Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikinerfarenheter  (läst 24572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Daikinerfarenheter
« skrivet: 25 februari 2015, 13:27:53 »
Installerade en Daikin bergvärmepump i dec 2013. Den fick ersatta en IVT med dålig funktion och dito service.
I samband med installationen lyckades man riva loss en drossel (?) varför man gjorde en överbryggning i väntan på en ny reservdel. Den hade ändå ingen betydelse för funktionen(!?!).
Under 2014 efterlyste jag flera ggr ersättningen till den trasiga delen utan framgång. Under hösten -14 så stannade pannan utan att larma och installatören gjorde ett besök utan att se någon orsak.
Två månader senare stannade den igen utan varning.
Vid senare besök av installatören konstaterade man ett lågt vattenflöde utan att veta varför. Samtidigt monterades en egenhändigt gjord ersättning till den från början skadade enheten.
Kontakt med Daikin lovades även nu för att utreda orsaken till stoppen.
Utebliven återkomst om resultaten av dessa kontakter trots påstötningar gjorde att pannan stannade igen under den kalla perioden i januari utan någon varning. Förnyat samtal om problemet med löfte om Daikinkontakt samma dag.
Nu har det gått tre veckor till.
En del får ha hundvakt om dom åker bort, vi får ha pannvakt.



Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2015, 18:23:49 »
Installerade en Daikin bergvärmepump i dec 2013. Den fick ersatta en IVT med dålig funktion och dito service.
I samband med installationen lyckades man riva loss en drossel (?) varför man gjorde en överbryggning i väntan på en ny reservdel. Den hade ändå ingen betydelse för funktionen(!?!).
Under 2014 efterlyste jag flera ggr ersättningen till den trasiga delen utan framgång. Under hösten -14 så stannade pannan utan att larma och installatören gjorde ett besök utan att se någon orsak.
Två månader senare stannade den igen utan varning.
Vid senare besök av installatören konstaterade man ett lågt vattenflöde utan att veta varför. Samtidigt monterades en egenhändigt gjord ersättning till den från början skadade enheten.
Kontakt med Daikin lovades även nu för att utreda orsaken till stoppen.
Utebliven återkomst om resultaten av dessa kontakter trots påstötningar gjorde att pannan stannade igen under den kalla perioden i januari utan någon varning. Förnyat samtal om problemet med löfte om Daikinkontakt samma dag.
Nu har det gått tre veckor till.
En del får ha hundvakt om dom åker bort, vi får ha pannvakt.

Detta är inte acceptabelt.

Vänligen kontakta teknisk support på directnummer 010-7222470 eller växel på 010-7222400 och påtala detta så ser vi till att det blir omhändertaget.

mvh
Daikin

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #2 skrivet: 27 februari 2015, 00:48:19 »
 help
Kontakt med teknisk support enl det positiva medelandet ovan.
Den som skrev det jobbade nog inte på supporten för där kände man inte till ämnet.
Nåväl ett trevligt samtal med en kunnig person som gick igenom tänkbara orsaker och föreslog en kontroll av den inre silen.
Sagt occh gjort, den skulle vara placerad i mitten högt upp varför den ringformade fjäder togs bort för att ta ut silen.
Det var då jag trodde att hembränningsapparaten exploderade då en brännvinsdoftande vätska med tryck sprutade rakt ut.
Det var alltså fel sil. Nu återstod inget tryck i den manometern längre och inge värmefunktion heller förstås.
Ny kontakt med supporten som gav mig ett tfnnr till en annan firma för att åtgärda spritbristen i slingan ut i marken.
Dom lovar komma i morgon förmiddag efter att jag heligt lovat att betala då Daikin inte kände sig manad.
Dags att gå och lägga sig med ett extra täcke då inre temperaturen ju sjunker ganska raskt.
Kanske återkommer i morgon då säkert en hel del kvarstår i detta ämne, god natt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2015, 08:52:38 »
Det skall väl finnas en elpatron som ger värme om inte kompressorn går? Dessutom borde det väl funka även om köldbäraren inte är trycksatt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2015, 12:53:46 »
Det finns nog en tryckvakt på KB-sidan i Daikin.
Menom det inte sprutat ut så mycket spritlösning kan man kanske trycksätta med vanligt vatten, man får helt enkelt koppla på med typ trädgårdsslang på påfyllnadskopplet och köra upp trycket igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #5 skrivet: 28 februari 2015, 00:44:20 »
 ::)Det skulle kanske säker gÃ¥tt att utnyttja elpatronen för att erhÃ¥lla värme under den tid som markslingan delvis blev tömt pÃ¥ sitt innehÃ¥ll.
Tyvärr så fanns inte kunskapen hos mig och den förmedlads inte heller av den tekniska supporten.
På förmiddagen dök så Gustav upp från den rekommenderade supporter firman. En vad jag förstår mycket kunnig ung man med god insikt i ev värmepumpsproblem.
Han kollar alla filter, element, husets enrörssystem funktion och konstaterar att det låga flödet som orsakat stoppen på pannan troligen beror på att cirkulationspumpen som finns i pannan ej orkar med det flöde som behövs. Typiskt för denna typ av nya pumpar.
Eftersom inget av normala åtgärder hjälpte till att öka flödet så fick han montera in en bypass mellan utgående och returledningen med avsikt att öka flödet.
Nu får vi se hur funktionen blir efter den åtgärden.
En kontakt med Daikin tekniska support under dagen stördes totalt av att två personer hos Daikin talade samtidigt bredvid varandra och totalt störde ut mig under samtalet, gör medelbart något åt detta!
Skall även bli intressant att se hur man kan tänka sig fördelningen av dessa kostnader.
Installatören har pga tidigare ointresse inte varit inblandad.
Funktionen har återvänt och värmen åter.
Är ni intresserade av fortsättningen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #6 skrivet: 28 februari 2015, 08:11:48 »
Elpatronen skall gå in automatiskt om kompressorn av någon anledning inte kan hålla huset varmt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #7 skrivet: 28 februari 2015, 08:13:34 »
::)Det skulle kanske säker gått att utnyttja elpatronen för att erhålla värme under den tid som markslingan delvis blev tömt på sitt innehåll.
Tyvärr så fanns inte kunskapen hos mig och den förmedlads inte heller av den tekniska supporten.
På förmiddagen dök så Gustav upp från den rekommenderade supporter firman. En vad jag förstår mycket kunnig ung man med god insikt i ev värmepumpsproblem.
Han kollar alla filter, element, husets enrörssystem funktion och konstaterar att det låga flödet som orsakat stoppen på pannan troligen beror på att cirkulationspumpen som finns i pannan ej orkar med det flöde som behövs. Typiskt för denna typ av nya pumpar.
Eftersom inget av normala åtgärder hjälpte till att öka flödet så fick han montera in en bypass mellan utgående och returledningen med avsikt att öka flödet.
Nu får vi se hur funktionen blir efter den åtgärden.
En kontakt med Daikin tekniska support under dagen stördes totalt av att två personer hos Daikin talade samtidigt bredvid varandra och totalt störde ut mig under samtalet, gör medelbart något åt detta!
Skall även bli intressant att se hur man kan tänka sig fördelningen av dessa kostnader.
Installatören har pga tidigare ointresse inte varit inblandad.
Funktionen har återvänt och värmen åter.
Är ni intresserade av fortsättningen?
Tänker dom ha lägre flöde i radiator kretsen och ett högre flöde genom vp genom att ha bypass.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2015, 08:14:24 »
Det finns nog en tryckvakt på KB-sidan i Daikin.
Menom det inte sprutat ut så mycket spritlösning kan man kanske trycksätta med vanligt vatten, man får helt enkelt koppla på med typ trädgårdsslang på påfyllnadskopplet och köra upp trycket igen.
Varför har man tryckvakt det funkar ju bra utan trycksatt kb  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2015, 08:39:44 »
Varför har man tryckvakt det funkar ju bra utan trycksatt kb  Sc:,h

Jag kollade i manualen och jag har nog fel, det verkar vara en flödesvakt på köldbäraren.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #10 skrivet: 28 februari 2015, 11:26:54 »
Tänker dom ha lägre flöde i radiator kretsen och ett högre flöde genom vp genom att ha bypass.
Det, och att cirkulationspumpen är orsaken att flödet i ettrörssystemet inte blir tillräckligt högt. Hmmm. Försöker inte pumpen köra på lägre effekt om flödet är lågt? Så om den stannar helt så måste det bero på att flödet är extremt lågt? Eller ger den upp även om flödet är halvlågt, trots att den hade kunnat köra på reducerad effekt.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2015, 12:31:13 »
Går det inte öka flödet kraftigare cp eller släppa på strypningar på radiatorerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Aviatören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2015, 22:42:22 »
Tack för synpunkter och funderingar runt problematiken med lågt flöde.
Tyvärr inga svar eller klarlägganden av mig. Jag vet bara att genom bypassen kunde flödet ökas något för att ev säkerställa att något nytt stopp ej sker.
Endast de närmaste månaderna kan ge besked om att det är tillräckligt.
Kan även medela att servicemannen Gustav gjorde ett flertal omställningar av pannans grundinställning som han ansåg var felaktiga.
Funktionen tycks f.n. vara inställd och återställd.
Ã…terkommer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2015, 08:10:02 »
Det är inte optimalt att ha högre flöde genom vp via en bypass vp kommer att få uppvärmt vatten direkt från returen via bypassen utan att vattnet först har värmt huset men går det inte öka flödet så kanske det är den enda lösningen. Eftersom Daikin har variabel effekt och variabelt flöde bör det vara vid kraftig kyla när vp går på lite högre effekt och behöver högre flöde problemen uppstår antar jag ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Gustaf1234

  • Gäst
Gustaf1234
SV: Daikinerfarenheter
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2015, 09:04:32 »
Det är inte optimalt att ha högre flöde genom vp via en bypass vp kommer att få uppvärmt vatten direkt från returen via bypassen utan att vattnet först har värmt huset men går det inte öka flödet så kanske det är den enda lösningen. Eftersom Daikin har variabel effekt och variabelt flöde bör det vara vid kraftig kyla när vp går på lite högre effekt och behöver högre flöde problemen uppstår antar jag ?

Hej, Det är jag som varit ute på detta uppdrag åt aviatören.Vi ökade endast flödet med några deciliter i minuten för att säkerställa att flödesvakten inte löste ut. En annan variant hade ju varit att sätta dit en extern tank. som sedan med en extern CP pump värmer huset. Men vi löste problemet med en bypass eftersom att systemet klarade att köra huset utan bypass en längre tid. Därav ökade vi endast flödet ytterst lite.
Det är verkligen inte optimalt. Men på denna anläggning så ansåg jag det vara bästa/billigaste lösningen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!