Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat?  (läst 5948 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas33

  • Gäst
Niklas33
Termostat?
« skrivet: 04 november 2011, 20:08:46 »
Hej! På Sanyopumparna sitter ju själva drifttermostaten i fjärrkontrollen, vilket alltså resulterar i att fjärrkontroll och innedel hela tiden måste ha kontakt för att systemet ska fungera. På många andra pumpar sitter ju termostaten i innedelen, så att man i princip kan slänga bort fjärrkontrollen och det funkar ändå. Men hur är det med Daikin? Sitter termostaten i fjärrkontrollen eller i innedelen? Funkar VPn utan kontakt med fjärrkontrollen? Hör olika från olika personer... ?

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
SV: Termostat?
« Svar #1 skrivet: 04 november 2011, 20:56:35 »
Naturligtvis sitter den i innedelen allt annat vore ju absurt.   Bara för att testa detta befängda pÃ¥stÃ¥ende sÃ¥ tog jag ur batterierna ur fjärrkontrollen och hör och häpna sÃ¥ funkade pumpen lika bra ändÃ¥....... :)  Ställer mig även tvivlande till att Sanyo har denna idiotiska funktion. :-\
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Niklas33

  • Gäst
Niklas33
SV: Termostat?
« Svar #2 skrivet: 04 november 2011, 22:24:32 »
Jag vet ej hur mÃ¥nga jobb jag har varit pÃ¥ när det gäller Sanyo, där felet har varit att batterierna har varit slut i kontrollen och pumpen dÃ¥ stÃ¥r still, för att sedan hoppa igÃ¥ng igen när jag sätter i batterierna. ..  :  huvuddunk

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Termostat?
« Svar #3 skrivet: 09 november 2011, 17:21:50 »
Jag har ingen aning om hur det är med detta, men det finns ju faktiskt en poäng med om det vore så. Då kan man sätta termostaten (=fjärrkontrollen) där det är bäst ur temperaturmätningssynpunkt, dvs där man vill att det ska hålla en bestämd temperatur. Man får också en längre reglercykel om termostaten sitter en bit ifrån själva värmekällan. För och nackdelar alltså!
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Termostat?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2011, 09:26:49 »
Ja, tanken är god. Men det borde ju finnas en backupplan så att den, t ex, använder en intern tempgivare om den tappar kontakten med fjärren istället för att bara stanna...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Termostat?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2011, 20:59:52 »
Ja, tanken är god. Men det borde ju finnas en backupplan så att den, t ex, använder en intern tempgivare om den tappar kontakten med fjärren istället för att bara stanna...
Vet inte hur det är på andra Sanyo men på min Sanyo 91 går den på innegivaren om kontakten med fjärren bryts.
Då får man en indikering på fjärren att det hänt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!