Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen  (läst 4952 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

I morse hade vi lite kallt i huset. Konstaterade att framledningstemperaturen på min Nibe F1245 var 42°, börvärdet var 43,6°. Det som stack ut var gradminuterna som låg på -343, trots att max är -120. Utetemperaturen var -8°, pumpen har hållit värmen vid betydligt lägre temperaturer tidigare under vintern.

Vad är det som spökar? Att pumpen inte orkar? Att jag nyligen sänkt gradminuterna? Att jag nyligen kopplat in rumsgivaren?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2018, 14:23:57 »
När inte vp orkar hålla framledningen enligt börvärde så kommer gradminuterna sjunka och sjunker dom tillräckligt lågt kommer el tillskott gå in. Vilket värde man har på gradminuter för start av kompressor påverkar inte hur lågt i ute temp vp orkar med men när elpatron går in kan påverka om det blir kallt inne. Det är inget max värde på gradminuter på -120.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #2 skrivet: 20 mars 2018, 14:37:19 »
Är det kallt inne?
Annars är detta inga problem, min GM-räknare kan komma ner i -600 till -800 innan det vänder då det är riktigt kallt ute.
Jag har dock värmetrögt hus så jag märker inte av dessa svängningar på innetemp.

Gissar att -120 är startvärdet för kompresssorn?
GM kan sjunka till ca 5 x startvärdet och ändå hämta hem underskottet om den får jobba på.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #3 skrivet: 20 mars 2018, 15:40:15 »
Jo, men precis. Det var lite kallt i huset i morse. Några grader kallare än vad det brukar vara. 120 gradminuter är startvärdet för kompressorn, frågan är om jag skall minska detta något för att få en jämnare innetemperatur?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #4 skrivet: 20 mars 2018, 16:49:41 »
Det kommer inte göra nån större skillnad på innetempen och framförallt inte som i fallet ovan där det verkar som att vp är lite för klen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #5 skrivet: 20 mars 2018, 20:28:37 »
Jag har kollat loggen på pumpen. Tycker det ser rimligt ut att GM normalt faller till ca -220 mellan varje kompressorstart. Men sen vid 06-tiden så fortsätter det falla ner till -360 och återhämtar sig inte på en bra stund. Varför gör den såhär? Enligt loggen har jag haft samma fenomen någon gång per dygn, vid olika tidpunkter de senaste dygnen...

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #6 skrivet: 20 mars 2018, 21:15:07 »
Kanske vp gjort vv då sjunker gradminterna mera än normalt det ser du om du kör en usb loggning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #7 skrivet: 21 mars 2018, 15:23:38 »
Precis, det duschas troligen på morgonen?
Då får den göra mer varmvatten än normalt och då sjunker GM mer.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2018, 20:36:33 »
Nä, jag tror inte det har med duschning eller varmvatten att göra. Det har varit stora underskott på gradminuter redan innan vi vaknat och jag kan se i loggen att det inte varit varmvattenprio vid alla tillfällen.

Det verkar mer som att de djupa dipparna började samma dag som jag kopplade in rumsgivaren. Jag började med faktor 3,0 och det kanske var lite kraftigt? Kan börvärdet höjas så snabbt under småtimmarna att pumpen får svårt att hänga med?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #9 skrivet: 21 mars 2018, 20:39:50 »
Om innetempen sjunker så kommer innegivaren göra så att du får mera underskott på gm men vp blir inte svagare på grund av innegivaren. Om du kör usb loggning när det händer så ser man vad det beror på och slipper gissa.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #10 skrivet: 21 mars 2018, 20:41:20 »
Vad är det du vill se av loggningen?

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #11 skrivet: 21 mars 2018, 20:46:51 »
Här är gradminutrarna senaste veckan, med djupa dippar de tre senaste nätterna...

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #12 skrivet: 21 mars 2018, 20:52:58 »
...och här är "problemområdet" uppförstorat med utetemp (BT1), innetemp (BT50), beräknad framledning, framledning (BT2) och prioritet, där 20 är VV-produktion och 30 är värmeproduktion.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #13 skrivet: 21 mars 2018, 21:38:45 »
Ser ut att sammanfalla med utetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #14 skrivet: 22 mars 2018, 05:47:46 »
Provat slå av och starta om pumpen?

Utloggad washburn

  • Glad amatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne/Sverige
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #15 skrivet: 22 mars 2018, 17:19:42 »
Det verkar mer som att de djupa dipparna började samma dag som jag kopplade in rumsgivaren. Jag började med faktor 3,0 och det kanske var lite kraftigt? Kan börvärdet höjas så snabbt under småtimmarna att pumpen får svårt att hänga med?
När rumsgivarpåverkan sätts till 3 så innebär det att man ger som instruktion till pumpen att öka börvärdet enligt motsvarande förskjutning av kurvan för varje grads differens i innetemp. Det blir ganska kraftiga diffar, fick jag lära mig också den hårda vägen. Ta exemplet med rumsgivarpåverkan noll, eller utan givare, och du kör kurva 8, utetemp 0 grader. Då jobbar pumpen mot börvärde 39 grader på framledningen. Om innegivaren upptäcker att det är en grad kallare inomhus än du vill ha, och du sätter påverkan 3, så ger det nytt börvärde på framledning 45 (kurva 8 förskjutning 3). Då är du uppe i 6 graders diff för varje minut som går. Sådant förklarar varför du sett relativt stor minskning i GM när utetemp svänger.

Jag har själv haft rumsgivare inkopplad under 7 månader, körde också med för hög påverkan... avaktiverade den eftersom jag ville trimma in kurvan rent. Jag märker att jag inte saknar den nu... pumpens styrning går fint utan rumsgivaren hos mig nu. Skulle jag aktivera den igen så hade jag troligen kört med påverkan 1, inte högre.
CTC EcoAir 622M och EcoZenith i255 i 1,5-plans villa på 280 kvm i Löddeköpinge, södra Skåne. Detta nya värmesystem installerades mars 2022 och ersätter elpanna från 80-talet. Tidigare elförbrukning till värme och VV c:a 35.000 kWh, förhoppningsvis framöver c:a 10-12.000 kWh till värme & VV. Vi fick också en CTC Expansion Energy Flex II inkopplad mot poolens värmeväxlare (pool 5 x 8 meter), den lär såklart dra en del energi på sommaren. Ska bli spännande att följa detta nya systems prestanda.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #16 skrivet: 22 mars 2018, 17:37:16 »
Jag kör med hög rums givarpåverkan brukar ha drygt 4 men har även kört med 6 med ok resultat. Att rumsgivaren gör så att gm hamnar långt efter är klart men inte varför den hamnar efter när vp tydligen klarat mycket kallare tidigare. Den bifogade bilden blev för rörig för mig att att få nån säker fakta ur men kanske nån annan ser nått jag föredrar vanliga logfiler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #17 skrivet: 22 mars 2018, 17:57:31 »
Förklaringen är att jag slog ju på rumsgivaren i lördags. Vi hade folk hemma och det tenderar att bli lite för varmt när vi är mycket folk i huset. Inkopplingen syns som ett hack nedåt i kurvan för beräknad framledning och det är nog den som gett underskottet.

Min upplevelse av att det var kallt i huset var nog egentligen ganska subjektiv. Jag ser ju i loggen att inomhustemperaturen vid givaren varit ganska stabil.

Detta är är vanliga log-filer från en dryg vecka som visas i programmet Nibe Log Viewer.

Utloggad VWTransporter

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #18 skrivet: 22 mars 2018, 18:05:36 »
När rumsgivarpåverkan sätts till 3 så innebär det att man ger som instruktion till pumpen att öka börvärdet enligt motsvarande förskjutning av kurvan för varje grads differens i innetemp. Det blir ganska kraftiga diffar, fick jag lära mig också den hårda vägen. Ta exemplet med rumsgivarpåverkan noll, eller utan givare, och du kör kurva 8, utetemp 0 grader. Då jobbar pumpen mot börvärde 39 grader på framledningen. Om innegivaren upptäcker att det är en grad kallare inomhus än du vill ha, och du sätter påverkan 3, så ger det nytt börvärde på framledning 45 (kurva 8 förskjutning 3). Då är du uppe i 6 graders diff för varje minut som går. Sådant förklarar varför du sett relativt stor minskning i GM när utetemp svänger.

Jag har själv haft rumsgivare inkopplad under 7 månader, körde också med för hög påverkan... avaktiverade den eftersom jag ville trimma in kurvan rent. Jag märker att jag inte saknar den nu... pumpens styrning går fint utan rumsgivaren hos mig nu. Skulle jag aktivera den igen så hade jag troligen kört med påverkan 1, inte högre.

...Trodde dock att en faktor 3 skulle ge ett påslag på 3 grader om innetemperaturen sjunker 1 grad. Dvs från 39 till 42 grader i ditt exempel!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe F1245, kallt och gradminuter under gränsen
« Svar #19 skrivet: 22 mars 2018, 18:19:06 »
Så funkar det faktor 3 och 1 grad under höjer börvärdet med 3 grader och lika andra vägen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 211
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!