Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Larmnummer 274  (läst 3663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Larmnummer 274
« skrivet: 03 januari 2018, 22:36:19 »
Niben som installerades i augusti jobbar pÃ¥ riktigt bra (1255-12 CU)  , dock ser jag i loggen att man fÃ¥r begränsningar pga högt strömuttag
Det har blivit mer frekvent nu när kylan kom och andra strömslukande vitvaror gÃ¥r igÃ¥ng.  Jag säkrade ned frÃ¥n 25A till 16A när vedpanna och elpatron Ã¥kte ut, elkillen sa det skulle räcka. NÃ¥gon som har liknande larm och kan rekommendera om man behöver gÃ¥ upp till 20A  eller ligga kvar ?  Det kostar ju nÃ¥gra tusen per Ã¥r att säkra upp ocksÃ¥.  Bifogar en bild pÃ¥ larmet.

Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Larmnummer 274
« Svar #1 skrivet: 04 januari 2018, 05:23:43 »
Är effektvakterna monterade på inkommande el i elcentral? Är säkringsstorleken satt efter husets huvudsäkring?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larmnummer 274
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2018, 08:34:11 »
Så länge det inte blir kallt inne så fungerar det väl som tänkt, värmepumpen (bör i alla fall) prioriterar ju kompressorn framför elpatronerna, så det blir i alla fall inte onödigt eltillskott för att begränsningen går in.
Hur den kan försämra besparingen har jag svårt att förstå, någon som vet om kompressorn börjar gå på två faser istället för tre om en fas är överbelastad?

DonPablos frågor är relevanta, inte ovanligt att installatörerna installerar spolarna på värmepumpens egen matning, och då blir det knas.
De måste vara placerade på inkommande matning till huset, och värmepumpen måste vara rätt konfigurerad.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larmnummer 274
« Svar #3 skrivet: 04 januari 2018, 18:24:07 »
Så länge det inte blir kallt inne så fungerar det väl som tänkt, värmepumpen (bör i alla fall) prioriterar ju kompressorn framför elpatronerna, så det blir i alla fall inte onödigt eltillskott för att begränsningen går in.
Hur den kan försämra besparingen har jag svårt att förstå, någon som vet om kompressorn börjar gå på två faser istället för tre om en fas är överbelastad?

DonPablos frågor är relevanta, inte ovanligt att installatörerna installerar spolarna på värmepumpens egen matning, och då blir det knas.
De måste vara placerade på inkommande matning till huset, och värmepumpen måste vara rätt konfigurerad.

Tack för svaren , jo spolarna sitter i proppskÃ¥pet och mäter förbrukning för inkommande faser.   Det sitter även 3x 16A proppar för pumpen men inte behövt byta nÃ¥n.
Jag tror det är speciellt en fas som belastar hÃ¥rdare, evt kanske man kan flytta bort nÃ¥t till annan fas .  När pumpen behöver tillsats sÃ¥ kommer det väl inte alls räcka till kan jag tänka ?  Borde ju vara fler här pÃ¥ forumet som kör 16A och fÃ¥r detta fel i loggen? , kring Julhelgen var det flera ggr om dagen ,  troligen pga av allt duschande  :-\
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Larmnummer 274
« Svar #4 skrivet: 04 januari 2018, 19:13:08 »
Varför just duschande? Det som drar extra är kanske spis och ugn etc speciellt på storhelger. Min gamla effektvakt var grym, den stängde hela elpannan till förmån för matlagning men det går ju att be den stänga nåt annat. Min fru som inte visste att den fanns frös för att det var kallt och startade ugnen med öppen lucka för att få upp värmen..Sen så hade den nåt annat hyss för sig, efter strömavbrott så väntade den med tillslag av effektslukare så att inte alla på nätet gick igång samtidigt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Larmnummer 274
« Svar #5 skrivet: 04 januari 2018, 20:23:30 »
Går det inte att läsa av strömmen i de olika faserna i displayen? Då kan du ju se var problemet finns.
Verkar strömmen orimligt hög kan det också vara så att inställningen för strömtrafons omsättning är felaktig. Kolla genom att stänga av alla förbrukare utom typ en vattenkokare med känd effekt på en fas och kolla så strömmen i displayen är rimlig I=P/U. (värmepumpen måste naturligtvis vara på men i viloläge, ställ upp gradminuterna på +100 eller något så den tar det lugnt en stund)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Larmnummer 274
« Svar #6 skrivet: 05 januari 2018, 06:10:47 »
Är husets huvudsäkringar på 16A i mätarskåpet? Du ska ställa in detta i vp, är det 25, då sätter du 25 i menyn för tillsats, annars vet den ju inte hur mycket den får använda. Du kan se under info/serviceinfo/sid 5 vad de olika faserna belastas med.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larmnummer 274
« Svar #7 skrivet: 05 januari 2018, 07:24:40 »
Det står väl mer än klart att det är 16A Huvudsäkringar.
Med så pass små huvudsäkringar får man räkna med att det från tid till annan kommer att behöva begränsas, och som andra indikerat så är det ABSOLUT inte värmepumpens förbrukning som är boven, utan det är ugn, spis, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare, vattenkokare och liknande som tillsammans ger strömförbrukningar nära gränsen för vad dina 16A säkringar tål, alldeles oavsett hur mycket effekt värmepumpen förbrukar.
Normalt så är ju dessa förbrukare inte på så länge att det hinner påverka värmen i huset, men skulle kompressorn begränsas av att strömmen är hög på en fas så kan den nog släppa på eltillskott på en av de faser som belastas mindre - och det i sin tur kommer att försämra årsmedelverkningsgraden en aning.
Jag skulle titta på om det finns möjligheter att fördröja användandet av elpatron vid dessa tillfällen, normalt tar det timmar med låg tillförd värme i huset innan man märker att det blir kallare inne, och kompressorn kommer nästan säkert att hinna värma ikapp om man bara KAN låta elpatronerna vila en viss tid innan de går till.

1255 är så pass smart att den kan se var det finns utrymme för att aktivera elpatron, om L1 är överbelastad och begränsar kompressorn så kan de slå till elpatron på L2 och L3 för att hålla värmen.
Så pass vet jag, men jag kan inte säga om man kan stoppa elpatron att gå till samtidigt som kompressorn är begränsad.
Vore det möjligt så skulle jag absolut göra det.
« Senast ändrad: 05 januari 2018, 07:27:05 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Dgat

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Larmnummer 274
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2018, 14:38:54 »
Det står väl mer än klart att det är 16A Huvudsäkringar.
Med så pass små huvudsäkringar får man räkna med att det från tid till annan kommer att behöva begränsas, och som andra indikerat så är det ABSOLUT inte värmepumpens förbrukning som är boven, utan det är ugn, spis, diskmaskin, tvättmaskin, torktumlare, motorvärmare, vattenkokare och liknande som tillsammans ger strömförbrukningar nära gränsen för vad dina 16A säkringar tål, alldeles oavsett hur mycket effekt värmepumpen förbrukar.
Normalt så är ju dessa förbrukare inte på så länge att det hinner påverka värmen i huset, men skulle kompressorn begränsas av att strömmen är hög på en fas så kan den nog släppa på eltillskott på en av de faser som belastas mindre - och det i sin tur kommer att försämra årsmedelverkningsgraden en aning.
Jag skulle titta på om det finns möjligheter att fördröja användandet av elpatron vid dessa tillfällen, normalt tar det timmar med låg tillförd värme i huset innan man märker att det blir kallare inne, och kompressorn kommer nästan säkert att hinna värma ikapp om man bara KAN låta elpatronerna vila en viss tid innan de går till.

1255 är så pass smart att den kan se var det finns utrymme för att aktivera elpatron, om L1 är överbelastad och begränsar kompressorn så kan de slå till elpatron på L2 och L3 för att hålla värmen.
Så pass vet jag, men jag kan inte säga om man kan stoppa elpatron att gå till samtidigt som kompressorn är begränsad.
Vore det möjligt så skulle jag absolut göra det.
Tack för svaren.  Jag har kollat faserna sÃ¥ där finns inget fel in i pumpen.  Ang. tillsats sÃ¥ har jag aldrig sett den vara igÃ¥ng. Finns en indikator pÃ¥ displayen däremot hittar jag ingen loggning med tidpunkter,  letat runt i menyerna, nÃ¥n som vet var man kan se den ? 
I meny 4.9.2 kan man sätta ett värde där tillsatsen kan blockeras , default +5 Gr.  Nibe skriver att man inte ska minska detta för mycket dÃ¥ pumpen kan riskera förfrysning om gradminuterna inte hinns ikapp.  Jag ska flytta en "eltjuv" till annan fas fÃ¥r vi se vad som händer.  Dock har larmet inte kommit mer nu ,  lite aktivitet i huset nu när man börjat jobba igen.
Nibe 1255 12Kw, 2017, Jordvärme 2x400 meter,  äldre hus i tvÃ¥ plan tot. 180 kvm + 60 kvm källare ,
 södra hälsingland.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Larmnummer 274
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2018, 10:20:06 »
Så vitt jag vet finns inget i en värmepump som kan förfrysa, det som däremot kan hända är att det kan frysa i huset om kompressorn löser ut och du spärrat eltillskottet vid t.ex. temperatur över -5 grader.
Då släpps kanske inte elpatron på även om den verkligen behövs.
Skulle vara intressant att veta om de skapat en sådan simpel funktion?
Det du kan göra är att ställa upp gradminutvärdet rejält för tillslag av eltillskott, typ till 1500 gradminuter eller nåt sånt.
Du skall väl normalt aldrig behöva tillskott med den värmepumpen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Larmnummer 274
« Svar #10 skrivet: 08 januari 2018, 11:19:57 »
Vill påstå att grejerna funkar som de ska.
Som sagt, om det är många storförbrukare på el som ligger på samma fas så bör man flytta nån till nån annan.
Det är enkelt att kolla om du har en bra gruppschema för husets säkringar.
Tvätt- tork- disk-maskiner bör spridas ut på olika faser.
Har du en modern idiotisk 1-fas spis så är det lite värre, då får man pussla lite.
Kolla även vilken fas du kör bilens kupévärmare på och om du har nån mer elvärmare någonstans?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 791
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!