnaden med om man ställer in den rätt ?
Huset är enplans med inredd källare tsm med vattenburet radiator system har satt kontrollpanelen pÃ¥ ovanvÃ¥ningen i centrum pÃ¥ huset. Och skälva värmeanläggningen i källaren pÃ¥ pannans gamla platts uppskattar all hjälp jag kan fÃ¥ 😀

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med Ecodan w85 inställningar!!??
« Svar #1 skrivet: 04 november 2018, 10:32:10 »
Hej alla proffs för ca 3 årsedan inställerade jag en ecodan w85 anläggning i min villa allt funkar kannon o har alldrig strulat men den är fortf grundinställd o sätter man den på 22 grader så blir här 19-20 i huset sätter man den på 23-24 grader blir det snorvarmt går lixom inte få nån gämn fin värme det finns ju nån inställning som heter värmekurva men så vitt jag förstår är den inte aktiverad men somsakt begriper inte hur man ska få bästa inställning.. kanske kan sänka värmekostnaden med om man ställer in den rätt ?
Huset är enplans med inredd källare tsm med vattenburet radiator system har satt kontrollpanelen pÃ¥ ovanvÃ¥ningen i centrum pÃ¥ huset. Och skälva värmeanläggningen i källaren pÃ¥ pannans gamla platts uppskattar all hjälp jag kan fÃ¥ 😀

Om jag förstod dig rätt har du den trådlösa fjärrkontrollen / rumsgivaren?
Om du vill att jag ringer så kan vi gå över lite inställningar. Känns lättare så. Har varit inne och rotat i precis allt när det gäller Ecodan känns det som.
Skicka ditt nummer i ett meddelande så ringer jag upp
« Senast ändrad: 04 november 2018, 10:40:29 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!