Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?  (läst 16767 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #30 skrivet: 05 december 2017, 08:42:46 »
Den stod ca 50 minuter när det var 6 grader varmt ute blir det några grader kallare går den konstant tycker det är rätt ok.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hobbysnickarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Arvika
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #31 skrivet: 05 december 2017, 08:55:50 »
Tack för tipset Rickard, känner inte till om det finns någon sådan möjlighet, får undersöka när jag kommer hem.

 
Villa byggd 1971, 1-plan med källare, 180 m2 per plan, totalt 360 m2, fristående uppvärmt garage 50 m2.
Bergvärme, 2 st borrhÃ¥l (110+130 m). Uppvärmning ca 11 MWh/Ã¥r plus lite ved. Total elförbrukning ca 21 MWh/Ã¥r (3 personer, värme, vv, hushÃ¥llsel, LVP i garage). Totalt uppvärmd yta 410 m2 ger ca 50 kWh/m2, Ã¥r.
Radiatorer underdimensionerade, ursprungligt dim för högre temperatur.
2017-10-27 - ny VP NIBE F1255 4-16 kW, tidigare VP Thermia Villa 155 installerad 2003 utbytt pga kompressorfel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34908
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #32 skrivet: 05 december 2017, 09:05:58 »
Den stod ca 50 minuter när det var 6 grader varmt ute blir det några grader kallare går den konstant tycker det är rätt ok.

Håller med, det är helt OK, tolkade "Förstår dock inte varför när väl kompressorn stoppar så startar den igen efter så kort tid igen?" som att det bara rörde sig om några få minuter.
Allt över 30 minuter är helt ok så länge det finns ett värmebehov.
Spärra inte kompressorn längre tid är så, det kan spöka när det blir kallare ute och den kanske ligger på gränsen att kunna hålla värmen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #33 skrivet: 26 december 2017, 12:41:41 »
>Hobbysnickarn
Sorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann.

Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...

Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas...

Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.


Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #34 skrivet: 26 december 2017, 16:39:57 »
>Hobbysnickarn
Sorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann.

Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...

Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas...

Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.


Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Välkommen till Nibes underbara värld och dess GM-regulator. Svängningar efter varmvattenproduktion får vi leva med då GM-regulatorn inte fungerar optimalt ihop med växling mellan VV och värme.
Problemet är att om värmepumpen går på hög effekt pga att det är kallt ute så rasar GM efter VV-körningen. GM-regulatorn hatar stora GM-underskott och gasar på så den spricker. Särskilt jobbigt får den som sagt när det är kallt och det använts mycket VV. Då går den bananas totalt.
Normalt brukar den sedan svänga in ganska snabbt och börja reglera bra. Har du problem med svängningar långt efter en VV-körning så kan du behöva justera andra saker. Det står en hel del i Optimeringstråden samt den Officiella 1255-tråden om hur du kan göra. Orkar du inte läsa trådarna så är tipset att ha koll på att du har tillräckligt flöde samt att du inte har rumstermostater som arbetar mot värmepumpen.
« Senast ändrad: 26 december 2017, 16:45:08 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #35 skrivet: 26 december 2017, 17:57:29 »
>Hobbysnickarn
Sorry glömde svara... bra att du fick ner antal start och stopp lite grann.

Efter läst igenom en hel del trådar så började jag mixtra... givetvis med gradminuterna och värmekurva. Provade högre start av tillsats och märkte det blev en hel del självsvängningar i systemet efter Varmvattenproduktion. VP har gått bananas mer eller mindre vid ett par tillfällen, lyckas inte reglera ned framledning mot bör värdet utan kompressorn slog till och från mellan 0 och 55Hz så framledning gick mellan 30grader - 60grader...

Var väldigt märkligt, kompressorn slog till och från med -6 ute. Fick stänga av Vp en stund, och efter det så kom regleringen mer i fas...

Ställde tillbaka till -200 - 600 förra veckan och det fungerar bättre. Har inte varit så kallt å andra sidan nu sista veckan.


Har du märkt något liknande att efter Varmvattenproduktion hamnar regleringen i självsvängning några timmar?
Det tar lång tid för framledningen att stiga från 30 till 60 grader är du säker på att inte vp gjorde vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #36 skrivet: 26 december 2017, 18:32:52 »
Välkommen till Nibes underbara värld och dess GM-regulator. Svängningar efter varmvattenproduktion får vi leva med då GM-regulatorn inte fungerar optimalt ihop med växling mellan VV och värme.
Problemet är att om värmepumpen går på hög effekt pga att det är kallt ute så rasar GM efter VV-körningen. GM-regulatorn hatar stora GM-underskott och gasar på så den spricker. Särskilt jobbigt får den som sagt när det är kallt och det använts mycket VV. Då går den bananas totalt.
Normalt brukar den sedan svänga in ganska snabbt och börja reglera bra. Har du problem med svängningar långt efter en VV-körning så kan du behöva justera andra saker. Det står en hel del i Optimeringstråden samt den Officiella 1255-tråden om hur du kan göra. Orkar du inte läsa trådarna så är tipset att ha koll på att du har tillräckligt flöde samt att du inte har rumstermostater som arbetar mot värmepumpen.

Tack för svar! Jo jag försöker lära mig här i alla trådar på forumet och detta verkar vara ett ganska vanligt problem att efter vv och som du skriver lite mer häftigt användande av varmvatten ex. tonårsdöttrar... så upplever jag problemet är större och systemet kör på och av för fullt för att kompensera gm underskottet samtidigt som det kommer en snabb peak av varmare vatten efter vv produktion ut i systemet. Det är där det verkar bli knepigt för regleringen...

Tack för tipset, har inga rumsgivare längre. De är bortkopplade. Kör endast 2st innegivare. En för övervåning 19 grader och en för bottenvåning 22 grader.
Bottenvåning består av 2 st fördelningsgrupper (med separata cirkpumpar till varje) och Nibe shunt som går till båda fördelningsgrupperna för golvvärmen. Håller på och försöker få in jämn värme i alla rummen med att justera ned flödena i de närmsta slingorna.
- Vet inte, känns som att köra Radiator krets och golvvärme kan förvärra allt när regleringen inte verkar vara den bästa.


Bra man har något att göra på fritiden LOL
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #37 skrivet: 26 december 2017, 19:03:21 »
Det tar lång tid för framledningen att stiga från 30 till 60 grader är du säker på att inte vp gjorde vv ?

Ingen aning, försöker lära mig det här :) i den datan jag kunde utläsa frÃ¥n historiken pÃ¥ Uplink sÃ¥ gÃ¥r det frÃ¥n framledning BT2 frÃ¥n 61,8 -> 31  pÃ¥ 1 sekund likadant gradminuter en gÃ¥ng frÃ¥n 21 -> -349. Stod och slog sÃ¥ en hel natt med 8st stopp och start med minusgrader ute...

Tänkte i mitt stilla sinne det måste vara någon givare som inte mår bra...
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #38 skrivet: 26 december 2017, 19:07:44 »
Kan vara fel visning hos uplink också använder man usb loggningen visar den rätt och den visar vad vp gör.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #39 skrivet: 26 december 2017, 19:26:11 »
Kan vara fel visning hos uplink också använder man usb loggningen visar den rätt och den visar vad vp gör.

Troligen är det så, ska prova logga med USB när jag ser de här tendenserna igen ( förhoppningsvis inte :-) )

Har 2 klimatsystem och även golvvärmesystemet fick liknande konstiga värden...
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #40 skrivet: 26 december 2017, 19:54:58 »
Tack för tipset, har inga rumsgivare längre. De är bortkopplade. Kör endast 2st innegivare. En för övervåning 19 grader och en för bottenvåning 22 grader.
Bottenvåning består av 2 st fördelningsgrupper (med separata cirkpumpar till varje) och Nibe shunt som går till båda fördelningsgrupperna för golvvärmen. Håller på och försöker få in jämn värme i alla rummen med att justera ned flödena i de närmsta slingorna.
- Vet inte, känns som att köra Radiator krets och golvvärme kan förvärra allt när regleringen inte verkar vara den bästa.


Bra man har något att göra på fritiden LOL
Nu är jag lite nyfiken då mitt system påminner om ditt med 2 klimatsytem. Jag hade problem med att regleringen för klimatsystem 2 var för snabb vilket medförde svängningar i systemet. Har du koll på hur ditt klimatsystem 2 beter sig? Hur mycket hinner shunten röra sig när vp går i on-off. Öppnar den helt när vp står still?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #41 skrivet: 26 december 2017, 20:28:15 »
Nu är jag lite nyfiken då mitt system påminner om ditt med 2 klimatsytem. Jag hade problem med att regleringen för klimatsystem 2 var för snabb vilket medförde svängningar i systemet. Har du koll på hur ditt klimatsystem 2 beter sig? Hur mycket hinner shunten röra sig när vp går i on-off. Öppnar den helt när vp står still?

Ja jag har för mig det var tal om ditt system och shuntstyrningen där och du ändrade det till det bättre. Så sista ändringen jag gjorde förra veckan var med just det i åtanke med vi har 2 klimatsystem.

Provade då med: shuntförstärkning till 1,5s och väntetid till 30s - och det verkar fungera bättre!! men det har inte varit så kallt här heller sista veckan för att se hur det här beter sig när det ligger under -5 en längre tid, MEN som sagt det har sett betydligt bättre ut sista veckan!

Ska prova logga med USB, Uplink loggar inte dessa värden (vad jag vet) och se hur systemet ter sig vid nästa "självsvängning".
- Loggningsintervall, något bra värde som ger nödvändig info, men inte terabyte med data...?
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #42 skrivet: 26 december 2017, 21:35:18 »
Ska prova logga med USB, Uplink loggar inte dessa värden (vad jag vet) och se hur systemet ter sig vid nästa "självsvängning".
- Loggningsintervall, något bra värde som ger nödvändig info, men inte terabyte med data...?
Forumet brukar rekommendera att logga med 1 minuts intervall. Jag har för mig att ett dygn då blir ca 150 kb.
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #43 skrivet: 27 december 2017, 05:02:21 »
Jag kör konstant loggning med enminuts intervall. Har två stycken 4G minnen som jag alternerar mellan. Jag brukar skifta när det kommer ny programvara vilket brukar vara en gång per år eller så.

Jag har allt sparat sedan installationen i början av 2011. Det är trevligt att kunna gå tillbaka och se om något ändrats över tid.

Minnena är sÃ¥ smÃ¥ att de fÃ¥r plats under luckan utan att det syns att det ett minne i. Det blir inga mängder  av data.

Kollade just, och ett års loggning blir ca 45 Mbyte, dvs jag får plats med nästan 100 års loggning på ett minne :)
« Senast ändrad: 27 december 2017, 13:29:59 av tipo874 »
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad hardwork

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: NIBE F1255-16 CU - MÃ¥nga drifttimmar?
« Svar #44 skrivet: 27 december 2017, 12:57:43 »
Ok, tackar för info. Får skaffa ett till storleken litet USB minne så front dörren kan vara stängd på Vp:n

Verkar vara känsligt med vilket USB minne man använder? 1 av 3 testade USB minnen (alla formaterade med samma filsystem) fungerade. De andra 2 fick VP starta om likt en BSOD på pc, med allmänt konstiga felmeddelanden...
NIBE F1255-16, 155m+130m aktivt djup (parallellt). 2 klimatsystem (radiatorer övervåning, golvvärme undervåning). Hus utanför Örebro 290kvm i 2 plan timmer från 1870, tilläggsisolerat. Installerat April -17. Tidigare vedeldning mot 3m2 acc tankar, ca 35-40kbm per år.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!